AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Jeg og samboeren har et hus med verdi ca.2 millioner. Lånet er nå ca 1,5mill. Jeg står uten formue på alle papir fra staten fordi han er den som det står oppført på, en eller annen plass, vet ikke hvor. I banken står det på oss begge. Jeg lurer på om jeg bør forandre på skattepapirene når de kommer, slik at jeg blir oppført med 50% av huset/lånet? Er det noen som har litt peiling på hvilken fordeler man har med å sitte med huslån på papiret? I mot og ikke gjøre det? Jeg er fullstendig blank på dette området..
vivana Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Vi er i samme situasjon. Eier 50/50, lån på 1.6 står på meg, jeg får skattelettelse, men vi har avtalt det sånn at når skatteoppgjør kommer neste år, så bruker vi de pengene på huset, møbler, innredning osv. dvs. at hvis vi til sammen innbetaler 66 000 renter på ett år, og jeg får da 22000 i fradrag, så betyr det vel at jeg innbetaler ca 15000 mindre skatt på ett år, og da bruker vi det sammen. Eller blir ikke dette riktig heller? kan gjerne vurdere andre måter å løse dette på!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Det dere gjør er å sette halvparten på hver når selvangivelsen kommer. Da taper ingen av dere på det. Fordelen er jo at dere kan trekke av 28% av det dere betaler i renter på skatten.
Hanselot Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Det spiller vel liten rolle hvem det står på dersom dere fint klarer å dele utgifter/inntekter. Dersom han står med lånet og får fradraget, bør jo du få tilbake halvparten av de pengene han har fått i reduksjon. Det kommer an på hvor gjerrig eller egenrådig din samboer er. Syns det er viktig at dere er enige om det på forhånd, for er han vanskelig så skriver du bare at du står for 50% av lånet på selvangivelsen når den tid kommer, og legger inn inn halvparten av alt som har med huset å gjøre der. Om han ikke vil endre på disse tallene hos han så regner jeg med skattemyndighetene vil sjekke det ut og "sørge" for at det blir riktig.
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Så lenge en er samboer, ikke gift, (gifte liknes sammen, det gjør ikke samboere)vil alle renter komme på den enes selvangivelse. Derfor må dere hvert eneste år endre selvangivelsene deres slik at rentene fordeles på dere begge. Dette skjer også om lånet står på begge to. Hvis dere begge har skrevet under på lånepapirene vil lånet alltid ha en hovedlåntaker og en medlåntaker, og rentene kommer på hovedlåntakerens selvangivelse. (Formuen/husets likningsverdi derimot, blir delt på begge når begge står som eiere.) Endret 23. februar 2011 av Spinell
Gjest Lille-pus Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Så lenge en er samboer, ikke gift, (gifte liknes sammen, det gjør ikke samboere)vil alle renter komme på den enes selvangivelse. Derfor må dere hvert eneste år endre selvangivelsene deres slik at rentene fordeles på dere begge. Dette skjer også om lånet står på begge to. Hvis dere begge har skrevet under på lånepapirene vil lånet alltid ha en hovedlåntaker og en medlåntaker, og rentene kommer på hovedlåntakerens selvangivelse. (Formuen/husets likningsverdi derimot, blir delt på begge når begge står som eiere.) Helt riktig. Det dere kan/bør gjøre er å få fordelingsnøkkelen for lån og eierskap ned i samboeravtalen. Da skal det i de påfølgende årene være tilstrekkelig å referere til tildigere innsendt kopi av samboeravtalen (litt usikker på hvordan det er med innsending av kopi nå, men det var iallefall slik for 20 år siden), og korrigere summene i egne selvangivelser Endret 23. februar 2011 av Lille-pus
flickan Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Som samboere er dere også pliktig til å gjøre det, da man ikke fritt kan fordele rentefradrag når man ikke er gift. Dvs at hvis dere eier halve lånet hver skal dere også fordele fradragene slik.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Det dere gjør er å sette halvparten på hver når selvangivelsen kommer. Da taper ingen av dere på det. Fordelen er jo at dere kan trekke av 28% av det dere betaler i renter på skatten. TS her. Som sagt er jeg fullstendig blank på dette med selvangivelse. Jeg er over 30 år men har aldri sjekket den, bare sendt den inn til fristen. I år skal jeg begynne og sjekke . Problemet er at jeg aner ikke hvordan dette gjøres! Er det enkelt å forandre på selvangivelsen? Vil jeg klare å lese meg frem til hvordan det skal gjøres? Å trekke av 28% av det vi har betalt i renter, det er etter jeg har forandret og delt renteutgiftene i to på selvangivelsen? (Hvis vi betaler 50.000 i renter, så deler vi det på to, og jeg får igjen 28% av 25.000???) Det var bare en tilfeldighet at jeg oppdaget dette, på et møte i banken der vi begge hadde med selvangivelsen fra i fjor og jeg såg at han hadde oppført hele lånesummen på seg, og jeg ingenting. Vi har eid sammen i tre år, og jeg har fått baksmell hvert år, hadde dette kunne vært unngått om vi hadde delt lånet på s.ang? Og jeg forstår ikke helt, ER DET PENGER MAN FÅR IGJEN? Altså, om jeg egentlig kom i null, og 28% av rentene var ca.6000, så hadde jeg fått igjen 6000,- på skatten istedenfor kroner null?? Og det at lånet har stått 100% på han, betyr det at han har fått igjen mye på skatten pga dette? (Jeg har hatt dårlig råd og måtte betale restskatt, han har fått igjen penger på grunn av det?) Huff, jeg vet, jeg er totalt BLANK og håper noen gidder å fortelle meg med teskjei, hehe. Selvangilese for dummies
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Det spiller vel liten rolle hvem det står på dersom dere fint klarer å dele utgifter/inntekter. Dersom han står med lånet og får fradraget, bør jo du få tilbake halvparten av de pengene han har fått i reduksjon. Det kommer an på hvor gjerrig eller egenrådig din samboer er. Ts her. Problemet har vært at vi ikke viste om dette, iallefall ikke jeg. Om det er riktig at han skulle betalt meg tilbake litt hvert år, de tre årene vi har bodd sammen, så tror ikke jeg at jeg vil kreve de pengene nå. Vi har ikke felles økonomi. Deler utgifter på to, men ikke felles konto.
Titti72 Skrevet 24. februar 2011 #10 Skrevet 24. februar 2011 TS her. Som sagt er jeg fullstendig blank på dette med selvangivelse. Jeg er over 30 år men har aldri sjekket den, bare sendt den inn til fristen. I år skal jeg begynne og sjekke . Problemet er at jeg aner ikke hvordan dette gjøres! Er det enkelt å forandre på selvangivelsen? Vil jeg klare å lese meg frem til hvordan det skal gjøres? Du retter opp tallet på selvangivelsen hans og din, og skriver det som tilleggskommentar på feltet på baksiden. Legg gjerne ved et ark, hvor du også igjen forklarer. Pass på å få med fødselsnr. til begge to. Å trekke av 28% av det vi har betalt i renter, det er etter jeg har forandret og delt renteutgiftene i to på selvangivelsen? (Hvis vi betaler 50.000 i renter, så deler vi det på to, og jeg får igjen 28% av 25.000???) Ja, det stemmer. Husk å rett opp på begge bare. Det var bare en tilfeldighet at jeg oppdaget dette, på et møte i banken der vi begge hadde med selvangivelsen fra i fjor og jeg såg at han hadde oppført hele lånesummen på seg, og jeg ingenting. Vi har eid sammen i tre år, og jeg har fått baksmell hvert år, hadde dette kunne vært unngått om vi hadde delt lånet på s.ang? Hadde dere delt rentene på begge, så hadde du fått mindre baksmell. F.eks. på dine 25.000,- i renter får du fradrag på 7.000,- Hadde du fått baksmell på 3.500,- skulle du hatt 3.500,- tilbake. Og jeg forstår ikke helt, ER DET PENGER MAN FÅR IGJEN? Altså, om jeg egentlig kom i null, og 28% av rentene var ca.6000, så hadde jeg fått igjen 6000,- på skatten istedenfor kroner null?? Ja. Og det at lånet har stått 100% på han, betyr det at han har fått igjen mye på skatten pga dette? (Jeg har hatt dårlig råd og måtte betale restskatt, han har fått igjen penger på grunn av det?) Han har fått igjen dine skattepenger, alle de 3 tidligere årene. Huff, jeg vet, jeg er totalt BLANK og håper noen gidder å fortelle meg med teskjei, hehe. Selvangilese for dummies Si ifra hvis det er noe du fortsatt er usikker på. Jeg digger alt med selvangivelser... 1
Titti72 Skrevet 24. februar 2011 #11 Skrevet 24. februar 2011 TS: En viktigere ting for deg, er hvem som står som eier av leiligheten. Eier dere 50/50, og er det tinglyst på dere begge? Fikk begge to sånt skjema i høst, der dere skulle melde inn hvor mange m2 dere eier? 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #12 Skrevet 24. februar 2011 Få dette i skriftlige og ordnede former så fort som mulig. Hvis det på papiret ser ut som om han eier og betaler for huset, så står du på bar bakke hvis forholdet tar slutt om 10-20 år. Mens han har et ferdig nedbetalt hus.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #13 Skrevet 24. februar 2011 Hvis dere ikke har kontrakt eller testamentet, så kan du også risikere at dersom han får en takstein i hodet så stikker slektningene hans av med alle verdiene. 2
Britt Banditt Skrevet 24. februar 2011 #14 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Få dette i skriftlige og ordnede former så fort som mulig. Hvis det på papiret ser ut som om han eier og betaler for huset, så står du på bar bakke hvis forholdet tar slutt om 10-20 år. Mens han har et ferdig nedbetalt hus. Hvis dere ikke har kontrakt eller testamentet, så kan du også risikere at dersom han får en takstein i hodet så stikker slektningene hans av med alle verdiene. Hun står på lånet i banken og står som eier av huset, så dette er ikke noe hun trenger å bekymre seg for. Det hun snakker om er at hele lånet står på hans selvangivelse, og slik er det uansett for alle samboere, man må forandre dette selv når selvangivelsen kommer. Endret 24. februar 2011 av Linelia
Gjest Spinell Skrevet 24. februar 2011 #15 Skrevet 24. februar 2011 Hun står på lånet i banken og står som eier av huset, så dette er ikke noe hun trenger å bekymre seg for. Det hun snakker om er at hele lånet står på hans selvangivelse, og slik er det uansett for alle par, man må forandre dette selv når selvangivelsen kommer. Det er ikke slik for alle par, men for alle ugifte par. Gifte liknes sammen.
Britt Banditt Skrevet 24. februar 2011 #16 Skrevet 24. februar 2011 Det er ikke slik for alle par, men for alle ugifte par. Gifte liknes sammen. Gikk litt fort der ja, endret nå
Titti72 Skrevet 24. februar 2011 #17 Skrevet 24. februar 2011 Hun står på lånet i banken og står som eier av huset, så dette er ikke noe hun trenger å bekymre seg for. Det hun snakker om er at hele lånet står på hans selvangivelse, og slik er det uansett for alle samboere, man må forandre dette selv når selvangivelsen kommer. Hvis hun står uten formue, hos Staten, så er ikke hennes andel av huset tinglyst på henne. Hadde den vært det hadde hun hatt stor formue. Hun står uten gjeld, fordi alt står på gubbens navn. 1
Britt Banditt Skrevet 24. februar 2011 #18 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Hvis hun står uten formue, hos Staten, så er ikke hennes andel av huset tinglyst på henne. Hadde den vært det hadde hun hatt stor formue. Hun står uten gjeld, fordi alt står på gubbens navn. Hmm, jeg mener det er sånn at lånet ikke står på henne fordi alt automatisk kommer i samboerens selvangivelse (fordi han er hovedlåntager) og at de da må fordele det, og det er vel det andre over her også skriver? Det betyr dermed ikke at lånet og huset ikke står på henne. Om hun derimot er bekymret for at huset ikke står på henne så bør hun ta en telefon til Statens Kartverk og banken. Endret 24. februar 2011 av Linelia
Gjest Spinell Skrevet 24. februar 2011 #19 Skrevet 24. februar 2011 Vårt hus er tinglyst på oss begge, og da kommer det fram i begges selvangivelser at vi eier huset (likningsverdi osv). Det er lånet som ikke blir delt. Dette viser at det er viktig å se gjennom selvangivelsen, ikke bare tro at alt er i orden.
Timar Skrevet 24. februar 2011 #20 Skrevet 24. februar 2011 Jeg syns du skal kreve tilbake penger fra samboeren din, TS. Evnt at han fører over hele fradraget på deg de neste to årene, hvis han har lov til det. Sørg for at huset også står på deg. Er du sikker på at samboeren din ikke har vært klar over dette? Du har jo tapt kanskje ti tusen hvert år til nå.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå