Gå til innhold

Trenger hjelp med en strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strikker disse babytøflene og har kommet til noe jeg ikke forstår i oppskriften (se linken). Jeg har strikket ferdig overstykket, så i følge oppskriften skal jeg "plukke opp" 9 masker på hver side av dette overstykket.

Betyr det at jeg skal hente masker langs kantene på overstykket slik de gjør det i denne videoen? Isåfall skal jeg kanskje få det til. Men jeg blir forvirret av teksten over filmen:

Om du skal strikke glattstrikk på de nye maskene så pleier man plukke opp 3 masker pr 4.pinne, rillestrikk 2 masker pr 3.pinne og vrangbord 1 maske i hver pinne.

Jeg tror jeg skal bruke de nye maskene til å strikke riller med. Så hva innebærer det i denne sammenhengen?

Og en ting til: Hvordan skal jeg klare å plukke opp masker på begge sider av overstykket når tråden jeg bruker til å strikke med naturlig nok kun befinner seg i det ene hjørnet?

Alle tips mottas med takk :)

Hilsen fortvilet strikke newbie som bor langt fra mammaen sin :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg forstår det skal du gjøre som i vedeoen.

Du har strikket overstykket på sokken som en "tunge" ut fra ifaret i overstykket. Da skal du ta opp masker langs kanten av "tungen" Slik at du får stikket resten av foten på sokken.

Du får prøve deg litt frem.

Skrevet

Sånn som jeg forstår det skal du gjøre som i vedeoen.

Du har strikket overstykket på sokken som en "tunge" ut fra ifaret i overstykket. Da skal du ta opp masker langs kanten av "tungen" Slik at du får stikket resten av foten på sokken.

Du får prøve deg litt frem.

Tusen takk for svar :)

Da tror jeg jeg forstår ca hvordan det skal gjøres. Men hvordan kan jeg ta opp masker på begge sider av overstykket når tråden jeg strikker med er i det ene ytterhjørnet av overstykket? Må jeg bruke en egen tråd på den andre siden da?

Og så står det at jeg skal begynne strikkingen midt bak, etter at jeg har tatt opp de maskene jeg skal. Og der er jo INGEN av trådene :lete:

Skrevet

Tror det enkleste er å kutte tråden, og begynne med ny trådende der du skal begynne å ta opp masker. De maskene foran kan du sette på en hjelpepinne til de skal strikkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...