Troilltøva Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Jeg har noen ambisjoner og planer for og starte en bedrift, noe jeg har hatt lyst til lenge og stadig tenker på hvordan jeg vil gjøre det og hva jeg vil gjøre innenfor det området jeg vil gjøre det. Men jeg kunne tenkt meg og prate med noen som kan hjelpe meg og tenke og komme med ideer, som kan litt innenfor området og gi meg tips og råd. Jeg har ikke lyst til og skrive alt om hva ideen min går ut på her, da jeg er redd for at ideen min skal bli "stjelt" Men det jeg i hovedsak kan si at jeg tenker på og kombinere den type jobb som en slags jobb-rehabilitering, men ikke for de tyngst belastet i samfunnet og gjennom nav og full pakke der. Men på en måte en bedrift hvor arbeidsoppgavene vil være oppgaver man ikke må ha utdanning for å gjøre men alikevell viktige oppgaver, fokuset vil være og få tilrettelegging for å greie en arbeidsdag. Nå har jeg en historie med angst og depresjoner og tenker hovedsaklig at det ville passe for en person med slike lidelser (men er åpen for det meste) men ikke som ikke er værst belastet, og med lik lønn som alle andre. Det er på en måte en slags arbeidsrehabilitering, en vanlig ansatt men som kan være trygg på arbeidsdagen og ikke skal grue seg til og komme på jobb fordi h*n plages med diverse. Hvor arbeidsgiver og kanskje andre ansatte er klar over hverandres plager om ønskelig og kan støtte opp og hjelpe hverandre med oppgavene, og får tilrettelagt etter behov. eller er jeg langt i drømmeland og helt på jordet nå eller?? Baktanken er at jeg vil "gi noe" til sammfunnet, og i og med at jeg har vært og er i nav-systemet så vil jeg gi en mulighet/utvikle noe som er enklerer enn nav og alle bekymringer som følger med. Om dette er realistisk da :S I hovedsak har jeg tenkt og starte med dette for meg selv først noe jeg kommer til og gjøre en gang uansett, for så og utvide etterhvert om det lar seg gjøre. for så å kanskje opprette bedriften med denne rehabiliterings-ideen. Eller det blir uten denne ideen. Dette er snakk om og realisere for fullt på sikt, men har så smått skrevet en foretningsplan og har også opprettet kontakt med noen som driver med lignende. Men jeg vet ikke om det finnes akkurat det jeg tenker på og om det lar seg gjøre slik jeg tenker det, og innenfor det området jeg tenker på. Endret 24. februar 2011 av Troilltøva
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Hvordan skal du finansiere lønningene til disse menneskene dersom alt skal tilrettelegges alle veier - det koster jo mye penger? Og hva skal de drive med på dette stedet?
Nalla Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Muligens at Innovasjon Norge kan hjelpe deg med å utvikle ideen din? Ung gründer Er du under 35 år og vil starte eller har startet egen bedrift? Noen tips fra oss: 1. Start med å kontakte veiledningskontoret for etablerere i din kommune. Her kan du få gode råd, tips og hjelp til å utvikle din forretningside. Et eksempel er servicekontoret for næringslivet i Oslp eller Hoppid.no i Møre og Romsdal. 2. Er din forretningside nyskapende og ønsker du at bedriften din skal vokse? Vi kan bidra med penger og kompetanse til ditt prosjekt. Vi setter krav til deg, og du må selv også ta risiko. Våre distriktskontorer har ulike tilbud, som etablererstipend og kurs. Se oversikt over våre distriktskontorer her Lykke til
Gjest Spinell Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Jeg ville også kontaktet Innovasjon Norge først. De skal kunne gi hjelp til vurdering av forretningsideen din. Også din egen kommune (eller den kommunen du har tenkt å etablere deg i) skal kunne gi veiledning. Det du må tenke på er blant annet hvordan din ide skiller seg fra ordinære arbeidstreningsbedrifter (om den i det hele tatt gjør det), hva som er fordelen med din ide sammenliknet med eksisterende løsninger med tilrettelagt arbeid i vanlige bedrifter, hvordan du skal skaffe passende arbeidsoppdrag og hvordan bedriften din skal kunne ha råd til å gjøre all den tilretteleggingen som det er behov for. Med bakgrunn i det du har skrevet og de momentene jeg selv nevner over, stiller jeg meg litt skeptisk til ideen din. Men det må ikke stoppe deg fra å prøve! Du kommer til å bli møtt med masse "vanskelige"/kritiske spørsmål undervegs, og andre har bedre oversikt enn meg over markedet for arbeidstreningsbedrifter.
Troilltøva Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2011 Takk for svar Ja ingenting er bestemt enda, jeg bare lufter ideer og tanker og skal prøve og finne ut om det går an og lar seg gjøre. Jeg skal ta kontakt med innovasjon norge så får jeg høre va de synes. Tanken er jo at de skal ha normal lønn, kanskje de ikke jobber 100% og på jobben så tilrettelegges ting. kanskje jobber de hjemmefra, kanskje greier de ikke en type jobb og får derfor andre oppgaver som de mestrer bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå