Zoë Castillo Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Jeg holder på med bachelor innenfor språkfag, og skal ta PPU etterpå. Jeg er imidlertid veldig usikker på om jeg skal velge PPU eller FPPU! Det blir enten på HiNT eller NTNU. Jeg - kommer til å ha to barn på 4 og 1 år når jeg skal begynne på PPU. - er gift med en mann som jobber skift, og som derfor har fri til veldig varierende tider. Heldigvis kan mamma og pappa stille som barnevakt på kveldstid, hvis det er nødvendig. - kommer til å ha 1 års 100 % vikariat bak meg, samt 1/2 år med cirka 20 % stilling. Dette kvalifiserer nok ikke til å komme inn på HiNT, etter det jeg har forstått? - har allerede brukt ekstremt lang tid på denne utdanningen, og ønsker derfor egentlig å bli ferdig så fort som mulig. - vil få omtrent 1 time reisevei èn vei inn til NTNU Alternativene er altså 1) FPPU + er samlingsbasert, og gjør at jeg kan jobbe litt ved siden av, evt slippe å ha full barnehageplass til 1-åringen - tar 2 år i stedet for 1, og det tar dermed lenger tid før jeg blir lønnet som lærer 2) PPU + blir ferdig på 1 år! - er visst ganske tidkrevende på NTNU, med lange dager og mye forelesninger - kan ikke jobbe ved siden av, og må derfor leve på studielån + kontantstøtte. Hva ville du ha valgt?
Zoë Castillo Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 27. februar 2011 Dytter opp denne litt. Noen må vel ha erfaring fra PPU her inne?
Grønt blad Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har erfaring fra PPU heltid. Da jeg tok det var jeg i en helt annen situasjon enn deg, uten barn o.l. En som jeg tok PPU med hadde familie med tre barn i skolealder. I tillegg arbeidet vedkommende 40% som lærer. Det var et utrolig slit, med arbeid langt utover natta, men h*n valgte å ta heltid for å bli ferdig med det fort. Praksis ble tatt ved den skolen som vedkommende underviste ved. Årsaken til at h*n arbeidet ved siden av var stort huslån, og studielån ville ikke gitt nok utbetalt. Reisevei var vel ca. 20-25 min inn til studiestedet, og ca. 10 min til praksisskolen. Vedkommende møtte kun opp på undervisning som var obligatorisk. Det er vanskelig å sette seg inn i din situasjon og si hva som er riktigst, men dersom du har mulighet, så ville jeg valgt fulltid i ett, blitt ferdig med det og gått ut i jobb. Men jeg skjønner også godt om du velger deltid...
Zoë Castillo Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har erfaring fra PPU heltid. Da jeg tok det var jeg i en helt annen situasjon enn deg, uten barn o.l. En som jeg tok PPU med hadde familie med tre barn i skolealder. I tillegg arbeidet vedkommende 40% som lærer. Det var et utrolig slit, med arbeid langt utover natta, men h*n valgte å ta heltid for å bli ferdig med det fort. Praksis ble tatt ved den skolen som vedkommende underviste ved. Årsaken til at h*n arbeidet ved siden av var stort huslån, og studielån ville ikke gitt nok utbetalt. Reisevei var vel ca. 20-25 min inn til studiestedet, og ca. 10 min til praksisskolen. Vedkommende møtte kun opp på undervisning som var obligatorisk. Det er vanskelig å sette seg inn i din situasjon og si hva som er riktigst, men dersom du har mulighet, så ville jeg valgt fulltid i ett, blitt ferdig med det og gått ut i jobb. Men jeg skjønner også godt om du velger deltid... Takk for svar. Hvis jeg ikke hadde hatt barn hadde jeg garantert valgt fulltid. Jeg begynner å bli lei av studiene og det å ALLTID ha noe ulest pensum som tærer på samvittigheten hver eneste kveld og helg. Jeg synes at det er lite informasjon på nettet om PPU og FPPU, spesielt om praksisen. Det er jo i all hovedsak graden av praksis som avgjør hvor mye jeg kan jobbe i tillegg om jeg velger FPPU. På NTNU står det stort sett bare info om samlingene.
Grønt blad Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Takk for svar. Hvis jeg ikke hadde hatt barn hadde jeg garantert valgt fulltid. Jeg begynner å bli lei av studiene og det å ALLTID ha noe ulest pensum som tærer på samvittigheten hver eneste kveld og helg. Jeg synes at det er lite informasjon på nettet om PPU og FPPU, spesielt om praksisen. Det er jo i all hovedsak graden av praksis som avgjør hvor mye jeg kan jobbe i tillegg om jeg velger FPPU. På NTNU står det stort sett bare info om samlingene. Der jeg tok PPU (UiO) hadde man kortpraksis på fire uker og langpraksis på åtte uker. Begge deler var man-fre 8-16 (det (i langpraksis) var mulighet til å styre dagene litt etter hva som passet hver enkelt). Man kan ikke ha kortpraksis ved en skole der man har hatt ansettelsesforhold tidligere, mens man kan ha langpraksis ved en skole der man arbeider. Dette gjelder både deltid og fulltid. Praksisskolene til PPU ved UiO så både i Oslo og Akershus, og de prøvde å fordele slik at man maks. fikk en time i reise hver vei - noen fikk 15 minutter, andre fikk 1t og 15 minutter. Vet ikke om det også er slik ved NTNU. Anebfaler seg å kontakte NTNU og spørre om det du lurer på. De kan gi deg korrekte svar
Zoë Castillo Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2011 Anebfaler seg å kontakte NTNU og spørre om det du lurer på. De kan gi deg korrekte svar Ja, jeg må nok gjøre det etterhvert. Etter det jeg har hørt om NTNUs praksis på PPU, kan en risikere å ha praksis på en skole langt sør i Sør-Trøndelag, selv om en selv bor godt nord i Nord-Trøndelag. Men FPPU har jeg hørt at det er litt enklere, siden en oppmuntres til å skaffe seg praksisplass selv. Dette med kortpraksis og langpraksis visste jeg ikke, men det er jo ganske logisk at en ikke bør ta all praksis på samme skole. Ikke minst er det vel ønskelig å fordele praksisen på mellomtrinn, ungdomsskole og videregående?
Porcelain Skrevet 27. februar 2011 #7 Skrevet 27. februar 2011 På UIB har man 7 uker ungdomskolepraksis første semester, og 7 uker i videregående andre semester. I løpet av disse ukene skal man ha 60 undervisningtimer (med observasjon), noe som blir ca 10 timer i uka (+ for- og etterarbeid)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå