Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg driver å søker på jobber nå, da det slo meg: om det ikke blir bedt om det, så kan man vel sende med en CV likevel?

Har akkurat skrevet en søknad nå, hvor jeg bruker CVen til å illustrere relevante arbeidsforhold jeg har hatt tidligere.

Men, dette vil da ikke av en potensiell ny arbeidsgiver gjøre at man ikke blir tatt i betrakning? (må legge til at selve søknaden er på ca 1 a4-side, det samme gjelder CVen)

Hva gjør dere andre? ...er litt uvant at det ikke blir bedt om både CVer, attester og referanser, så jeg la ikke merke til at akkurat disse ikke ba om det før jeg hadde skrevet søknaden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hvordan man søker, tror jeg. For tiden søker jeg stort sett kommunale stillinger gjennom elektroniske søknadsportaler, hvor jeg setter opp all relevant utdanning og erfaring. Da skal CV og attester tas med på evt. intervju.

Skrevet

Eg legger alltid ved CV, men ikkje nødvendigvis referanser og attester. Trur eg har lagt med karakterutskrifter når det har vore relevant også. Har også gjerne tatt med ein kopi av alt slik til intervjuet slik at eg kan hente det fram viss dei ønsker det.

Skrevet

Jeg ville tro og jeg synes at det er inneforstått at man skal sende med CV når man søker jobb, men mulig jeg tar feil. Gjør hvertfall alltid dette selv. Attester, vitnemål og referanser tar jeg med til intervju, hvis ikke søkeren ber om noe annet.

Lykke til med jobbsøkingen :)

Skrevet

Takk for svar! Da legger jeg ved CVen da, blir ikke så mye ekstra for personen å lese akkurat... :)

TS

Skrevet (endret)

Legg ved CV. Når jeg får søknader uten CV (driver med ansettelse) innkaller jeg nesten aldri til intervju (jeg kaller inn til intervju på bakgrunn av CV'en). Som nevnt her tidligere regner jeg med at det er inneforstått. Det er vanlig, eller jeg pleier å be søkeren ta med attester og slik til intervjuet.

Endret av Philipa
  • Liker 1
Skrevet

CV er en selvfølge ja - den bør alltid følge med en jobbsøknad. Unntaket er om du legger inn utdanning og erfaring i databasen i forbindelse med søknaden - da genererer jo virksomheten selv din CV ut ifra det du legger inn.

Skrevet

Søknad og CV skal utfylle hverandre, så de hører sammen.

Skrevet

Jeg trodde CV alltid skulle sendes ved, som en del av søknaden? hvis ikke må jo også den stakkars personen som skal gå igjennom søknadene komme tilbake til deg kun for å få en CV også. Mye tid bare pga det.

Skrevet

Hei igjen folkens!

Grunnen til at jeg spurte er at jeg tidligere har lest ( angående jobbsøkertips) at man ikke skal legge ved noe ekstra, altså ikke noe som ikke er bedt om. Slik at om en arbeidsgiver ikke har bedt om å motta CV sammen med søknaden, så skal man ikke sende det heller, da dette gir den som skal gjennomgå søknaden unødvendig mye papirer. Og at det viser at man ikke har fulgt en enkel instruks i utgangspunktet.

Har alltid syns den regelen var litt rar, så derfor ville jeg jo spørre hva dere andre syns.

Sendte CVen jeg, og kommer til å fortsette med det :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...