Gå til innhold

Samlivsbrudd.. Er så fortvilet nå :( NAV, hus... Alt :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden ble pappaen til mini og jeg enige om at vi flytter fra hverandre. Han flyttet ut, og jeg ble boende i huset sammen med mini, da jeg gjerne vil at mini skal fortsette i bhg her og vokse opp sammen med kameratene sine.

Vi var på meklingsmøte i forrige uke og fikk meklingsattest, søknadene er nå sendt inn til NAV. Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før søknadene er behandlet? Bor i indre Østfold... Har sett meg nødt til å ta opp et forbrukslån for å klare meg... :(

Og så var det huset. Vi eier huset sammen, men så har det blitt sånn at det er x'en som har betalt på lånet mens jeg har kjøpt mat, betalt strømregninger, komm. avgifter, klær til småen, tlfregninger osv. Bidratt med det jeg kan til a/s familien. Jeg har tjent ca 280000 i året, mens han tjener ca 540000, så da sier det seg jo selv at han har betalt endel mer enn meg. Nå mener han at siden jeg ikke har bidratt økonomisk til akkurat huslånet, så har jeg heller ingen rett på noe av det som evt måtte bli igjen etter at vi har solgt huset. Selv om lånet står på oss begge... Er det sant? Hadde ikke jeg kjøpt mat og betalt det jeg har betalt så hadde han ikke hatt råd til å bo her... Vi må selge huset fordi han ikke er interessert i å bo her, og jeg har ikke råd til å ha huset alene...

Huff, er så mye en skal igjennom. Kjenner jeg er på randen til å gi opp nå...

Noen som har vært igjennom noe lignende her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han tar feil. Du har bidratt gjennom arbeide hjemme, så han kan ikke si at han eier mest fordi han tilfeldigvis har dekket huslånet.

Om dere har tatt opp lån og kjøpt hus 50/50 så skal dere dele 50/50. Det eneste unntaket er om en av dere har avtale om særeie eller har bidratt med summer slik at det kan dreie seg om skjevdeling.

Om han fortsetter å være kjiping så bør du ta deg en advokat, for dine rettigheter er helt klare her. Med din lave inntekt er det mulig du har krav på fri rettsjhelp. Det må du sjekke med advokaten evt.

Ang NAV så tar det vel bare den tiden det tar, og har du ikke andre måter å skaffe penger på så må du faktisk bare låne eller gå på sosialkontoret. Kjipt men sant.

Nå som du har meklingsattesten så må du sende inn søknader (hvis du skal ha hovedomsorgen):

-Overgangsstønad

-Dobbel barnetrygd

-Bidrag til barnetilsyn

-Barnebidrag (om dere ikke tar det privat)

Du får etterbetalt fra den datoen du søker, så om du må låne penger så får du penger til å betale tilbake med. Kan du evt ta ut feriepenger nå?

Endret av Løvetanten
Skrevet

Han tar feil. Du har bidratt gjennom arbeide hjemme, så han kan ikke si at han eier mest fordi han tilfeldigvis har dekket huslånet.

Om dere har tatt opp lån og kjøpt hus 50/50 så skal dere dele 50/50. Det eneste unntaket er om en av dere har avtale om særeie eller har bidratt med summer slik at det kan dreie seg om skjevdeling.

Håper du har rett.

Hvordan kan TS vite hva/hvor mye hun eier? Hvis huslånet står i begges navn/dvs begge er ansvarlige, + begges navn står på kjøpekontrakten, og det ikke finnes annen avtale hvor ulik eierbrøk er spesifisert, betyr det da at TS eier halve huset?

Videre: hvis begge er ansvarlig for lånet, men bare den ene har betalt på det, kan vedkommende bruke dette til å påberope seg større eierandel?

Skrevet

Hei, tusen takk for svar! Det var nettopp det jeg mente også... Så da har jeg mitt på det rene iallefall. Vi har ingen avtale om særeie nei, lånet står på oss begge. Har ett tilleggslån i kommunen slik at vi fikk fullfinansiering, og det lånet står på meg.

Prata akkurat med NAV og de sa det var 2-3 måneders ventetid på behandling av søknader. Så hvis det går ann, hadde det jo vært veldig fint og fått feriepengene utbetalt nå så kanskje jeg unngår å gå personlig konkurs innen sommeren...

Skrevet

Har du mulighet for å få forskudd på arv eller privat lån? Unngå for all del å ta opp forbrukslån.

Hva med å bytte jobb, eller jobbe overtid/jobbe mer, hvis du har mulighet til avlastning med barnet evt at barnet er mer hos far?

Du bør vurdere å selge huset kjapt, for du har neppe råd til å kjøpe ut eksen? Kan du og barnet bo midlertidig hos slekt inntil du finner noe mindre og rimeligere? Regner med at det fortsatt står mye ubetalt gjeld på huset? Hvis det er nedbetalt, blir det jo annerledes!

Skrevet

Var dere gift eller samboere?

Skrevet

Hei igjen, TS her.

Vi kjøpte huset for 1 år siden, så det står fortsatt mye ubetalt gjeld på det. Jeg har ikke mulighet til å få privat lån eller forskudd på arv, dessverre :(

Har kommet fram til en løsning med x'en om at jeg kan leie det for 6000/mnd, mot at han ikke betaler bidrag de mnd jeg bor her fram til jeg får svar og penger fra nav... Det dekker opp for lånet. Vet ikke helt hvor lønnsomt det er, men. Har ingen andre muligheter. Kan heller ikke flytte til foreldrene mine, de har bare en bitteliten leilighet og bor et stykke herfra , så det blir vanskelig mtp barnehage og jobb.

Min siste mulighet nå, er å få utbetalt feriepengene og selge unna ting...

Skrevet

Hei igjen, TS her.

Vi kjøpte huset for 1 år siden, så det står fortsatt mye ubetalt gjeld på det. Jeg har ikke mulighet til å få privat lån eller forskudd på arv, dessverre :(

Har kommet fram til en løsning med x'en om at jeg kan leie det for 6000/mnd, mot at han ikke betaler bidrag de mnd jeg bor her fram til jeg får svar og penger fra nav... Det dekker opp for lånet. Vet ikke helt hvor lønnsomt det er, men. Har ingen andre muligheter. Kan heller ikke flytte til foreldrene mine, de har bare en bitteliten leilighet og bor et stykke herfra , så det blir vanskelig mtp barnehage og jobb.

Min siste mulighet nå, er å få utbetalt feriepengene og selge unna ting...

Husk skriftig avtale med eksen.

Uansett vil han vel ha sin del av pengene, dvs at du må kjøpe han ut. Har du ikke råd til det, må dere selge huset. Det er bare å starte proseessen, for sannsynlig er det helt uaktuelt at du får råd til å bo der alene. Er det utleiemuligheter? Iså fall kan du jo ha inntekt der, men du har likevel ikke penger til å kjøpe ut ex med..

Skrevet

Sett i gang hussalget så raskt som mulig. Og det er ingen krise for ungen å måtte bytte barnehage. Unger tilpasser seg.

• Liker 2
Skrevet

Som samboere og ikke gift stiller vel ting seg litt annerledes siden dere da ikke har forsørgeransvar ovenfor hverandre. Hjelper ikke at dere begge står oppført som låntakere hvis boligen ikke står oppført med begge som eiere. Står begge oppført som eiere, så eier dere 50% hver, hvis ikke annet er spesifisert. Da ville det heller ikke spilt noen rolle om du ikke har betalt en krone ned på lånet. Og hvis dere ikke har skrevet kontrakt over fordeling av økonomien eller gjeldsbrev, så skylder ikke du han en krone.

Og ang at du skal leie av han, så håper jeg dere har gått utfra markedspris, delt på to og derfra trukket fra barnebidrag. Hvis det går under 6000, så er det ikke en grei deal.. Syns uansett at det hørtes skremmende høyt ut hvis du skal betale på lån i tillegg.

Mulig jeg går litt fort frem i svingene her, men jeg syns han høres ut som en gjerrig drittsekk.. En ting er om man har vært utro eller noe og fortjener en smekk på lanken, men å gjøre sånn ovenfor barnet sitt er bare stygt.

Jeg ville nok muligens rådført meg med bank og advokat..

Skrevet

Kontakt advokat så raskt som mulig!!!!!!!!! Bekalger å si det, men du er på dypt vann.

Som samboere eier man det man har betalt for, dvs at hvis han har betalt for lånet, mens du har betalt alt annet ligger du dårlig an om dere ikke har samboerkontrakt. En typisk kvinnefelle. Han har krav på det han har betalt inn (alt?) og du har krav på det du har betalt inn (ingenting?). Det gir har et forsprang når evt overskudd skal deles.

• Liker 1
Skrevet

Nei nå skjønner jeg lite her.. Har jeg ikke rett på noen ting?

Begge står som eiere av huset, begge har lån på det.

Leieutgift i mnd: 6000, jeg betaler ingen ting i lån.

Dette i en overgangsperiode til nav får behandlet søknadene mine.

Skrevet

Nå må dere ikke feilinformere damen her! Det er mye synsing og antagelser.

Altså; det aller beste er om du over helgen tar kontakt med en advokat for å få avklart dine rettigheter her. Ha da klart alle lånepapirer og papirer på huset. Ha også klart hans lønssopplysninger samt dine.

Om dere eier huset sammen 50/50 så er også salgsutbyttet deres 50/50 om dere ikke har andre, skriftlige avtaler. At hans penger tilfeldigvis har gått inn i lånet og dine til mat og dopapir er bare sånn det ble og har ingen relevant betydning. Dere hadde en sammentvunnet økonomi og dere holdt det gående etter evne.

Han kan kreve markedsleie fra deg om du vil bli boende en stund i huset, og den markedsleien skal reduseres med din eierandel i huset (i ditt tilfelle 50%).

Så om huset er verdt 10 000 på leiemarkedet er 5000 din andel. Da skal du betale han 5000 pluss halvparten av lånet, kommunale avgifter og forsikring. Så om det lønner seg for deg å gi avkall på bidrag i denne perioden eller om det lønner seg å få bidrag og dekke halv markedsleie pluss de andre utgiftene jeg oppgav er noe du må regne på.

Jeg vil på det aller sterkeste advare deg mot å gå inn på private, finansielle avtaler med mindre du vet hva du gjør. Du kan ende opp med å bli rundlurt. Ikke nødvendigvis fordi eksen din er en dust, men som du ser av mange svar du har fått her så har folk generelt lite peil på jussen i et samlivsbrudd.

• Liker 2
Skrevet

Nei nå skjønner jeg lite her.. Har jeg ikke rett på noen ting?

Leieutgift i mnd: 6000, jeg betaler ingen ting i lån.

Dette i en overgangsperiode til nav får behandlet søknadene mine.

Så lenge begge står som lånetakere og eiere av huset, skal oveskuddet av huset deles etter eierbrøk. Altså skal dere ha 50% hver av overskuddet, eller det evnt underskuddet.

Skrevet

Som samboere har man krav på å ta med seg ut det man hadde med seg inn, samt det man har kjøpt i løpet av forholdet. Det er hovedregelen. I ytterste konsekvens betyr det at samboeren din eier det han har betalt, og hvis han har betalt alt, eier han alt. Prinsippet er at om dere kjøper noe sammen, og han betaler f eks 70%, så eier han 70% med mindre annet er avtalt.

MEN det er mer komplisert enn som så, man kan opparbeide seg rettigheter direkte eller indirekte f eks når man har betalt på den måten dere har gjort, men dette er komplisert å regne ut, og du bør snarest ta kontakt med advokat som kan hjelpe deg. Sannsynligvis har du krav på noe, men det avhenger selvsagt av hvor stort overskuddet er ved evt salg/overdragelse.

• Liker 1
Skrevet

Finn fram dokumentasjon på dette fortere enn svinnt, det er akkurat dette det står og faller på: hvem står oppført på kjøpekontrakten som eier/kjøper av huset.

Jeg håper virkelig at flickan tar feil, at det er navnene på kjøpekontrakten som gjelder, og ikke hvilken konto innbetalingene på lånet er trukket fra.

Skrevet

Uten å sitte her og være en tøffing så kan jeg si at Flickan tar feil. I prinsippet har hun rett, men dette er a bit more complicated i og med at dette samboerparet har levd sammen med en tilsynelatende felles økonomi og med forsørgeransvar for felles barn.

Hvilken kompensasjon skal TS få for alle tørkene eksen har brukt de siste årene, eller kneippskivene han har fortært?

Er de felles eiere av felles bolig med felles lån og har ytt etter evne i en sammenfiltret økonomi så er det ikke "så enkelt" som at den som har betalt tar med seg det han/hun har betalt for.

Skrevet

Uten å sitte her og være en tøffing så kan jeg si at Flickan tar feil. I prinsippet har hun rett, men dette er a bit more complicated i og med at dette samboerparet har levd sammen med en tilsynelatende felles økonomi og med forsørgeransvar for felles barn.

Hvilken kompensasjon skal TS få for alle tørkene eksen har brukt de siste årene, eller kneippskivene han har fortært?

Er de felles eiere av felles bolig med felles lån og har ytt etter evne i en sammenfiltret økonomi så er det ikke "så enkelt" som at den som har betalt tar med seg det han/hun har betalt for.

Dette presiserer jeg også i det andre innlegget mitt. MEN dette er komplisert og slett ikke så enkelt som at det er nok at eiendom er blånt og tinglyst på begge.

Les mer om det i denne artikkelen f eks. Det er en typisk kvinnefelle.

Det kan være at OVERSKUDDET skal deles 50/50 uansett, det er jeg usikker på. Men det er i såfall bare ny pris minus kjøpspris for ett år siden. Er vel begrenset hvor stort det er. Samboeren KAN argumentere for at han har betalt ned på hele lånet selv, og derfor skal ha den delen alene.

Så mitt råd er som det har vært hele veien. KONTAKT ADVOKAT!

• Liker 1
Skrevet

Bare et lite råd fra ei som nylig har vært gjennom det samme.... Husk å få alle avtaler skriftlig! Signert av dere begge. Også de dere inngår uten innblanding/hjelp fra familievernkontoret.

Min erfaring er at løfter som blir gitt ved selve bruddtidspunktet lett blir "glemt" senere. Spesielt dersom det er en tredjeperson involvert....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...