Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er til sommeren ferdig utdannet bachelor i økonomi og søker nå jobb. min venninde har bedre karakterer enn meg, men har bare 2 år fagskole med økonomi. hun mener da hun står bedre til enn meg i jobbsøkingen.. hvem har rett? jeg føler klart det er bedre med 3 år høyskole med dårligere karakterer snitt D, enn 2 år fagskole.. (vet ikke hva snitt,men hun sier det er bedre..)det skal sier at jeg har sendt 2 søknader, og hun har vert arbeidsledig i 16mnd... (vi søker på samme jobbene...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som høgskoleutdannet er mann dyrere i drift, enn en med økonomisk fag skole.

Begge parter kan gjøre en like god jobb.

Det kommer jo litt ann på hva stillingen krever. (om det står spesifisert høyskole utdanning eller ikke)

også har jo intervjuet noe å si. den som gjør et dårlig intrykk, vil ha mindre sjangs for å få jobben.

Hvor lenge hun har vært arb ledig har ingenting å si når hun søker jobb nå.

Det å være høgskole utdannet teller ikke alltid positivt. som arb ville jeg sett på hvem som ville passet best inn i miljøet, hvem som har mulighet for å best utføre jobben, og om det billigste alternativet på sikt er det mest lønnsomme for bedriften.

Skrevet

For å være helt ærlig, tror jeg ikke noen av dere stiller så sterkt. Å gå ut med D i snitt er vel ikke akkurat lønnsomt. Dersom jeg skulle vurdert søkere, og kom over en kandidat med D i snitt, burde denne personen ha hatt en meget god forklaring på dette, samt meget relevant arbeidserfaring. Det kan jo være flere grunner til at din venninne sluttet etter kun to år, og ordlegger hun seg riktig i et jobbintervju, tror jeg kanskje hennes sjanser for å få jobben kan være noe større. Hun kan jo f.eks. si at hennes mor døde eller noe, slik at hun ikke klarte å fullføre. Det kan også være at din venninne har relevant erfaring. Erfaring teller ganske mye når en søker jobb.

Men dere må huske at det sannsynligvis er flere som søker samme stilling, som da både har fullført og har gode karakterer, og kanskje også relevant erfaring. De stiller nok mye sterkere enn dere to.

Men i bunn og grunn, så avgjøres det ofte på kjemien, dersom den som ansetter er fornøyd med kunnskapsnivået og CVen til den kandidaten.

Skrevet

For å være helt ærlig, tror jeg ikke noen av dere stiller så sterkt. Å gå ut med D i snitt er vel ikke akkurat lønnsomt. Dersom jeg skulle vurdert søkere, og kom over en kandidat med D i snitt, burde denne personen ha hatt en meget god forklaring på dette, samt meget relevant arbeidserfaring. Det kan jo være flere grunner til at din venninne sluttet etter kun to år, og ordlegger hun seg riktig i et jobbintervju, tror jeg kanskje hennes sjanser for å få jobben kan være noe større. Hun kan jo f.eks. si at hennes mor døde eller noe, slik at hun ikke klarte å fullføre. Det kan også være at din venninne har relevant erfaring. Erfaring teller ganske mye når en søker jobb.

Men dere må huske at det sannsynligvis er flere som søker samme stilling, som da både har fullført og har gode karakterer, og kanskje også relevant erfaring. De stiller nok mye sterkere enn dere to.

Men i bunn og grunn, så avgjøres det ofte på kjemien, dersom den som ansetter er fornøyd med kunnskapsnivået og CVen til den kandidaten.

Hun gikk på 2 års fagskule, da er man ferdig etter 2 år da..?

min grunn er at eg tok 2 eksamen den uka jeg hadde svineinfluensa og 2 eksamen uka etter så jeg ikke hadde fått lest. det står i søknaden min, at eg tar disse 4 opp igjen til jul og vil da få et snitt på minst C (kommer jo an på hva karakter jeg får på de 2 oppgavene jeg leverer til sommeren)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...