Gå til innhold

Bidrag etter skilsmisse ved 50/50 deling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min skal skilles, og vi skal dele 50/50 på ansvaret for våre to barn. Vi ble anbefalt på familiekontoret å sjekke ut bidragsveilederen på NAVs hjemmesider, men det virker litt upresist... Jeg tjener over 250 000 mer enn mannen min, men er litt overrasket likevel over at jeg må punge ut når vi deler 50/50?

Har du vært borti dette og hva er erfaringene dine rundt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På NAVs sidor står det

Hovedpunktene i regelverket

* Bidraget skal beregnes ut fra hva det koster å forsørge barn. Underholdskostnaden varierer med barnets alder.

* Underholdskostnaden for barnet skal fordeles forholdsmessig mellom foreldrene etter inntekten deres. Barnets egen inntekt kan bli trukket inn i denne beregningen.

....

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler

Det blir alltså så att du som tjänar mer också får bidra mer till barnet än din ex-man även om ni delar 50-50.

Skrevet

Ja, jeg skjønner det. Samtidig så reagerte jeg på at kalkulatoren ikke tok med noe vedr. lån. Jeg har jo høyt studielån som har gjort at jeg har en utdannelse som har gitt meg en godt betalt jobb, og det koster meg jo noen penger, men det skal ikke tas med i betraktningen?

• Liker 1
Skrevet

Det er estimert bokostnader i den totale kostnaden for barna. Dine private lån har ingenting med saken å gjøre, være seg studiegjeld eller forbruksgjeld. Dine totale bokostnader hensyntas heller ikke.

Bidraget regnes ene og alene utfra hvor mye staten mener en unge på x år skal koste.

Skrevet

Ok, så summen er den samme, det bare varierer hvor mye hver enkelt forelder skal betale i prosentandel av den summen?

Går det forresten an å la NAV beregne dette UTEN at innkreving osv går gjennom dem?

Skrevet

Går det forresten an å la NAV beregne dette UTEN at innkreving osv går gjennom dem?

Ja. Du søker om fastsettelse, men ikke innkrevning! :)

Skrevet

Men kalkulatoren - gjelder den bare for ett barn? Skjønner ikke helt. Hvis det bare er for ett barn, skal det da ganges med to hvis man har to barn?

Skrevet

Jeg ville tatt fastsettelsen og innkrevingen via NAV. Det koster 870 kr for hver av dere å få dette fastsatt. Innkrevingen tar de ikke noe for. Så slipper man diskusjoner i etterkant.

Skrevet

Jeg ville tatt fastsettelsen og innkrevingen via NAV. Det koster 870 kr for hver av dere å få dette fastsatt. Innkrevingen tar de ikke noe for. Så slipper man diskusjoner i etterkant.

Enig.

Må ellers le litt.

Her er det en kvinne som klager på bidrag, hehe.

Ja det er ikke forskjell på kjønnene når det gjelder penger slik mange kvinner påstår.

Mannen er gjerrig ovs.når de tgejdler bidrag.

Ellers er det forskjell om det er delt bostedsavtale,eller samværsavtale 50/50.

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/90692.cms

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/231515.cms

Skrevet
Her er det en kvinne som klager på bidrag, hehe.

Ja det er ikke forskjell på kjønnene når det gjelder penger slik mange kvinner påstår.

Mannen er gjerrig ovs.når de tgejdler bidrag.

:jepp: Absolutt! Sånn er det med likestilling! Men vil bare presisere at jeg ikke klager altså; bidraget er jo til barna mine, ikke til mannen min. Det jeg klager på, er min manglende evne til å forstå hvor mye det dreier seg om! Og jeg skal være ærlig om at jeg ble litt sjokkert da jeg fant det ut; jeg kommer til å få trang økonomi og dette var en strek i regningen... :sjenert:

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Det er jo dette jeg ikke skjønner. Hvis vi deler utgiftene og bosted 50/50 skal vi da dele? Ja, ja. Vi sender søknad til NAV for fastsettelse, tror det blir det greieste ja!
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor lager dere ikke heller bare en privat avtale? Eller tar ett barn hver (på papiret)? Så slipper dere å bruke NAV

Gjest madammen
Skrevet

Er enig i at privat avtale burde være det beste i deres tilfelle. En måte flere jeg kjennerr bruker er å beregne alle kostnader på barnet/barna i løpet av året. Ikke ferieutgifter og bokostnader. Husk å ta med klær og fritidsaktiviteter.

Denne summen er hva dere skal dele ihht innteksbrøk. Barnetrygden og fordel av skatteklasse 2 går til fratrekk på denne summen. Tjener han 250 og du 500 skal du da betale 2/3 av kostnaden som er igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er lurt somm Sohpie Ann skriver.Det kan være flere faktorer dere ikke får inn i kalkulatoren.

Delt bosted er det normalt ikke bidrag ved. Samvær er det bodrag med selv om det er 50/50. Bostedfordelder betaler ikke bidrag selv om den tjener mest. Samværs forelder betaler bidrag.

Bidragsevnen kommer ikke inn helle. Er kun 1 stk barn den regner på.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og mannen min skal skilles, og vi skal dele 50/50 på ansvaret for våre to barn. Vi ble anbefalt på familiekontoret å sjekke ut bidragsveilederen på NAVs hjemmesider, men det virker litt upresist... Jeg tjener over 250 000 mer enn mannen min, men er litt overrasket likevel over at jeg må punge ut når vi deler 50/50?

Har du vært borti dette og hva er erfaringene dine rundt det?

Tenk at BM skal betale barnebidrag, er det et nederlag?

BM klager allid over BF som tjener gost og betaler lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...