Gå til innhold

Klær - kvantitet eller kvalitet? Eller begge deler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye klær fra H&M, Cubus, Bikbok og andre billigbutikker, eller litt dyrere klær med god kvalitet i ordentlig stoff?

I dag da jeg og et par venninner var på byen gikk venninnene mine straks bortmot H&M for å kjøpe billige sjorter, topper og truser. Jeg handler på H&M veldig sjeldent, og som regel basisklær som singleter, strømpebukser og hårpynt. Jeg liker billigbutikker i og for seg godt nok, men jeg har blitt en person som fokuserer mye mer på kvalitet, ikke pris. Jeg liker nemlig å kjøpe litt dyrere i bedre stoff, da jeg opplever at dyrere stoffer (ikke type merkeklær..), ofte tåler mye mer og holder seg pene lenger.

Så jeg ble nysgjerrig... Hva foretrekker du? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville nok valgt kvalitet over kvantitet.

men jeg synes ikke det er noen grunn for å slutte å tenke på pris. jeg pleier å kjøpe billige klær av god kvalitet. noen ganger har også billigkjedene klær av god kvalitet, men jeg handler også en god del brukt av god kvalitet, i tillegg til at jeg handler på salg på steder hvor klær som regel er dyre.

når det er sagt er det som regel komfortabilitet og hvordan plagget ser ut som avgjører om jeg kjøper det eller ei. jeg har hatt klær av meget god kvalitet som jeg har endt opp med å ikke bruke fordi de var ubehagelige å gå i.

Skrevet

(meg over her)

jeg kom plutselig til å tenke på at komfortabilitet neppe er et ord (?). mente komfort.

Skrevet

Jeg kjøper begge deler. De dyre plaggene jeg kjøper skal være relativt tidløse eller være noe jeg er sikker på at jeg kommer til å like i lang tid.

Trender som bare holder en sesong kjøper jeg billigversjoner av.

Skrevet

Da jeg var yngre, valgte jeg kvalitet fremfor kvantitet. I dag har jeg, på mine "gamle dager", fått en økonomi som tillater meg å sørge for begge deler(stort sett, da: Jeg er ingen multimillionær, så jeg har selvsagt ikke råd til ethvert plagg jeg kunne tenke meg, men stort sett kjøper jeg det jeg vil ha). Klærne mine blir i all hovedsak kjøpt på Kløverhuset(favorittbutikkene mine er for øvrig Deguy, Kello og Riccovero), og fra tid til annen på Galleriet og Sundt, da jeg bor i Bergen.

Det er verdt å nevne at basisplaggene mine alltid blir kjøpt på H&M og/eller Lindex.

Gjest Canis lupus
Skrevet

Foretrekker MYE klær. Jeg har kanskje 20 singletter/t-shorter og liker det bedre enn å ha f.eks 5stk i god kvalitet. Jeg liker å variere, bruker aldri klær mer enn en dag og gjør meg ingenting å måtte kaste en topp etter 10 vask når jeg betalte 40kroner for den.

Men når det kommer til sko (bortsett fra fest-sko) og vinterjakker så er det kvalitet som gjelder :) Mest pga jeg går mye tur i skogen og står hele dagen på jobb, pluss at jeg er frysepinn ;) Vår/sommer-jakker er alltid billige (og fine).

Jeg liker å fornye klesskapet hele tiden. Det kunne jeg ikke gjort om buksene mine kostet 1000kr stk og genserne kostet 600kr da jeg ikke er lagd av penger :)

Skrevet

Heller kvalitet enn kvantitet, absolutt... Og jeg sparer gjerne litt lengre den ullkåpa som er god kvalitet, og som jeg kan ha i mer enn en sesong f.eks.

Men, jeg synes ikke alltid at å være kvalitetsbevisst trenger å bety å handle i dyrere butikker. Jeg har klær fra HM som aom jeg absolutt ikke annser som dårlige, og jeg har vært borti dyrere klær som er skikkelig skrot. Det handler i mye større grad om å sjekke hva tøyet er laget av, sømmene, om om plagget er klippet rett i forhold til trådrettningen i stoffet. Dyr genser laget av akryl, er nøyaktig like ille som billig-genser av akryl.

• Liker 1
Skrevet

Foretrekker MYE klær. Jeg har kanskje 20 singletter/t-shorter og liker det bedre enn å ha f.eks 5stk i god kvalitet. Jeg liker å variere, bruker aldri klær mer enn en dag og gjør meg ingenting å måtte kaste en topp etter 10 vask når jeg betalte 40kroner for den.

Men har du tenkt på hvordan dette påvirker jordkloden? Bruk - og kast - mentaliteten vi har i den vestlige verden i dag, er en av trusslene jordens ressurser møter nu om dagene, så jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er uansvarlig å kjøpe en topp for å kaste den efter at den har vært vasket ti ganger(hvordan tror du Jorden hadde sett ut om alle hadde gjort dèt?).

• Liker 7
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ubetinget kvalitet fremfor kvantitet. Klassiske plagg i kvalitet, plagg og sko som kan brukes år etter år og likevel se butikknye ut :)

• Liker 1
Gjest Canis lupus
Skrevet

Men har du tenkt på hvordan dette påvirker jordkloden? Bruk - og kast - mentaliteten vi har i den vestlige verden i dag, er en av trusslene jordens ressurser møter nu om dagene, så jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er uansvarlig å kjøpe en topp for å kaste den efter at den har vært vasket ti ganger(hvordan tror du Jorden hadde sett ut om alle hadde gjort dèt?).

Det er ikke slik at jeg på det 10.vasket kaster plagget. Det var bare for å si et eksempel :)

Ikke kaster jeg dem heller, gir dem til vedledighet (tror de går til fattige barn i afrika uten at jeg kan si det for sikkert)

Men nei, det har jeg ikke tenkt på.

Gjest Mynona83
Skrevet

Men når det kommer til sko (bortsett fra fest-sko) og vinterjakker så er det kvalitet som gjelder :) Mest pga jeg går mye tur i skogen og står hele dagen på jobb, pluss at jeg er frysepinn ;) Vår/sommer-jakker er alltid billige (og fine).

Jeg liker å fornye klesskapet hele tiden. Det kunne jeg ikke gjort om buksene mine kostet 1000kr stk og genserne kostet 600kr da jeg ikke er lagd av penger :)

Helt enig med deg. Jeg blir så fort lei av klærne mine, og vil alltid ha noe nytt. Bruker masse penger på sko og vinterjakker. Kjøper selvfølgelig også noen dyre klær.

Skrevet

Begge deler. Klassiske plagg kan gjerne være litt dyrere, men IT-plagg kjøper jeg helst på mer rimelige kjedebutikker.

Skrevet

Godt poeng :) Det er nå litt vanskelig på forhånd å vite akkurat hvor mange vasker en topp tåler, men som regel kjøper jeg topper som ikke er bare 40% bomull eller bare 40% et annet stoff og da har man litt større garanti.

Men at kast og bruk av klær påvirker miljøet, helt klart! Har egentlig ikke tenkt på det før nå. Interessant..

Skrevet

Kvantitet før kvalitet!

Liker å skapene fulle av klær, tusen valgmuligheter! Kjøper absolutt mest billig, men også en del dyrt - kommer an på plagget. Trendplagg kjøper jeg alltid billig.

En liten morsom sak; min "lille sorte" som har vært min reddende engel i hvilket som helst selskap/sammenkomst de 9 årene, er faktisk en kjole fra H&M til 249,-. Jeg har fått så sinnsykt mye skryt for den kjolen, den sitter som et skudd, ser enda ubrukt ut og er fantastisk lett å variere. Den burde vært loslitt så mye som jeg har brukt den! :ler:

Skrevet

Kvalitet som gjelder her, for det meste. Kvalitet er ofte dyrere, men jeg kjenner at jeg setter litt mer pris på klær jeg har betalt mer for, dessuten passer jeg bedre på de. :-)

Skrevet

Litt av begge deler. Jeg var nok verre før da jeg var singel og fløy på byen nesten hver helg; da var det ofte kjekt å ha noe nytt for anledningen, så ble mange impulskjøp på HM og VM :fnise: Fortsatt liker jeg å ha på meg noe nytt når jeg skal på fest, men det skjer ikke lenger hver helg... Ellers er jeg mer bevisst på hva jeg kjøper og mer kritisk til stoff og ikke minst "kommer jeg faktisk til å bruke denne her mye?" Treningstøy, turtøy og skitøy går det mye i for tiden, så legger endel penger i slikt.

En ting jeg synes da - syns ofte de butikkene som selger "kvalitetsklær" ( eller merkeklær) ofte er så utrolig dyre, og har hendt jeg har handlet klær som ikke har vist seg å være stort bedre i kvalitet enn HM, og jeg syns også at klærne i dyre butikker blir litt.. "kjerring".... :sjenert:

Skrevet

Kvantitet. Det vil si: lommeboken min har ikke råd til dyre plagg til flere tusen kroner. Dessuten synes jeg ikke nødvendigvis billig er dårlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Spinell
Skrevet

I motsetning til mange andre her inne legger jeg mer vekt på kvaliteten til basisklærne som bør holde seg fine i årevis og mindre i sesongplagg som neppe kommer til å følge meg i mange år. Rene "moteplagg", pluss tilbehør blir derfor like gjerne kjøpt i billigburikker.

Når det er sagt: pris og kvalitet trenger ikke å henge sammen, men jeg har tilgode å finne f.eks pologensere og nøytrale, svarte bukser som holder farge, form og sømmer (og som ikke nupper) i årevis hos HM, Cubus og KappAhl.

Skrevet

I motsetning til mange andre her inne legger jeg mer vekt på kvaliteten til basisklærne som bør holde seg fine i årevis og mindre i sesongplagg som neppe kommer til å følge meg i mange år. Rene "moteplagg", pluss tilbehør blir derfor like gjerne kjøpt i billigburikker.

Spørsmålet blir: Hva ligger du i basisplagg? Personlig anser jeg strømpebukser, en svart singlet(som jeg utelukkende bruker under andre klær), tights etc. som basisplagg, samtidig som jeg ikke omtaler eksempelvis bukser som dèt(selv om det, med rette, KAN kalles det). En bukse ligger jeg gjerne flere tusen kroner i, men aldri i verden om jeg betaler mer enn en hundrelapp for en singlet.

Skrevet

Det er ikke slik at jeg på det 10.vasket kaster plagget. Det var bare for å si et eksempel :)

Ikke kaster jeg dem heller, gir dem til vedledighet (tror de går til fattige barn i afrika uten at jeg kan si det for sikkert)

Men nei, det har jeg ikke tenkt på.

Så snilt av deg da...å gi det utvaskede, formløse H&M plagget ditt til barna i Afrika.

Forøvrig dumpes det tonnevis av bruktklær, gammel elektronikk o.l. i Afrika som vi ikke lenger har bruk for. En dyster konsekvens av dette er bl.a. at lokale klesprodusenter ikke kan konkurrere med haugene av billige bruktklær fra Europa, og må legge ned.

http://www.theroot.com/views/dead-white-people-s-clothes

Så vær så snill, tenk om igjen på hva dere bruker penger på.

For å svare på trådstarters spørsmål kjøper jeg helst kvalitet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...