Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har sett etter lignende tråd men finner ingenting,så bare starter en ny en.

Jeg er ei jente på 20 år som har nå gått 3 år på videregående og har fått stipend alle 3 åra. Til høsten så skal jeg søke helseservicefag som er 2 år skole. SÅ det jeg lurer på er om jeg har noe krav på stipend de 2 åra eller om jeg må ta opp lån?

Skrevet

Det kommer jo ann på hvilke type skole det er (fag skole, vgs skole, høyskole) om den er offentlig godkjent fra statens lånekasse og om du er borteboer eller hjemmeboer. på høyskole må mann som regel søke lån, men kan få omgjort opp tl 36% av lånesummen til stipend dersom du oppfyller kravene for det.

om du får lån/stipend kommer også ann på hvor mye penger du selv har tjent det siste året.

Skrevet

Det er vanlig videregående skole jeg skal på som er godkjent av lånekassen. Skal da også bo for meg selv.Så er bare usikker på om jeg har krav på stipend igjen? Siden jeg har mottatt det i 3 år allerede.. Er ikke sikker på om de har noe "grense" etter så og så mange år..

Skrevet

Dersom du bytter studiefag, så har du rett på stipend (dersom inntekten din er under en hviss grense) Borteboer stipend får du kun dersom det er et visst antall km / timer hjemreise til folkeregistrert adresse.

Men vær litt obs. Lånekassen har et en max grense over hvor mangen år det er lov å motta lån og stipend (tror det 8 år totalt)

Skrevet

Okei. Tusen takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...