Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #1 Skrevet 27. oktober 2003 Jeg er en 19år gammel bollebaker som bor i Oslo. I et siste forsøk på å få til et bra bolle-resultat prøver jeg lykken her.. Jeg er livsglad og musikkinterressert, men sliter med dårlige bolle-resultater. Dette har ført til at jeg har ganske dårlig selvtillit på bake-fronten. Tunge, tørre og altfor tan-fargede boller fikk meg lenge til å miste troen på at den perfekte oppskriften finnes der ute. Men livet er virkelig for dyrebart til å sløse bort på en hverdag uten boller. Spesielt nå som vinteren kommer er det for trist å sitte hjemme med kakao, og bare kakao. Så derfor.. Er du en god oppskrift som gir saftige og luftige resultater? Liker du, som meg, innekvelder og hjemmekos? Ikke nøl med å skriv! Jeg vet du finnnes der ute, bolleoppskrift. Du trenger forresten ikke å sende med bilde, men en referanse eller to hadde gjort seg.
Gjest Gjest Jente24 Skrevet 27. oktober 2003 #2 Skrevet 27. oktober 2003 Hei! Ikke så flink med de bollene har vært jeg heller... Med sist jeg lagde prøvde jeg å ikke ha i fullt så mye mel. Lot deigen heller være litt klissete, og slet litt med utbakingen av dem : De ble ikke perfekte, men de ble bedre og litt mere luftig ihvertfall Pensle dem med egg, og pass godt på når de står i ovnen... Ingen oppskrift, men ihvertfall et par råd i vente på noen skikkelige "husmødre" her:D
Octavia Skrevet 27. oktober 2003 #3 Skrevet 27. oktober 2003 Hvis du kjøper en ferdig pakkeblanding og gjør som det står på oppskriften har du et godt utgangspunkt for å få et vellykket resultat. Ikke for varm eller kald væske. Legg et par dråper på innsiden av håndleddet. Når du ikke kjenner noe er vannet/melken passe varm. Arbeid godt med deigen. Bruk krefter. Ha i 1 ts bakepulver, så er du garantert luftige boller. Ikke for mye, ikke for lite mel. Pensle de med sammenpisket egg. Lykke til!
14062003 Skrevet 27. oktober 2003 #4 Skrevet 27. oktober 2003 Jeg synes all baking har blitt 100 ganger lettere nå som jeg har ganske så våt deig før heving. Den er akkurat så klistrete at den er klissete å få ut av kjøkkenmaskina og over i en egnet hevebolle. Deretter synes jeg det blir bedre resultat med skikkelig heving. Jeg setter bollen med deigen i, med kjøkkenhåndkle over, godt ned i saccosekken i ganske nøyaktig en time. Etter å ha baket ut bollene, setter jeg de i stekeovnen til heving - eventuelt over varmt vann i oppvaskkummen. Alle brett med kjøkkenhåndkle over. Der lar jeg de stå til de er godt hevet. Så setter jeg ovnen på 225 grader (mener jeg, ikke 250 i alle fall - for ovnen vår er for sterk til det). Om jeg hever bollene i stekeovnen, tar jeg de ut før jeg øker temperaturen. Vi har en stekeovn som har temperaturer fra 30 grader, jeg pleier å ha den på 35 grader - ikke varmluft selvfølgelig! Jeg har mer erfaring med brøbaking. Kortversjonen av hvordan jeg får saftige brød: - olje/egg/juice/melk i deigen - klissete deig - forheving minimum 1 time i saccosekk - etterheving 45 min - 1 time i stekeovn (35/40 grader) - øke temperaturen på stekeovnen, uten å ta ut brødene, til 200 grader - la de steke tilsammen i overkant av 30 minutter Husk at tørrgjær tåler litt mer varme enn vanlig gjær. Jeg bruker væske på opp mot 40 grader når jeg baker med tørrgjær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå