Gjest döderlein Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Har fått litt inspirasjon av å lese om Christine Koth som har gått ned 24 kg, ved å spise mindre posjoner oftere og røre seg litt mer. Har mye mer trua på dette, små endringer som man kan leve med over tid. Er kanskje et dumt spørmål, men hvis man spiser mindre posjoner, hvor mye burde man egentlig spise da og hvor ofte? Fint hvis dere ikke oppgir i gram eller sånn, men f.eks. hva man faktisk burde spise. Er en synder på akkurat det der med å lage mat ofte, er student og har ikke ork. Så må bli litt strengere, hah. Noen gode tips?
MarianneE Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Jeg ville først og fremst droppet alt snop og brus! Dvs... Lørdag er min sjokoladedag! Da koser jeg meg skikkelig med cola og melkesjokolade og ostepop osv med veldig god samvittighet, fordi jeg har klart og gi meg selv den gode vanen ved og kutte det ut i uka. Tidligere drakk jeg minst en 0.5 cola hver dag. Hva man bør spise er jo det "alle" anbefaler: *mindre rødt kjøtt *mer fisk og kylling *mindre sauser og "kose mat" *5 om dagen. *mer grønnsaker til middagen Det med 5 om dagen syntes jeg var vanskelig. Men så så jeg på TV at 5 om dagen vil si 2 frukt og 3 grønnsaker på størrelse med din egen hånd. 1 porsjon=din egen håndfull. Grei huskeregel!
Gjest KateW Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Gjennom små endringer har jeg gått fra str 44/46 til 38/40 på noen år. Jeg er 178 høy, og aner ikke hva jeg veier nå. Men er fornøyd. Hovedgreia mi var å spise oftere, spise mindre om gangen, bevege meg, drikke mer vann og grønn te, bruke klær, sminke og frisyrer jeg kler... (Ikke tenke når jeg bare blir slank skal jeg jammen kjøpe fine klær) Være glad i meg selv. Finne treningsformer jeg liker, så jeg svømmer. Sove nok, spise det jeg har lyst på når jeg har lyst på det... hm... dette hjalp kanskje ikke så veldig? 2
Gjest norah Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Det første man må gjøre er å lære seg om hva mat inneholder - ikke i detalj, men hvorfor noe er sunt og usunt. Mye i butikkhyllene er tilsynelatende helt OK, men så inneholder det kanksje mye salt/fett og/eller sukker. Så en hovedregel kan være at du alltid skal velge alternativer som ikke har mye fett, salt eller sukker. Det er dette som fører til overvekt, eller at man ikke klarer miste unødig vekt. Det finner du ut ved å se på innholdet: det som listes opp først, er det mye av. Man skal ikke bare spise litt mindre - for de aller fleste handler det om å spise ANNERLEDES mat enn før. Eks; - bytte ut endel av brødskivene med grovere brød og grove knekkebrød. havregryn istedetfor frokostblanding med MYE sukker i. - velge lettprodukter fremfor ordinære(ekstra lett melk, lett ost etc) - kutte totalt ut alt snop som andre her sier. - kutt ut småspising av tullemat - halvparten av tallerken er grønnsaker - sunt fett er OK(olivenolje, avocado, makrell i tomat) - men usunt fett kutter du kraftig ned på(herdet fett, i kjeks - sjokolade - bearbeidet mat, fritert mat etc) De aller fleste kan ikke bare bevege seg "litt" mer og spise "litt" mindre og så gå ned 20-30 kg. Da skal de ha hatt et ekstremt elendig kosthold på forhånd.... Ingen tar skade av å trene skikkelig 3 ganger i uken - spiller ingen rolle hvor, men du skal faktisk svette godt og bli normalt sliten. Hvis jeg ikke husker feil så trener Koht relativt hyppig - iallefall uttalte hun det i ett av programmene sine.
Xtra_lilje Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7520334
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 For å minske posjonene du spiser, så bruk mindre tallerkner. Store tallerkner er døden for vekta. Fordi mye av sultfølelsen er visuell. En liten tallerken med en normal posjon, ser ut som mye mat og man blir fortere mett. En stor tallerken med en normal posjon, ser tom ut og man forblir sulten. Jeg bruker vanlige frokostasjetter til middagen min. Og det ser ut som mye mat, så jeg blir mett. Og ha knekkebrød i bakhånd hele tiden. Knekkebrød er genialt som mellommåltid og kveldsmat. Samtidig er det viktig å ikke spise mat i for komfortable klær. Ha gjerne på buksa du bruker på jobb ol mens du spiser mat. Kosebukse med god vidde i livet gir deg bare plass til ennå mer 1
Xtra_lilje Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Trening er viktig, ikke bare fokuser på mat og porsjoner. Gjør trening til endel av livet ditt; ikke bare blir du sterkere og sprekere, men man får mindre lyst til å forpeste kroppen sin. Jo mer jeg trener, jo mer sunn får i hvertfall jeg lyst til å være. 1
Tullepia Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Har fått litt inspirasjon av å lese om Christine Koth som har gått ned 24 kg, ved å spise mindre posjoner oftere og røre seg litt mer. Har mye mer trua på dette, små endringer som man kan leve med over tid. Er kanskje et dumt spørmål, men hvis man spiser mindre posjoner, hvor mye burde man egentlig spise da og hvor ofte? Fint hvis dere ikke oppgir i gram eller sånn, men f.eks. hva man faktisk burde spise. Er en synder på akkurat det der med å lage mat ofte, er student og har ikke ork. Så må bli litt strengere, hah. Noen gode tips? Mattips Du bør spise en porsjon middag, for eksempel. En tredjedel av tallerken er kjøtt, en tredjedel poteter/ris og en tredjedel grønnsaker er en god huskeregel. Legg en plan for dagen der du spiser frokost, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds (evt et mellommåltid til i løpet av dagen). Spis fisk ofte, helst fire ganger i uka. Gode og raske fiskeretter finnes i frysedisken hvis du har dårlig tid. Frosne grønnsaker funker også bra hvis du er travel, men ferske har bedre konsistens og smak. Prøv også vegetarmat en eller to ganger i uka. Du kan finne gode og enkle oppskrifter på veg-veg.no. Er du veldig glad i kjøtt er kylling eller svinekjøtt magert. Ellers er det en grei regel å spise kjøtt kun på søndagen som i gamle dager Snop og brus reserverer du til lørdagen. Er søtsuget stort kan du dempe det med smoothies, frukt og ferdigblandet sjokolademelk. Planlegging Som student har du også anstrengt økonomi, så for å gjøre alt lettere bør du bruke søndagen til å sette opp en ukesmeny og handleliste. Prøv å holde deg til et ukesbudsjett på 500kr hvis du handler til deg selv. Handle mandag (og evt fredag - ferskvarer har som kjent dårlig holdbarhet). Har du dårlig tid i ukedagene kan du lage en rett for to dager. Du kan med andre ord lage en rett på mandag, sette den i kjøleskapet og varme den opp onsdag. Du kan også fryse ned middagsporsjoner i frysen hvis du har. Trening/mosjon Ha som mål å trene tre dager i uka. To dager med kondisjon, en dag med styrke. Meld deg inn i studentidretten eller helsestudio, eller løp i marka. Hverdagsmosjon er viktig. Ta deg tid til å gå/sykle i stedet for buss, bruk trapper i stedet for heis osv. Gå turer med venner i stedet for å sitte inne. Det er viktig å belønne seg selv. Ta badstu etter trening, eller finn på noe annet som du liker. Lykke til
Gjest döderlein Skrevet 25. februar 2011 #9 Skrevet 25. februar 2011 Synes dere er litt vel strenge på noen ting, tror det er viktig å kunne unne seg f.eks. litt hverdagsgodteri for å få en livsstil man kan leve med. Tilbyr noen deg boller, så ta en istedenfor 3. Er sånn jeg har tenkt i det minste. Så skal prøve å spise oftere og kun lørdagsgodt. Og velge det sunneste alternativet. Så får vi se hvordan det går. Veide meg for første gang på fire år, og er mildt sagt sjokka. Noe må gjøres her ^^
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 Bytt iallefall ut alt av type vanlig ris og pasta til fullkornsprodukter! Unngå mye hvit hvetemel. Byggris kan erstatte både pasta og poteter. Ha alltid en frisk og god salat til middagen, metter mye. Jeg har halve tallerkenen med salat (som oftest crispysalat, tomat, agurk og løk). Spis grove knekkebrød (ryvita, sesam) eller Ingers rugbrød i stedet for vanlig grovbrød. Få i deg nok vann. Husk at det er mye skjulte kalorier i drikke, f.eks i juice. Gå mere! Parker bilen og gå eller sykle til butikk/jobb/venner. Tren 3 ganger i uka, både styrke og kondis. Finn en treningsform som passer deg. Og generelt gå deg en kveldstur i raskt tempo så du kjenner at du blir svett. Spis regelmessig så du ikke blir altfor sulten og hiver innpå for mye mat. Husk at det tar ei stund før magen oppfatter at den er mett. Spis magre produkter. Kylling, kalkun og fisk er supert til middag. Hvis du skal ha saus, så lag den selv. Unngå ferdigprodukter så godt det lar seg gjøre. Men husk at både kroppen og hjernen trenger fett, da det sunne fettet. Kutt og gjerne ut stekepannen og bruk stekeovnen heller. Skal du steke, så stek i rapsolje f.eks. Men; ikke vær for streng med deg selv, da sprekker du! Unn deg en kosedag der du spiser noe du har ekstra lyst på. Om du har lyst på potetgull så trenger du ikke spise hele posen, men ordne deg med en liten skål:-) Og tenk med deg selv at det ikke er en slankekur, men en livsstilendring!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 Har fått litt inspirasjon av å lese om Christine Koth som har gått ned 24 kg, ved å spise mindre posjoner oftere og røre seg litt mer. Har mye mer trua på dette, små endringer som man kan leve med over tid. Er kanskje et dumt spørmål, men hvis man spiser mindre posjoner, hvor mye burde man egentlig spise da og hvor ofte? Fint hvis dere ikke oppgir i gram eller sånn, men f.eks. hva man faktisk burde spise. Er en synder på akkurat det der med å lage mat ofte, er student og har ikke ork. Så må bli litt strengere, hah. Noen gode tips? Hun har kun brukt sunn fornuft. Mitt tips er å unngå ferdigmat. Der har du veldig mye salt og dårlig fett. Jeg mener all ferdigmat. Middager,sauser,kaker osv. Unngå sukker og stivelse. Bruk honning istedenfor sukker. Eks på frokostblanding. Honning er rik på druesukker og holder bldsukkeret stabilt. Vi bruker mye kylling.kalkun og fisk. Mye godt man kan lage av dette. Spis ofte. Min 5 måltider om dagen. Kutter du ut måltider fr at du tror du går ned i vekt,så er det feil. Drikk vann før hvert måltid. Behøver vel ikke nevne at man må kutte ut brus. Brus gjør ikke noe godt for deg. Ha frukt i huset. Så må du røre på deg. Kan du gå til jobben? Start tidligere,spaser i fort gange. Gå en liten tur om kvelden. Lite som skal til før man merker at formen stiger,g du merker at buksene passer Jeg går fort en time pr. dag. Frdelt på to runder. Samtidig som jeg småløper opp og ned trappen hjemme i ti min*2. Man trenger ikke treningsstudio. 2 g i uken så stepper eg på nederste trinnet i trappen i ti min også.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #12 Skrevet 26. februar 2011 Jøss så lei jeg er av folk som har sett lyset og stormer ut i avisene for å fortelle oss det. 1
Gjest Consensio Skrevet 26. februar 2011 #13 Skrevet 26. februar 2011 Ser noen her mener at man burde velge lett-produkter, noe jeg IKKE er enig i. Om man endrer kostholdet ved å spise variert, sunt og i moderate porsjoner, og ikke minst lage maten fra bunnen av, så skal ikke man ikke trenge å måtte gå over på lett-produkter. Lett-produktene inneholder så mye annet drit ...
Gjest Consensio Skrevet 26. februar 2011 #14 Skrevet 26. februar 2011 Jøss så lei jeg er av folk som har sett lyset og stormer ut i avisene for å fortelle oss det. Jøss, så lei jeg er av folk som på død og liv må rakke ned på de som velger å dele av sine positive erfaringer og som faktisk kommer med noe fornuftig. 1
LukaFrost Skrevet 26. februar 2011 #15 Skrevet 26. februar 2011 Lett-produktene inneholder så mye annet drit ... Ikke smaker det godt bestandig heller. Aspartam og sukralose smaker jo høgg... Da foretrekker jeg vann. Dessuten må jeg stadig vekk på do hvis jeg drikker lettbrus.
LukaFrost Skrevet 26. februar 2011 #16 Skrevet 26. februar 2011 Jeg tror faktisk at mange kan for lite om mat til å lage sunn og variert kost. Jeg tror desverre (liker egentlig ikke å si det) at det var "mye bedre før" da vi hadde husmødre og godteri var noe man spiste litt av på lørdag.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #17 Skrevet 26. februar 2011 Jøss, så lei jeg er av folk som på død og liv må rakke ned på de som velger å dele av sine positive erfaringer og som faktisk kommer med noe fornuftig.Jeg rakker ikke ned på, men er lei av. Det er to forskjellige ting. Og du hadde sjansen til å forbigå det i stillhet. Terrier. 1
Arctandria Skrevet 27. februar 2011 #18 Skrevet 27. februar 2011 jeg tar alltid på meg litt for trange klær på trening. Da husker jeg alltid at jeg fremdeles har veldig godt av å gå ned litt mer, samt iallefall ikke legge på meg.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #19 Skrevet 27. februar 2011 jeg tar alltid på meg litt for trange klær på trening. Da husker jeg alltid at jeg fremdeles har veldig godt av å gå ned litt mer, samt iallefall ikke legge på meg. Er det ikke ubehagelig å trene i for trange klær?
Kitsune Skrevet 27. februar 2011 #20 Skrevet 27. februar 2011 TS sier jo at hun er student og ikke har ork til å lage mat. Hvordan har hun ork til å trene mer? På det nivået bør h*n kanskje heller tenke på å ta trapper i stedet for heis, gå helt eller delvis til studiet to ganger i uken (hoppe av bussen et par stopp før), evt. sykle. Finn.no har billige sykler, eller du kan låne en sykkel av noen du kjenner. Å spise fem ganger om dagen betyr ikke at du må stå over grytene fem ganger om dagen. Du kan fint spise rester fra i går. Eller ha litt mat i veska som holder seg i romtemperatur. Jeg har alltid knekkebrød og makrell i salsa i veska (hamstrer når det er 10-kronersmarked på Obs og Spar). Spis litt før du er sulten, slik at du ikke går i kantina eller på butikken og hamstrer alt det usunne. Og kjøp et bokssett slik at du har noe å ha maten i. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå