Gå til innhold

Dyr og hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker dere noe oftere som følge av at dere har dyr?

Hva slags dyr har dere på hvor stor plass, og hvor/hva ofte rengjør dere? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker MYE mer pga 2 hunder... De tar med seg støv, sand, gjørme, vann og for ikke å snakke om kiloene med pels som de slipper i løpet av et år. Så ja, jeg støvsuger annenhver dag helst, og får potemerker på gulvet dagen etter jeg har vasket gulvet. I tillegg blir klær fortere skittent når man er ute å leker med de, og man får mye hundehår på alt mulig rart.

Vi har en Border collie og en Dobermann.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har to katter, men jeg vasker meg ikke mer enn jeg gjorde før jeg fikk katt.

Har lest et eller annet sted at man burde vaske seg etter at man har tatt på/kost med kjæledyr, men det synes jeg virker litt hysterisk. Jeg vasker hendene mine før jeg lager mat, og før jeg spiser, men det gjorde jeg også før jeg fikk dyr.

Støvsuging blir det derimot litt mer av, spesielt om våren når vinterpelsen skal av. Skulle ønske jeg kunne støvsuge hele katten av og til :fnise:

Skrevet

jeg har 7 dyr ganske jevnt fordelt oppover vektskalaen: 0,1kg, 3kg, 4kg, 7kg, 9kg, 21kg og 66kg. og har ofte/vanligvis dyr som jeg passer her også :rodmer:

i tillegg ligger huset(leil. 55kvm) mitt ca 1,1m fra sterkt trafikert vei så det blir like mye skitt fra veien som fra dyrene.

vasker kjøkkenbenken 6 ganger daglig, tørrmopper 2 ganger daglig og våtmopper annenhver dag.

tørke støv har jeg rett å slett gitt opp etter jeg flyttet hit, på vinteren ser det ut som jeg ikke har tørket på 1måned etter 3 timer, på sommeren etter bare 20 min. :tristbla:

veggene vasker jeg ned ca en gang i måneden(66kg = hund med lange lepper som sikler og rister seg), men vasker over fort 2ganger i uka. hundesofaen tar jeg 1 gang i uka.

hamsterdoen - annenhver dag. buret annenhver uke.

kanindoen - rent strø på toppen hver dag, skiftes å vaskes hver 5 dag.

katterdoene - plukker bæsj hver uke, skifter sand ca hver3.-4.måned(har knallgod sand som alldri lukter) :danse::klappe::hoppendeglad:

vasker trekkene til hundesengene ca hver 10.dag.

badet hver uke.

vinduskarmene hver dag.

desinfiserer alle fjernkontroller, telefoner og håndtak hver uke.

bortimot alt man ser eller kan røre på får vanligvis en omgang med klorin, sprit eller antibaktriell en gang i måneden.

høres kansje litt ut som jeg er litt OCD, men det flyr rundt her med både spon, høy, pels, kattesandsteiner, jord, sand og kaninbæsj(ikke mye, men noen kuler er det vanligvis). :skratte:

jeg er trygda og har heldigvis tid til å vaske å styre endel, hadde jeg vært i full jobb hadde jeg ikke hatt så mange rotete og grisete dyr!

Skrevet

Jeg har to katter, men jeg vasker meg ikke mer enn jeg gjorde før jeg fikk katt.

Har lest et eller annet sted at man burde vaske seg etter at man har tatt på/kost med kjæledyr, men det synes jeg virker litt hysterisk. Jeg vasker hendene mine før jeg lager mat, og før jeg spiser, men det gjorde jeg også før jeg fikk dyr.

Støvsuging blir det derimot litt mer av, spesielt om våren når vinterpelsen skal av. Skulle ønske jeg kunne støvsuge hele katten av og til :fnise:

:fnise:

Vil ikke annbefale altså, kan ikke innbille meg at det er så mange katter som liker det....

Gjest Spinell
Skrevet

Har hund og må støvsuge omtrent annenhver dag om våren, sommeren og høsten. Relativt hyppig støvtørking og vasking av trekket til puta blir det også. Dette pga mye røyting og at den drar med seg sand og skitt inn. Nå på vinteren er det lite ekstra renhold pga hunden. Ikke røyter den, og all snøen gjør at pels og poter er rene og pene, uten jord, grus og sand.

Gjest Raindrops
Skrevet

:fnise:

Vil ikke annbefale altså, kan ikke innbille meg at det er så mange katter som liker det....

Nei, her gjemmer de seg med en gang støvsugeren kommer frem, så jeg kommer nok ikke til å prøve.

Skrevet

Har to store, korthårede hunder, som røyter svært lite. De er stort sett i stua, som er ca 40m2, men også i resten av huset.

Har også en langhåret katt, som røyter så og si alltid. Men da mest der den ligger.

Støvsuger og vasker ca en gang i uka. Det hender jeg må dra over stuegulvet ekstra.

Skrevet
Min søsters hund elsker å bli støvsuget. Likevel så finner vi "valper" overalt etter at han har vært på besøk. :fnise:
Skrevet

Hva slags dyr har dere på hvor stor plass, og hvor/hva ofte rengjør dere? :popcorn:

Jepp, definitivt kjøkkenbenken på grunn av pus og kattedør. I helga fant jeg ei halvspist mus ved siden av brødfjøla, stor stas.

Vasker mye gulv også, og sengetøy. Har pr dd. 2 hunder og en katt på 300 kvm. Tror ikke det har særlig betydning hvor stor plass man har, møkkete blir det uansett.

Skrevet

Jepp, definitivt kjøkkenbenken på grunn av pus og kattedør. I helga fant jeg ei halvspist mus ved siden av brødfjøla, stor stas.

:ler:

Da jeg hadde hund ble det litt ekstra støvsuging, spesielt i røyteperioden. Da måtte jeg støvsuge to ganger daglig. Nå har vi bare pus, men det blir jammen meg litt pels av det også. Blir litt ekstra rydding etter dem, de er fæl til å rote med maten. (Og vannskåla ble dratt utover parketten til det skvulpet uansett hva vi gjorde, så den står nå inne i dusjen).

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har én katt, men han røyter så godt som ingenting (bengalkatt), så vi vasker egentlig ikke noe spesielt mer enn vi gjorde før vi fikk katt.

Det eneste som fører til mer vask er om han spyr inne/velter noe.

Skrevet

Har en liten hund som røyter lite og mest underull vår og høst. Børster daglig /annenhver dag i røytetida. Støvsuger cirka en gang i uka eller hver fjortende dag. Tørker av eller dusjer labber hvis de er møkkete etter tur. Ikke noe ekstra husarbeid.

Skrevet

Jeg er en veldig hygienebevisst person så jeg vasket MYE før jeg fikk hund også. Og hunden min er kjempe liten så den drar ikke inn så mye sand på potene og sånn, men den har kjempe lang pels og derfor drar den inn ganske mye kvister og sånt i pelsen. Så jeg går over med støvsugeren i hvert fall annen hver dag, kanskje litt oftere. Så vasker jeg gulvene ofte også, fordi jeg vil ikke at hunden skal trippe rundt i masse støv. Det er ikke bra for henne, spesielt når hun er så liten og omentrent har nesa i gulvet.

Vi har et mellomstort hus, og vi er to personer pluss den lille hunden så det er et ganske stort område. Pluss at vi har en svær hage, men den trenger vi jo ikke rengjøre annet enn å klippe plenen, hekken, rosebuskene og å plukke opp hundebæsjen.

Skrevet

Har 2 innekatter men nei jeg vasker ikke mer enn før...

støvsuger stue kjøkken og gang 1-2 ganger i uka. Tørker støv 1 gang i uka. Kattene har et eget pledd de alltid ligger på på vår seng, nede ved fot-enden, og der sover de hele tiden når vi er der, altså ikke på laken og dyne. Ellers ligger de jo av og til på sofaen og sånt.

Jeg er av den oppfatning av at man ikke bør bli sykelig opptatt av å holde ting rent. Viktig for kroppen å lage litt mostand mot inntrengere slik at immunsystemet holder seg oppe. Jeg tror at blir ting for sterilt kan man letter utvikle allergier og intoleranse.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en katt. Vi må støvsuge sofaen litt oftere enn vanlig. Men vi har lagt håndklær der han ligger mest, så det er ikke noe stress.

Han har katteluke, men drasser heldigvis ikke med seg ting inn. Av og til kan det jo bli litt vått/skittent ved luka, men vi har lagt håndkle ved inngangen hans også ;)

Skrevet

Vasker over sofaen med en våt klut ca annenhver dag, støvsuger annenhver dag og vasker gulvene en gang i uka.

Har hund og ilder. De griser ikke så mye noen av dem, men litt blir det jo likevel.

Bikkja er en dobermann, så det blir ikke så mye hår og skitt.

Ilderen har 3 doer, 1 i buret, 1 på kjøkkenet og 1 i stua, så disse må tømmes for bæsj og tiss hver dag. Gjør rent hele buret hans 1 gang i uka og vasker alle hengekøyer, senger, bamser og slikt ca 1 gang pr mnd.

Gjest Footloose
Skrevet

Støvsuger annenhverdag, men det er fordi jeg drar med meg dritt inn. Bikkja røyter ikke og får aldri skitne poter, så alt skitt her hos meg er kun min egen feil:D

Gjest Caitlin
Skrevet

Har to skogskatter og støvsuger annenhver dag pga at den ene røyter noe helt forferdelig. Selv om jeg børster dem ofte og støvsuger annenhver dag så syns jeg fortsatt det er mye hår så det hender jeg drømmer litt om nakenkatt i mitt neste liv ja :fnise:

Skrevet

Jeg vasker antagelig mer enn jeg hadde gjort uten dyr, men jeg har alltid hatt dyr, så jeg jeg vet strengt tatt ikke hvor mye jeg hadde vasket uten dem. Jeg merker strengt tatt større forskjell på graden av skittenhet og rot når ungene er en uke hos besteforeldrene enn om jeg har bikkjene på kennnel....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...