Gå til innhold

Får ikke være inne i friminuttet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på vgs og vi har lyst å være inne i friminuttet. Men det får vi ikke lov til.

Det er faktisk ei jente som får lov å sitte inne i friminuttene, men læreren låser døra og hun får ikke lukke opp. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle kan få være inne. Vi står jo i gangen uansett stort sett. Det er ikke sånn at vi må ut, vi kan fint være inne, bare ikke i klasserommet. Men hvorfor det? Vi går tross alt andre året på vgs, er en ganske rolig klasse og er ikke småbarn lengre. Og lærerene gidder ikke å gi oss noe ordentlig svar heller. Det bare er sånn, sier de.

Men hvorfor skal en elev få lov å sitte inne da? Det synes jeg og vi anrdre er urettferdig.

Nå er det en lærer som faktisk lar oss være inne da, så virker mer som dette bare er lærerenes væremåte og ikke noen lov de følger, men han har vi bare en gang i uka rett før friminuttet.

Er det noen som er lærer her eller som vet hvorfor det er sånn?

Kanskje noen vil si at de vil at vi skal ut i frisk luft, men det har de aldri sagt noe om eller hintet til. Og de vet jo at vi er inne i skolebygningen og det er visst ikke noe problem for dem. Så hvorfor ikke i klasserommet? Hvorfor skal man måtte ha spesialtilatelse for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Dere har bare godt av å strekke litt på bena i friminuttet.

• Liker 7
Skrevet

Hvis det er én som får være inne, er det helt sikkert en grunn til det. Du sier selv at du går andre året på vgs og ikke er småbarn lenger, så slutt å oppføre deg som et.

• Liker 11
Gjest Consensio
Skrevet

Sånn var det da gjennom hele barneskolen, ungdomskolen og videregående for meg og mine venner.

De som fikk lov til å sitte inne hadde som regel en gyldig grunn til det.

Det er bare bra for kroppen og ikke minst hjernen og få komme seg litt ut og strekke på seg. Da øker gjerne læringsevnen også.

2. året på videregående? Du er snart voksen jente. For meg høres du lat og bortskjemt ut, og ikke minst veldig, veldig grønn av misunnelse på denne ene som får lov til å sitte inne.

Istedenfor å lage noe big deal ut av det, så syns jeg heller du skal gå ut med et smil og gjøre det beste ut av det.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er bare bra for kroppen og ikke minst hjernen og få komme seg litt ut og strekke på seg. Da øker gjerne læringsevnen også.

Nettopp. Da jeg gikk siste året på vgs hadde vi lov til å sitte inne. Men det var ikke en positiv ting slik jeg så det. Det førte til tung luft i klasserommet, det stinket mat der inne, og vi måtte derfor lufte hele tiden og da ble det kaldt der inne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk lov til å sitte inne i friminuttene på forige videregående skole, av en legeerklæring. Hvorfor står dere bare å henger i gangen? Gå en tur istedet, så slipper du å kjede deg/bli kald.

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk da lov å sitte inne i hallen både på ungdomsskolen og på videregående....men det har nok kommet flere regler av en grunn....

Skrevet

Sikkert for å få renset lufta litt innimellom tenker jeg... og kanskje at ingen skal borti noen andres ting eller lærerens ting? Synes det høres ganske rimelig ut jeg....

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes i det minste klasserommet kunne vært åpent for de som ville gjøre lekser.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bibliotek på skolen å sitte med leksene i?

Skrevet

Er det ikke bibliotek på skolen å sitte med leksene i?

Hos oss var biblioteket på andre siden av skolen, og da rakk man ikke gjøre mye på de 10 minuttene man hadde fri mellom timene.

Men vi fikk da lov til å være på klasserommene i friminuttene, og det var hverken dårlig luft eller noen som tok seg friheten til å ransake de andres ting. Såpass moden er faktisk de fleste på VGS.

Hvorfor dere ikke gjøre det kan det være mange grunner til. Vi hadde det sånn når jeg gikk på ungdomsskolen, og da lufta de på klasserommet og tvang oss som regel helt ut den tiden det var fint vær ute. Har ikke fått noen skader av det :)

• Liker 1
Skrevet

Friminuttene er jo til for å få klarne hodet litt og strekke på beina, blir vel bare sløvere av å sitte med lekser da...

• Liker 1
Gjest Sommertid
Skrevet

Når jeg gikk på vgs var en av grunnene til at vi ikke fikk sitte inne at det ofte ble veldig rotete i klasserommene. Matpapir og smuler på gulvet og tegning på tavla var gjengangere når vi fikk sitte inne i klasserommet.

• Liker 2
Skrevet

På min vgs hadde vi dyrt utstyr som skolen ikke ville at elever skulle drive med, uten tilsyn. Derfor låste de døren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg antar det er mange grunner til dette, selvsagt er det viktig at elevene kommer seg ut og får frisk luft (og dermed bedre konsentrasjonsevne), men det har også vært tilfeller der elever har blitt frastjålet til dels kostbare ting når folk har fått vandre uhindret i klasserommene. Som andre nevner, har også skolen en del utstyr de ikke ønsker skal bli ødelagt eller komme på avveie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg gikk på barne og ungdomskolen måtte vi alltid ut. Det er jo litt deilig å strekke på beina og få litt frisk luft. Samme reglene hadde vi 1 året VGS å. Alle måtte ut og læreren låste døren. 2 året bytta jeg skole og da kunne de som ville bare sitte inne. Jeg gikk mye ut. Må bevege meg og få frisk luft hvis ikke får jeg bare vondt i hodet. Synes det er best at alle må ut og låse døren i friminuttene. Hvis ikke kan hvem som helst gå inn og stjele hvis alle er gått ut f.eks. Husker det kom mange fra andre klasser inn i klasserommet vårt selv om man ikke hadde lov til det. Egentlig litt plagsomt.

Endret av Lillemeg22
Skrevet

Jeg måtte bare være ute på barneskolen. På ungdomskolen og vfs gjorde vi som vi ville. Teit da! Sikkert veldig kaldt. :kjefte:

Skrevet

Det er to hovedgrunner:

1. Få byttet ut luften i klasserommet. De fleste skolebygg har ikke godt nok ventilasjonsanlegg til å klare å holde luften frisk lenge av gangen når det er over 30pers som bruker opp oksygenet i et lite rom.

2. Unngå hærverk. Selv om dere stort sett er en snill klasse så kan det være nok at en elev herper eller ødelegger. Det er ikke sikkert noen i din klasse gjør det, men det kan være kostbart å teste ut alle klasser...

Gjest Applecore
Skrevet

Har dere ikke kantine?

Det var der alle samlet seg i friminuttene da jeg gikk på videregående :)

Skrevet

Er det ikke brannfarlig å låse en elev inne i et klasserom uten mulighet til å komme seg ut?

Da jeg gikk på videregående sto det sofaer i gangen og hvis vi skulle bruke det samme klasserommet etterpå så stod det alltid åpent. Men noen lærere pleide å spørre om de skulle låse. Skolen min var så stor at hvis vi skulle gå til kantinen eller biblioteket i pausen, så rakk vi bare å snu og gå tilbake igjen.

Uansett hva grunnen til reglene er så synes jeg at dere fortjener et ordentlig svar. På jobb er det ingen som jager deg ut av kontoret og forventer at du skal bruke pausen din utendørs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...