Gå til innhold

Hva blir regnet som inntekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Hææææ?
Skrevet

Jeg har snakket med NAV ett par ganger ang bidragsveilederen deres, men blir ikke klokere av den grunn, så kanskje noen kan hjelpe meg?

Hvordan finne ut hva en inntekt er/beregnes?

Nav svar 1:

Inntekten finner dere på lønns og trekk oppgaven og bruker de tallene som står der.

Nav svar 2:

Nei dere kan ikke bruke de tallene. Det kan komme skeivt ut for begge parter. Det kommer jo an på bidragsevnen vet du...Dersom far har 4 mill i lån har han jo større utgifter enn om han har 2 mill i lån, og det samme gjelder jo deg. Dere må bruke ligningstallene. Dette fordi det viser hvor mye dere sitter igjen med begge to. Og hva om en av dere har formue...det vil jo ikke vise på lønns og trekk oppgaven.

Hva i all verden skal vi gjøre da.... Jeg ønsker jo ikke å lure han eller meg selv, og det virket jo som om det var veldig vanskelig å få de til å regne ut.

Det står en plass at han har inntekt på 530 000, men på ligningen 441 000. På meg står det 330 000, men 189 000 på ligningen.

Forslag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La nav ta seg av beregningene. De innhenter riktig inntekt. Betaling kan gå imellom dere to, altså privat.

Skrevet

Vi har alltid brukt den faktiske inntekten vi har. Aldri gjort fradrag for boliglån og slikt. Men vi har noen år justert selve bidragsbeløpet ut ifra den enkeltes økonomi.

Bidragsevnen kommer man frem til ved å ta utgangspunkt i den bidragspliktiges inntekt og deretter trekke fra:

•Skatt og trygdeavgift

•Dekning av basisutgifter som boutgifter osv (fast sats)

•Eventuelt 50 prosent av underholdskostnaden til egne barn i egen husstand

Bruker du bidragsveilederen på NAV så tar den hensyn til og regner ut bidragsevnen. Her er det faste satser. Du trenger derfor ikke regne på din eks sin lønn og trekke fra hva han evt betaler i lån.

Skal du ha NAV til å regne ut bidraget må det betales et gebyr. Også når det skal være en privat betalingsavtale etterpå.

Når det gjelder svar 2 fra NAV så forstår jeg ikke helt at de kan svare at ligningstallene skal vise hva man sitter igjen med etter å ha betalt evnt. store lån.

Skrevet

Jeg og eksmannen min har alltid brukt bidragsveilederen.

Da lagger jeg bare inn hans årslønn og ellers opplysninger og det samme for meg. Kalkulatoren "legger til" skatteklasse 2 og barnetrygder, evt andre stønader som inntekt for meg og vips! etter 4 trinn kommer svaret ut.

Din gjeldsbelastning og hans gjeldsbelastning er en privatsak med mindre han er så nedsyltet at han egentlig ikke har noen bidragsevne.

Men er dere "vanlige" folk med "vanlig" økonomi er bidragsveilederen tipp topp.

Et annet moment er også at privat avtale gjør dere mer fleksible (om dere er venner nok til å få det til å fungere). Hos oss har det slått ut positivt for både far og meg, for inntekter har variert hos både meg og han, og vi har kunnet gjøre endringer fra måned til måned.

Så om dere kan og er venner nok til det så vil jeg anbefale kalkulatoren samt privat avtale. Hold NAV unna så langt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...