Gå til innhold

Trenger større plass til familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en bolig med verdistigning på en halv million, kan jeg sitte de inn på høyrentekonto i påvente av ny bolig ( leier den ut ) eller må jeg be samme banken om mer lån, dvs holde på boligen derom jeg vil kjøpe en ny ... rotete forklart, men håper noen forstår, med en halv million skulle det ikke være noe problem om å få lån til en litt større bolig ikke sant?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, har en bolig med verdistigning på en halv million, kan jeg sitte de inn på høyrentekonto i påvente av ny bolig ( leier den ut ) eller må jeg be samme banken om mer lån, dvs holde på boligen derom jeg vil kjøpe en ny ... rotete forklart, men håper noen forstår, med en halv million skulle det ikke være noe problem om å få lån til en litt større bolig ikke sant?

Takker for svar

du har jo ikke den halve mill før du har solgt?

str på lån er avhengig av inntekt.

du må komme med flere tall:) (inntekt, gjeld, forsørgeransvar, bil..)

Skrevet

Mener du at taksten på boligen din har steget med 500.000?

Slik at du kan få 500.000 mer for boligen om du selger den nå,

enn hva den kostet når du kjøpte?

Jeg vil jo tro at du/dere vil få et større lån til en ny bolig enn det

dere fikk til den boligen du/dere eier i dag, med en egenkapital på 500.000.

Vet ikke helt om det var dette du lurte på?

Det tryggeste er jo uansett å snakke med banken :)

Noen banker har sånn lånekalkulator på nettsidene sine, sånn at man kan regne litt

på hvor stort lån man kan få i forhold til inntekt o.l, du kan jo prøve en slik evt.

Skrevet

Mener du at taksten på boligen din har steget med 500.000?

Slik at du kan få 500.000 mer for boligen om du selger den nå,

enn hva den kostet når du kjøpte?

Jeg vil jo tro at du/dere vil få et større lån til en ny bolig enn det

dere fikk til den boligen du/dere eier i dag, med en egenkapital på 500.000.

Vet ikke helt om det var dette du lurte på?

Det tryggeste er jo uansett å snakke med banken :)

Noen banker har sånn lånekalkulator på nettsidene sine, sånn at man kan regne litt

på hvor stort lån man kan få i forhold til inntekt o.l, du kan jo prøve en slik evt.

'

Har inntekt på 350.000, ingen bil, vanlig studielån - og ja, taksten har steget med 500.000 om ikke mer hvis jeg er veldig heldig, grunnet sykdom har jeg også misligholdt dette lånet men har likevel alltid tatt kontakt, ordnet opp og betaler som jeg skal jevnlig, likevel- mulig jeg er stuck med denne leiligheten til aldredommen pga av dette.

Skrevet

du må rekne deg ut hva du får i lån i følge din inntent og betalingsevne.vis du har 500 000 i egenkapital er det det du kan kjøpe ekstra for.vis du finner deg ett hus til 2 mil og får ett lån på 1,5 mil.

Skrevet

'

Har inntekt på 350.000, ingen bil, vanlig studielån - og ja, taksten har steget med 500.000 om ikke mer hvis jeg er veldig heldig, grunnet sykdom har jeg også misligholdt dette lånet men har likevel alltid tatt kontakt, ordnet opp og betaler som jeg skal jevnlig, likevel- mulig jeg er stuck med denne leiligheten til aldredommen pga av dette.

Det spørs vel hvor mye du må opp i lånesum for å få kjøpt en annen bolig?

Har du betalt ned noe, eller hadde du egenkapital når du kjøpte?

Hvis du tjener 500.000 på å selge, skulle det vel ikke være noe problem å få et nytt lån som er like stort som det du fikk da du kjøpte leiligheta. Har du i tillegg f.eks betalt ned 200.000, sitter du kanskje igjen med 700.000, og behøver muligens "bare" et like stort lån som det du fikk når du kjøpte boligen du eier nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...