AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 21år. Jeg har fått en slik en kosemage og enda litt mer enn det(..) og trenger litt hjelp til hvordan jeg skal bli kvitt denne. Jeg trenger også å stramme opp i mage og lår. Men - jeg bruker str 34/36, så jeg er jo ikke tykk, men jeg vil gjerne få vekk denne - lite flatterende pølsa rundt magan Så; som dere skjønner er ikke målet og slanke meg, men å få bort magen og stramme opp. Vet at det ikke går an å punktslanke! Så: Hva råder dere meg til å gjøre? Når det gjelder kostholdet tenker jeg å spise knekkebrød i stedet for brød, mindre av poteter, ris og pasta (Og isåfall bare grovt), og spise mer grønnsaker + drikke mer vann (istedet for brus) Lurer også på: Jeg drikker endel saft som ikke er tilsatt sukker, men det er ikke light-saft. Hvor mye sukker er det egentlig i denne? Sammenlignet med f.eks cola? Når det gjelder bevegelse tenkte jeg å følge denne: http://trening.no.msn.com/trening/galleri.aspx?cp-documentid=156192806 men jeg tenkte å prøve å legge til et par dager ekstra i uka hvor jeg går kjapt/jogger og at jeg får opp pulsen. Hva synes dere? Kom med tips, innspill og råd!! :D
Pentu Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Du er jo godt på vei her. Det er veldig vanskelig å fortelle deg hva du skal gjøre. For det som funker for noen, funker gjerne ikke for andre. For meg så funker det å telle kalorier. Det er en vanesak rett og slett. Jeg spiser også lite pasta, ris, potet og brød. Men det er pga kaloriene. Du må bare finne deg som funker for deg. Lykke til! Det er bare å spørre hvis du lurer på noe spesielt
LissiN Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Alt som inneholder kullsyre, er "fyfy" så saft, selv med sukker, er bedre. selvom vann selvfølgelig er best. (det må bare nevnes, så ting ikke blir missforstått) styrketrening tror jeg vil funke best for deg. Gjerne kombinert med kondisjon. men er du aktiv ved sidden av?
I Grosny Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er skeptisk til løping på hardt underlag som asfalt, eller enda verre asfalt med is, pga belastning, på bl .a. knær. Jeg anbefaler skogsløping i stedet. Turorientering er morsomt, og gir en rikere trening for hele kroppen. Jeg elsker skiturer. Anbefales. Det kan tenkes at man må justere litt når man går fra barn til voksen, fordi man slutter å vokse oppover, samtidig som at aktiviteten går ned. Jeg tror på mosjon tre dager i uka, og vann som drikke. LissiN- er kullsyre i seg selv farlig? I f.eks gul Farris?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Hei igjen, og tusen takk for svar! Ang løping, så bor jeg nære skogen, så det er ingen problem Men må sies at jeg går mest, men da går jeg fort! (prøver ihvertfall) "styrketrening tror jeg vil funke best for deg. Gjerne kombinert med kondisjon. men er du aktiv ved sidden av?" Vil du gi meg noen råd på hva jeg bør gjøre av styrketrening? Trene kondisjon - da er vel intervalltrening best? Hva mente du med om jeg er aktiv ved siden av? Og, jeg drikker mye taffel/farris. Mener du at dette er fy fy? TS
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 21år. Jeg har fått en slik en kosemage og enda litt mer enn det(..) og trenger litt hjelp til hvordan jeg skal bli kvitt denne. Jeg trenger også å stramme opp i mage og lår. Men - jeg bruker str 34/36, så jeg er jo ikke tykk, men jeg vil gjerne få vekk denne - lite flatterende pølsa rundt magan Så; som dere skjønner er ikke målet og slanke meg, men å få bort magen og stramme opp. Vet at det ikke går an å punktslanke! For det første: SÅ BRA du vil begynne å trene! Til det siste spørsmålet ditt: Nei, det går ikke an å punktslanke. Så: Hva råder dere meg til å gjøre? Når det gjelder kostholdet tenker jeg å spise knekkebrød i stedet for brød, mindre av poteter, ris og pasta (Og isåfall bare grovt), og spise mer grønnsaker + drikke mer vann (istedet for brus) Tren styrketrening en gang i uka og kondis to ganger i uka (for eksempel en intervall-økt og en langøkt). Du behøver ikke gå over til knekkebrød (lyst wasaknekkebrød er like ille som loff), men spis grovt brød (eller grovt knekkebrød). Når du spiser middag skal halvparten av tallerken være grønnsaker, en tredjedel potet/ris/pasta og en tredjedel kjøtt. Det er bra å velge grove/fullkornsvarianter. Vann i stedet for brus er kjempebra! Innfør også lørdagssnop. Lurer også på: Jeg drikker endel saft som ikke er tilsatt sukker, men det er ikke light-saft. Hvor mye sukker er det egentlig i denne? Sammenlignet med f.eks cola? Det vet jeg ikke noe om, men antar det vil være mer sukker i cola. Det beste rådet du kan få er å kutte ut saften og spare den til lørdager, og heller drikke vann ellers. Når det gjelder bevegelse tenkte jeg å følge denne: http://trening.no.msn.com/trening/galleri.aspx?cp-documentid=156192806 men jeg tenkte å prøve å legge til et par dager ekstra i uka hvor jeg går kjapt/jogger og at jeg får opp pulsen. Hva synes dere? Kom med tips, innspill og råd!! :D Du må også ha en dag med styrketrening, fordi styrke strammer opp kroppen og øker forbrenningen. Ellers veldig bra at du vil begynne å løpe/jogge!
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Hei igjen, og tusen takk for svar! Ang løping, så bor jeg nære skogen, så det er ingen problem Men må sies at jeg går mest, men da går jeg fort! (prøver ihvertfall) "styrketrening tror jeg vil funke best for deg. Gjerne kombinert med kondisjon. men er du aktiv ved sidden av?" Vil du gi meg noen råd på hva jeg bør gjøre av styrketrening? Trener du hjemme kan du ta push-ups, knebøy, planken og spensthopp for eksempel. Du skal ta i så du virkelig kjenner det, såpass at du bare akkurat klarer gjennomføre. Ta gjerne 3x12 repetisjoner, med 1 minutts pause mellom settene. Trene kondisjon - da er vel intervalltrening best? Intervall øker kondisen raskest. Varm opp ti minutter, og løp 4 minutter og gå 4 minutter - fire ganger. Hva mente du med om jeg er aktiv ved siden av? H*n lurer på om du beveger deg i hverdagen. Går du til skole/jobb? Sykler du i stedet for buss? Sånne ting. Og, jeg drikker mye taffel/farris. Mener du at dette er fy fy? Vann med kullsyre går helt fint hvis du liker det best. Men husk at det inneholder litt mer salt og at syren ikke er bra for tennene. Rent vann er aller best, men "må" du ha kullsyre nå og da så er farris MYE bedre enn brus. Men ha bare rent vann med deg på trening/ etter trening!
Gjest Lille-pus Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Men husk at det inneholder litt mer salt og at syren ikke er bra for tennene. ?? Det hadde vært interessant å høre mer om de skadene CO2 gass gjør på tenner
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 ?? Det hadde vært interessant å høre mer om de skadene CO2 gass gjør på tenner Jeg kan presisere, noe det ser ut til at er nødvendig: Smakstilsatt vann med kullsyre er omtrent like surt som vanlig brus, og derfor etsende. Rent vann med kullsyre er ikke etsende for tennene, men vann uten kullsyre er selvsagt det aller beste man kan drikke. For mer lesestoff: http://www.dinside.no/837278/er-kullsyre-farlig-for-tennene
Gjest Lille-pus Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jeg kan presisere, noe det ser ut til at er nødvendig: Smakstilsatt vann med kullsyre er omtrent like surt som vanlig brus, og derfor etsende. Rent vann med kullsyre er ikke etsende for tennene, men vann uten kullsyre er selvsagt det aller beste man kan drikke. For mer lesestoff: http://www.dinside.no/837278/er-kullsyre-farlig-for-tennene Ser der ja, da er vi enige, enige om at det som på folkemunne kalles "kullsyre" (CO2) ikke er en syre eller er spesielt skadelig for tennene. Men, at de fleste (dog ikke riktig alle) av de smakstilsatte variantene vann du får kjøpt i butikken benytter smakstilsetninger som er syrebasert. Endret 2. mars 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 Takk igjen for svar!! Har est litt om 30 Days Shred, astet den ned og trent etter den idag: Kanskje jeg heller skal prøve ut denne hver dag? Eller hva synes dere? Noen med erfaring fra denne VS løpe/jogge/styrke ca 3 ganger i uka? TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå