Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Innimellom er det veldig travelt ved min arbeidsplass. Vi er på jobb 8 timer hver dag, men får lønn for 7,5, vi har nemlig krav på 30minutter ulønna sammenhengende matpause hver dag. Vi har heller ikke lov til å jobbe overtid, men mindre dette er avtalt med leder. Men i helsevesenet er det helt umulig å planlegge dagene våre. Plutselig blir en pasient dårlig eller plutselig kommer det pårørende som ønsker informasjon. Da jeg (og flere med meg) ønsker å gjøre en god jobb, og også er lovpålagt å følge opp slike situasjoner, må vi ofte utsette andre ting vi skal gjøre, på grunn av slike og lignende avbrytelser.

Nå er vi inne i en travel periode. I dag har jeg sittet ned i nøyaktig 5 minutter x 2, den ene gangen for å spise et eple, den andre for en brødskive.. Det var tusen ting som skulle gjøres, som det var umulig og uforsvarlig å delegere videre. Noe som resulterte i at jeg nedprioriterte meg selv, jeg fant ut at det var bedre å droppe pause enn å bli igjen etter jobb idag. Det gjorde jeg nemlig i går. Da var det dokumentasjon som måtte gjøres, noe som også er lovpålagt. Jeg vil påstå at det ikke er dårlig planlegging av meg, jeg satte meg ned i god tid, for å få tid til å dookumentere alt viktig. Det ringer imidlertid ca 5 telefoner i løpet av den halvtimen, noe som resulterer i at jeg ikke rekker å dokumentere alt. For å gjøre det mulig å komme på vakt etter meg, (og lovlig) må alt dokumenteres - jeg var 30 min ekstra på jobb!

Da min arbeidsgiver allerede hadde reist for dagen ble dette ikke avtalt,, jeg får ikke overtidsbetalt og har på bare to dager jobba ca 1 time på dugnad!Uten lønn eller timer til avspasering! Det skal sies at dette ikke skjer hver dag, men det skjer i travle perioder. Men dette kan ikke være lovlig fra arbeidsgivers side? Vi skal følge lovene, men må vel ha noen rettigheter også? Det er jo ikke rett at offentlige ansatte skal jobbe på dugnad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke lovlig av arbeidsgiver. Men all overtid skal avtales på forhånd, og du kan ikke pålegge deg selv overtid. Det du kan gjøre, og bør gjøre, er å snakke med leder i morgen, og avtale hvordan den manglende lunsjpausen de foregående dagene skal godtgjøres. Jeg vil tro at det beste er at du skriver det som avspasering. Hvis lederen din ikke godtar dette, ville jag tatt det opp med tillitsvalgte. Dessuten ville jeg meldt fra til leder om at det må tilrettelegges for at dere skal få tatt ut lunsjpausen hver dag. da må arbeidet organiseres slik at alle kan gå fra arbeidsplassen i 30 minutter i løpet av arbeidsdagen.

Endret av pøbelsara
Skrevet

Oioioi, har du jobbet en helv halvtime ekstra en dag eller to? Stakkar lille.

Greit du har en hektisk hverdag, men det må være lov å se på det på en litt annen måte også enn "oi, vi bryter loven her!" - shit happens, en møkkadag hvor du ikke fikk orden på det du skulle pga en del uforutsette hendelser. Sånn er det i hverdagen :). Spør heller sjefen din en dag det er rolig om det er greit at du går en time før denne dagen.

Når det gjelder alle telefonene du får osv så går det an å strukturere hverdagen bedre hos deg og andre slik at du får gjort arbeidsoppgavene dine. Her er det mye forbedringspotensiale du selv kan bidra med.

Skrevet

hehe, tror nok du misforstår meg litt alastor.

Jeg synes en time på to dager er mye når dette gjentar seg uke etter uke. (hadde dette vært et engangstilfelle hadde jeg ikke brydd meg). Og nei, man kan ikke alltid strukturere og be en pasient vente litt med å få feber, eller en pårørende ringe en annen dag. I mitt arbeid må man ofte ta ting der og da, det er jo dette som er arbeidsoppgavene mine. Men innimellom blir blir det rett og slett flere arbeidsoppgaver enn man har tid til å gjennomføre. Slik er realiteten, og når man må jobbe over, for å rekke lovpålagte ting, synes jeg man skal få noe igjen for det.

• Liker 2
Skrevet

Det er ditt eget problem at du ikke klarer å ta ut 30 min pause i løpet av arbeidsdagen. Bli litt mer effektiv, så går det som en lek, skal du se. Ellers får du gi beskjed til sjefen at du ikke takler tempoet, og vil taes av noen oppgaver.

Skrevet

Det er ditt eget problem at du ikke klarer å ta ut 30 min pause i løpet av arbeidsdagen. Bli litt mer effektiv, så går det som en lek, skal du se. Ellers får du gi beskjed til sjefen at du ikke takler tempoet, og vil taes av noen oppgaver.

Skal si du vet mye om TS sin arbeidsdag. Det er umulig for oss å vite hvordan hennes arbeidsdag er, og om det er mulig å gjøre arbeidsdagen hennes mer effektiv.

Ta det opp med sjefen din TS, si fra hvordan arbeidsdagen er, hvilke oppgaver som muligens krever flere folk, evnt. et annet opplegg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier, så jeg forstår hva du er frustrert over. Dersom du ikke får tatt pause skriver du det opp på timelisten. Men, for det er faktisk et stort men; når det gjelder å gå over en halvtime for å gjøre seg ferdig, så ser jeg (og vi andre på avdelignen) gang på gang at det er de samme som gjør dette. Det er alltid de samme som "må" gå over pga "travelhet i avdelinge" og det er alltid de samme som ikke klarer å gjøre seg ferdig. Da strukturerer du rett og slett arbeidet ditt feil, og klarer ikke å prioritere det som er viktig. Du må ikke ta alle telefoner kvarteret før du skal gå (de kan påtroppende gjøre, eller så ringer folk tilbake), du må ikke informere pårørende når du er på vei ut døren (de kan bes ringe igjen om en time), det er masse som kan omprioriteres og nedprioriteres slik at du blir ferdig. Og det går an å skrive på pasienter i løpet av dagen, slik at det bare er å godkjenne når du er ferdig for dagen. Syns faktisk ikke synd på deg i det hele tatt, for dette handler om å lære seg å prioritere.

• Liker 1
Skrevet

Jobber selv som sykepleier og har opplevd litt av det samme... Synes at siste innlegg var litt provoserende men AB har en god poeng og det handler om å prioritere arb.oppgavene...

Går det ikke an å skrive avvik på ting du ikke klarer å gjøre? Det er det jeg begynte med, hvis det er kl.1445 (og er ferdig kl.15) og jeg har ikke hatt tid til å dokumentere det jeg gjorde i dag, så skriver jeg avvik og håper at sjefen følger opp saken! enkelt og greit...

Skrevet

Takk for alle svar! Ikke alle var like aktuelle eller hyggelige. Tusen takk til deg Kokoo, et av de få fornuftige svarene jeg fikk..å melde avvik er nok veien å gå, både jeg og andre på arbeidsplassen kan bli bedre til dette!

Og dere anonyme brukere: Jeg skrev ikke dette innlegget for å bli oppfordret til å være mer effektiv eller prioritere ting bedre. Hvis dere ikke skjønte grunnen til at jeg skrev dette innlegget var det fordi jeg opplever meg selv som veldig effektiv og ryddig. Jeg gjør virkelig så godt jeg kan. Jeg ønsker å gjøre en god jobb, og jobber stadig med meg selv for å bli bedre til å prioritere. Og når jeg påtross av dette ikke rekker alt jeg skal på grunn av stadige avbrytelser, ønsket jeg å se om det var noen fornuftige sjeler der ute, med gode råd!

Skrevet

Hadde helsevesen vært et mannsdominert yrke hadde det ALDRI vært sånn.

Har selv jobbet i helsevesen i kommunen i flere kommuner og det er ganske likt overalt. Og det er ikke snakk om å effektivisere dagen og planlegge bedre. Sånn er det bare ikke i det yrke der.

Og at du ikke har mulighet til pause skjønner jeg. Og det er heller ikke alltid snakk om dårlig prioritering, men er man to på jobb og det er ekstrem uro, terminalpleie, aggresjon og folk som vandrer er det ikke bare å stikke avgårde å la den andre være igjen med 10 pasienter.

Tror ikke folk skjønner før de har hatt en tur rundt i kommunenorge og sett litt hvordan kommunene sparer penger.

Eneste som hjelper er gå til tia og skriv avviksskjema her gang det er noe som ikke er gjort. Og da må alle gjøre det.

Avviksskjema skal man ha svar på fra virksomhetsleder. Ta vare på de dere får tilbake og blir det ikke bedre ville jeg tatt kopi av alle svar og tatt det videre.

Men det skal da alltid være en på jobb med ansvar og lov til å beordre folk på jobb eller godkjenne overtid.

Ville også meldt meg inn i et forbund. Og gjort en klar avtale med leder ang betalig. Ellers gått videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...