Gå til innhold

antall hunder

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vurderer å skaffe en hund til.Har en nydelig blandingshund fra før.Er det noen her som har flere hunder som kan fortelle meg om det er noen forskjell på å ha 1 og 2 hunder.Hva er i tilfelle disse forskjellene?

Hvor stor plass mener dere det er et minimum å ha når man har to hunder på labradorstørrelse?Vi har ca.80 kvm for øyeblikket,og det fungerer helt fint nå...Men to hunder tar jo selvfølgelig mer plass enn en...

Skrevet

Jeg har bare en hund, jeg. Men jeg har forhørt meg litt om dette fordi jeg har lyst på en hund til :oops: .

Svaret jeg har fått er at man bør vente til hunden er 2-3 år før man skaffer seg nr. 2 (ikke noe krav altså, men anbefalt).

Da vil den eldste hunden være voksen og vil kanskje kunne lære opp den yngste. Dessuten vil de ikke være "søsken" som krangler og sloss om å være sjefen, fordi den eldste er sjafen automatisk.

Men om man har en hund som er veldig myk, så kan det bli litt trøbbel om den yngste er dominerende. Dette vet man jo ikke da, men man bør vel kanskje se an den hunden man har. Hvordan takler den andre hunder? Hvordan takler den å dele på eieren sin?

Kanskje du kan "låne" en valp i noen dager og se hvordan det går. Sikker noen som trenger hundepass en helg i julebordsesongen...

Elles har jeg hørt at hundene holder hverandre med selskap o.l. og at det dermed er positivt.

Gjest Kira i.i.
Skrevet

Sier meg enig med Lea nok en gang, jeg.

Vent til hunden har blitt eldre, rundt 2-3 år. Da er den "gamle" hunden sjefen uansett, om valpen er dominerende eller ikke.

Men det vil vel egentlig også variere fra hund til hund. :)

Skrevet

Dette er ikke noe problem. La hundene selv finne ut av hvem som er sjefen, uten for mye innblanding fra deg så går dette helt bra. Det jeg ville hatt helt klare regler på er maten. Dette er fort en ting det kan bli krangling av. La de ha hver sin skål og ikke la de "stjele" av hverandre. Du bør også være litt forsiktig med leker og tyggebein hvis en av de har et sterkt innstinkt på at DETTE er mine ting. Slike ting blir det lett krangling av. Om du har mulighet til det så la de få løpe løs den første tiden. Mye løses av det, og de har mye lettere for å finne sin plass på rangstigen ute, enn inne i en liten leilighet.

Lykke til med hund nummer to :D

Du går en spennende tid i møte om du bestemmer deg for å få en hund til :D

Smilla1

Skrevet

Min erfaring er at det faktisk er enklere å ha to hunder enn en hund. De kan være hjemme alene lengre, de har ikke like stort kontaktbehov osv.

Du må egentlig bare ha nok gulvplass til at de kan ha en plass å ligge, slik at du slipper å tråkke på den når du går rundt i huset...

Skrevet
Min erfaring er at det faktisk er enklere å ha to hunder enn en hund. De kan være hjemme alene lengre, de har ikke like stort kontaktbehov osv.

Du må egentlig bare ha nok gulvplass til at de kan ha en plass å ligge, slik at du slipper å tråkke på den når du går rundt i huset...

Veldig enig med deg Karoline.

Vi har 4 hunder, og de har stort selskap av hverandre, og "mors" dårlige samvittighet er langt mindre med fler hunder i hus, når hun lusker seg vekk fra "heimen"

Men når det er sagt, så skal det også sies at det er endel mer arbeid med flere hunder.

Har man 1 hund, så går man 1 tur, har man 2 så går man 2 turer, og noen går opptill 4 turer :ler:

Innimellom går vi turer med fler hunder av gangen, men det er viktig at hver og en av hundene får sine "egne" turer og lærer seg "samfunnet" på egnehånd.

Men totalt sett, mer jobb eller ei.... her i huset kommer det til å være flere hunder, så lenge vi kan klare å ta oss av de, på en skikkelig måte :wink:

Ønsker dere lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...