Gå til innhold

Oppgi 40/60 deling hos myndighetene for å få dobbelt barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om noen som har 50/50 deling av samvær med barna, men har oppgitt 40/60 til myndighetene. For da får man dobbelt barnetrygd og skatteklasse 2, mens når man oppgir 50/50, så får man nada.

Noen med erfaring rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest frøken fryd
Skrevet

Om å gjøre å ruinere mannen for penger?

Gjest navnelapp
Skrevet

Du ruinerer ikkje mannen med dette? Viss ein har 40/60 på to barn vil vel det rettferdige vere at ein har 60% samver på kvar sitt barn, slik at begge får det?

Gjest navnelapp
Skrevet

Og ein får vel ikkje nada av å ha 50/50? Så vidt eg veit får ein framleis skatteklasse 2 om ein har halv omsorg for eit barn? Eller har eg misforstått? Eg trudde denne "triksinga" først og fremst medførte høgare utgifter for NAV, ved at begge foreldra fekk ei ekstra barnetrygd? (ikkje dobbelt, men ei ekstra. For dei med to barn blir det de facto dobbel barnetrygd.)

Skrevet

Høyere utgifter for NAV betyr jo høyere utgifter for oss skattebetalere. Skam deg som kun er ute etter å utnytte systemet mest mulig

• Liker 3
Skrevet

Noen med erfaring rundt dette?

Erfaring med svindel? Veldig lite faktisk, og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg er oppdratt til å se lenger enn min egen nesetipp.

• Liker 1
Skrevet

den fordelingen du henviser til er avhengig av hvor mange barn det gjelder.

Om det er 1 barn med 50/50 så får foreldrene barnetrygd annethvert år (altså ingen "ekstra inntekter").

Om det er snakk om 2 eller flere barn kan det praktiseres en 60/40 fordeling av barna der minst et av barna er 60/40 hos mor og der minst et av de resterende barna praktiserer 60/40 hos far. Ved en slik fordeling vil det være mulig for begge foreldrene å få støtte som aleneforelder. Men det forutsetter som nevnt 60/40 fordeling på papiret. Om foreldrene setter opp en slik 60/40 fordeling på samværsavtalen, men praktiserer 50/50 KAN det bli sett på som svindel av enkelte NAV kontor.

Å nekte 50/50 slik myndighetene gjør vil være med på å spare penger for staten.

Gjest navnelapp
Skrevet

Når nektar myndigheitene 50/50?

Skrevet

Høyere utgifter for NAV betyr jo høyere utgifter for oss skattebetalere. Skam deg som kun er ute etter å utnytte systemet mest mulig

Erfaring med svindel? Veldig lite faktisk, og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg er oppdratt til å se lenger enn min egen nesetipp.

Enig i dette! :Nikke:

Skrevet

Det er bostedsforelder som får barnetrygden, med mindre man har avtalt annet. Man får også skatteklasse 2 så lenge man bor alene. Dette kan byttes på annethvert år ved at barnet skifter adresse. Da har man delt bosted. Det er kun stønad til barnetilsyn som går vekk når man har 50/50, delt omsorg eller delt bosted. Den går nemlig under en annen paragraf i loven.

Skrevet

Jeg og min eks har 50/50. Min eks får ekstra barnetrygd fordi han er enslig. Jeg er samboer igjen og får ikke ekstra barnetrygd.

NB! Vi får da selvsagt bare en halv ordinær barnetrygd hver - og han får en halv ekstra pga sin sivilstatus.

Skrevet (endret)

den fordelingen du henviser til er avhengig av hvor mange barn det gjelder.

Om det er 1 barn med 50/50 så får foreldrene barnetrygd annethvert år (altså ingen "ekstra inntekter").Om det er snakk om 2 eller flere barn kan det praktiseres en 60/40 fordeling av barna der minst et av barna er 60/40 hos mor og der minst et av de resterende barna praktiserer 60/40 hos far. Ved en slik fordeling vil det være mulig for begge foreldrene å få støtte som aleneforelder. Men det forutsetter som nevnt 60/40 fordeling på papiret. Om foreldrene setter opp en slik 60/40 fordeling på samværsavtalen, men praktiserer 50/50 KAN det bli sett på som svindel av enkelte NAV kontor.

Om det er et barn med 50/50 så kan man avtale med NAV at man får 50% utbetaling til hver av foreldrene hver mnd. (det har vi gjort, dokumentert med samværsavtale). Når det gjelder ekstra barnetrygd så utbetales det ut ifra sivilstatus. (se innlegget mitt over) Hadde man brukt din løsning med å få barnetrygden annethvert år så hadde den som var enslig da fått ekstra barnetrygd det året som vedkommende mottok barnetrygden.

Myndighetene har aldri nektet oss 50/50...

Endret av Lizzee
Skrevet

Enig!

Skrevet

Enig!

Det er kun det med ekstra barnetrygd som dette kan være rett på - og da spørs det jo hvilken sivilstatus man har.

2 barn = 2000 i barnetrygd.

Begge bor fast hos mor = 2000 til mor (+ 1000 hvis hun er enslig)

Barna bor 50/50 = far får 1000,- og mor får 1000,- (mor får 500 ekstra fordi hun er enslig, far det samme om han er enslig)

Barna bor 40/60 og 60/40 hos mor/far = far får 1000 og mor får 1000(+ en ekstra barnetrygd på 1000 om de har krav på det)

I det siste tilfelle kan staten ende opp med å betale totalt 4000 i barnetrygd - utifra om mor eller far har krav på ekstra barnetrygd ut ifra sivilstatusen.

Folk har misforstått dette med ekstra barnetrygd - man får det bare om man er enslig. Ikke fordi man har hovedomsorgen for barna!! Får du ny samboer eller gifter deg så får du ikke ekstra barnetryd lenger.

Skrevet

Folk har misforstått dette med ekstra barnetrygd - man får det bare om man er enslig. Ikke fordi man har hovedomsorgen for barna!! Får du ny samboer eller gifter deg så får du ikke ekstra barnetryd lenger.

Er d ikke bare dersom man får nytt barn m ny partner at den doble trygda faller bort?

Skrevet

Er d ikke bare dersom man får nytt barn m ny partner at den doble trygda faller bort?

Nei, den faller også bort hvis du har hatt samboer de siste 12 mnd. Altså du mister den etter å ha vært samboer i ett år.

Skrevet

Skatteklasse to, du tenker på.

Skrevet

Neida. Jeg har ny samboer og har derfor mistet ekstra barnetrygd. Jeg har fortsatt skattekl. 2 annethvert år - ettersom jeg og ny sambo ikke har fått barn sammen.

Skrevet

Vi har gjort det sånn...og jeg hadde ikke klart meg uten de ekstra pengene jeg får nå, har det trangt nok økonomisk som det er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...