vanilje* Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Ja, endelig er det blitt vår tur til å bli "prøvere". Jeg tok siste p-pille på lørdag, og har nå min siste "kunstige" menstruasjon. Vi har snakket om det en stundt og bestemte oss for at jeg skulle slutte på pillen, også tar vi det derfra. Vi har ikke tenkt å ta noen tester osv, bare prøve å slappe av og ha god sex Men det jeg lurer litt på er om det er noe vi bør tenke spesiellt på fremover? Den økonomiske biten er grei, vi har hus osv. Jeg trener regelmessig ca. 3 ganger per uke, da går det mest i litt gruppetimer på treningssenter, spinning og jogging. Samt litt styrke. Alkohol drikker jeg skjelden. Er veldig glad i en kopp kaffe på morgenen, bør jeg slutte med dette allerede nå? Kan man drikke te selv om man blir gravid? Eller må man da velge koffeinfri te? Jeg tar multivitamin hver dag, dette er vel trygt? Så til dere erfarne, hva bør jeg/vi tenke på? Har dere noen gode tips og råd så tas de imot med takk
Skytte Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Lev normalt og kos dere! Du kan drikke både kaffe og te selv om du er gravid, bare ikke litervis om dagen:) Jeg begynte med folat da vi startet prøvingen og lever ellers helt som før:) Velkommen som prøver! Fint å ha flere i samme båt så her er det bare å spørre og dele gleder og frustrasjon:)
vanilje* Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2011 jeg mener det er folat i mulitvitaminene jeg tar, er dette tilstekkelig eller bør jeg ta enda et tilskudd? tar nå nycopluss mulivitamin fra apoteket.
^^Belle^^ Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Mest sannsynligvis er det bare 200mg i multivitaminpillene dine. Som prøver (og gravid frem til uke 12) skal du ha dobbelt så mye.
vanilje* Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2011 ok, hehe. det blir ikke for mye å ta 0,6 mg? vil gjerne fortsette med mutivitaminer
Gjest Alabama Skrevet 24. februar 2011 #6 Skrevet 24. februar 2011 Så til dere erfarne, hva bør jeg/vi tenke på? Har dere noen gode tips og råd så tas de imot med takk Spis folat og lev som vanlig. Styr unna den verste fylla mellom EL og mensen. Ellers er det ikke så mye man får gjort eller trenger å tenke på.
^^Belle^^ Skrevet 24. februar 2011 #7 Skrevet 24. februar 2011 ok, hehe. det blir ikke for mye å ta 0,6 mg? vil gjerne fortsette med mutivitaminer Det vet jeg rett og slett ikke. Du kan jo eventuelt ta multivitamin + en halv folattablett? Eller en folattablett annenhver dag i tillegg til multivitaminene? (Jeg er generelt skeptisk til ''for mye av det gode'' )
vanilje* Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2011 ja, det går kanskje an skal høre på apotektet
♥Perlemor♥ Skrevet 24. februar 2011 #9 Skrevet 24. februar 2011 (endret) jeg mener det er folat i mulitvitaminene jeg tar, er dette tilstekkelig eller bør jeg ta enda et tilskudd? tar nå nycopluss mulivitamin fra apoteket. Jeg tar Nycoplus Gravid, som jeg kjøper på apoteket. Den inneholder både vitaminer, mineraler og folat (2 tabletter daglig gir anbefalt dose). Endret 24. februar 2011 av ♥Perlemor♥
Stinelin Skrevet 24. februar 2011 #10 Skrevet 24. februar 2011 Velkommen hit! Jeg lever helt som normalt under prøvingen. Får folaten jeg trenger gjennom vitaminene jeg tar, spiser og trener som jeg pleier, men er forsiktig med alkohol mellom EL og forventa mens. Lykke til!
vanilje* Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2011 hva legger dere i det å være forsiktig med alkohol? vet man helst ikke skal drikke, men lurer på hva dere andre legger i det, drikker dere en øl eller et glass vin i ny og ned? drar dere på fest og drikker litt mer eller er dere helt avholds?
Gjest Alabama Skrevet 24. februar 2011 #12 Skrevet 24. februar 2011 hva legger dere i det å være forsiktig med alkohol? vet man helst ikke skal drikke, men lurer på hva dere andre legger i det, drikker dere en øl eller et glass vin i ny og ned? drar dere på fest og drikker litt mer eller er dere helt avholds? Det varierer helt. Jeg har vært full og jeg har vært helt avholds. Tar en øl eller et glass vin eller to dersom jeg er i en situasjon hvor det ville vært rart om jeg ikke drakk, men drikker generellt mindre og mye sjeldnere nå enn jeg gjorde for et par år siden.
Stinelin Skrevet 24. februar 2011 #13 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er ikke avholds, men heller ikke på fylla. Tar en øl eller et vinglass til maten, og om vi er ute varer drikken min lenge mens de andre fornyer sin. Står selvfølgelig over shotrunder og lignende. På den måten er det ingen som anser meg som prøver, og jeg slipper å gjøre noe ut av det, samtidig som jeg har grei samvittighet.
september-rain Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Det er vel kanskje fornuftig å holde seg unna alkohol mellom el (mulig befruktning) og ikm? Det gjorde i alle fall jeg, men drakk mellom tr og første ubeskyttede samleie ved el.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 fosteret har vel ikke festet seg før rundt ikm? Og inntil det fester seg og blir en del av ditt blodomløp så har det vel lite å si med alkohol??? Kaffe bør en være litt forsiktig med. Ettersom over en halvliter koffeinholdigdrikke om dagen kan virke abortfremkallende. Leste en artikkel på dagbladet om det for noen få uker siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå