Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har aldri forstått matte. Helt siden jeg var liten har jeg tatt matte til meg usedvanlig treigt, og gangetabellen var min store skrekk da jeg gikk på barneskolen. På ungdomsskolen ble det straks mye verre, og ble helt svett i hendene hver gang læreren spurte meg om noe. Stutret og stammet, stirret på ligningen og kunne ikke svare på det i det hele tatt. Folk spurte meg hele tiden hvorfor jeg ikke kunne ting og tang, om jeg var treig i oppfattelsen, og det har vært tider hvor jeg har hatt lyst til å stikke ned diverse mattelærere med en passer.

Jeg lærte meg klokka utrolig sent, sleit med høyre og venstre, og er den dag i dag ganske treig med å plusse sammen tall selv om det egentlig er ganske enkelt. Liker ikke å spille monopol og andre spill, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde orden på hvor mye penger jeg får inn og slikt.

Matte har alltid vært fælt, og 3 timer matte i strekk hver tirsdag er min definisjon på helvete. Synes det er trist at dette er ganske bortgjemt og noe lærere flest ikke vet noe om, for om man sliter veldig med matte blir man som oftest stemplet som dum og treig i oppfattelsen.

Hva slags tilbud vil jeg få om jeg får påvist dyskalkuli? Og jeg klager ikke over dette fordi jeg er en lat og lite motivert student, jeg vil gjøre noe med det for å få en mindre frustrerende skolehverdag. Folk med dysleksi får jo spesialbehandling under skrivedager og slikt, men hva med de som har dyskalkuli?

Takker for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste "hjelpen" som gis til elever/studenter med dysleksi i dag er utvidet tid (én time, tror jeg) på tentamner/eksamner. Ved svært store problemer, kan grunnskoleelever få tilpasset plan (altså at de ikke følger alt pensum som de andre har), men må like fullt ta de samme avsluttende eksamnene, så hvorvidt det er å anse som en fordel hvis man ønsker å fullføre, er en annen sak. Ved meget store problemer med å uttrykke seg skriftlig, vil det kunne søkes om å ta eksamen muntlig fremfor skriftlig.

Hva dyskalkuli angår, så er det nok ikke mye "mer å hente" der. Utvidet tid på eksamen, og mulig en tilpasset opplæringsplan. Du vil måtte fullføre matematikkfag på lik linje med de andre, dersom du ønsker avsluttende papirer (f.eks tilsvarende eksamen artium, dersom du går på videregående).

For å kunne utredes for dyskalkuli, må PP-tjenesten i kommunen din kontaktes. På grunnskolenivå er det mest vanlig at den henvisningen går gjennom skolen, men det er mulig at det kan gjøres "direkte". Hvordan det fungerer på videregåendenivå, vet jeg ikke, da videregående skoler hører inn under fylkeskommunen. Vær i midlertid obs på at dette er et system som ofte er ekstremt tungrodd og at det tar tid. Erfaring tilsier at man kan bli ganske utålmodig når man venter på en utredning, og det kan føles ugreit at det tar så lang tid.

Lykke til med eventuelle utredninger, og håper det løser seg for deg med matten! :)

Gjest Lillekanin
Skrevet

Hei:)Jeg sliter med det samme og jeg er voksen. Jeg kontakta PPT i min bokommune,og de henviste meg videre til rette vedkommende. Skal ta en test i neste uke faktisk så det blir artig å se hva de sier. Har alltid oppnådd toppkarakterer i alle fag unntatt matte. Til og med i økonomi på videregående fikk jeg en femmer. I matte greide jeg etter iherdig knallhard jobbing og karre meg til en 3'er. Fytti som jeg streva for å få den 3'ern! Jeg råder deg altså til å kontakte PPT og ta det derfra:) Er bare å sende en mail til dem og be om en utredning.

Skrevet

Spørs litt hvor gammel du er. Hvis du går på videregående må du kontakte PPT for ditt fylke. Spør på skolen din, det skal være en pp-rådgiver innom en gang i blant som du kan snakke med. Hvis du er voksen må du ha en grunn for utredning. Det vil si at du må være i et skoleløp. Du kan ikke regne med at PPT skal bruke tid på deg mens det står skolebarn i kø hvis det bare er at du har lyst på en test som viser at du har matematikkvansker, noe du vel ikke trenger en test for å vite. Man går nå bort fra diagnosen dyskalkuli og snakker heller om matematikkvansker. Hvis mattevanskene ikke står i stil med resten av dine evner, snakker vi om spesifikke mattevansker. Har man vansker i mattefaget kan man ha rett til spesialundervisning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...