AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Kanskje denne passer bedre her? Jobber i en småbedrift hvor de ansatte er mye ute på forskjellige byggeplasser. Ser behovet for å innarbeide en god rutine for hvordan fravær varsles, nå er det alt fra en sms til leder, telefon til en kollega, eller i verste fall ingen ting! Har tenkt litt på en mobil som ligger på kontoret og kan sjekkes av alle, eller at det sendes en mail om fraværet. Gode tips fra noen i tilsvarende bransjer?
hjelpønskes Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Jeg vet iverfall at på min arbeidsplass, er det helt uakseptabelt å sende en sms om at you er syk.Det skal være en tlf til til overornede. Tror nok du må sette ned foten litt og fortelle dem hvorfor det er viktig at du får oversikt over hvem som er syke osv. Ja gje dem ett telefon nr som de kan kontakte deg på, høres iverfall ut som det er en god idè
Imax Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 At det gjøres på forskjellige måter betyr jo bare at det ikke er noen klare rutiner for det! Telefon til overordnet er helt på sin plass, det er jo også en viktig anledning for overordnet å få en prat med medarbeideren sin sånn at man kan vite om det kan være snakk om kortvarig eller langvarig fravær, om det er noe man kan gjøre for å tilrettelegge osv. Erfaringer jeg har hatt er at direkte dialog og tett oppfølging fra leder er en viktig forutsetning for å redusere sykefravær... Stå på, gode og tydelige rutiner er bra for alle parter, forutsigbarhet skaper trygghet!
Gjesten Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Gi dem ett nummer som skal ringes innen et gitt tidspunkt på dagen. Skriv så opp de syke på en tavle eller lignende på kontoret hvis det er nødvendig for resten av de ansatte å vite hvem som er borte.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Kanskje denne passer bedre her? Jobber i en småbedrift hvor de ansatte er mye ute på forskjellige byggeplasser. Ser behovet for å innarbeide en god rutine for hvordan fravær varsles, nå er det alt fra en sms til leder, telefon til en kollega, eller i verste fall ingen ting! Har tenkt litt på en mobil som ligger på kontoret og kan sjekkes av alle, eller at det sendes en mail om fraværet. Gode tips fra noen i tilsvarende bransjer? Halloooooooooooooooo.Tlf til en kolega eller en sms? Verste jeg har hørt. Høres ikke mye seriøs ut denne bedriften. Tydelig at ledelsen ikke har noe kursing. Det MINSTE man krever, er at arbeidstaker ringer sjefen. Du skriver også, iverste fall,ingen ting! Dette sier meg mye om ledelsen i dette firaet. Når det er slike slappe greier, så lurer jeg egentlig hvordan oppfølgingen på den sykemeldte er. Mye av sykmldprobleatikken er en elendig ledelse. Hos dere ser det ut som ingen blir sett uansett, siden de i verste fall ikke varsler om sykmld. Trodde ikke dette gikk i 2011,helt utrolig.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Hei! I min siste jobb var det slik at man kunne ringe eller sende sms til sjefen om man ble borte. Dette fungerte veldig bra for meg, da jeg rett og slett hører elendig på telefonen, og en samtale ville tatt mange ganger lengre tid enn en sms. Det med å ha en mobil på kontoret, eller som du som sjef alltid har med deg er ingen dum ide. Så kan du jo kanskje ha tilleggsregelen at om den som sender sms ikke har hørt noe fra deg innen 30 minutter etter de sendte meldingen, må de ringe? Nå skal det sies at jeg ikke har noen erfaring som sjef i egen bedrift da, ville bare komme med forslaget. Er jo veldig bra at du vil innføre klare rutiner, men, av nysgjerrighet; hva skjer om en ansatt ikke dukker opp, og heller ikke gir noen beskjed på forhånd? Er det du som ringer etter dem, eller hva blir konsekvensene for personen det gjelder?
Rosalie Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Hos oss skal det varslas til næraste leiar. Det er opp til leiaren kva varslingsmetode han eller ho godtar, men det vanlege er SMS. Vi har hatt eit par arbeidstakare som vart mistenkt for å skofte. Dei måtte ringe inn sjukefråvær. Blir det ikkje varsla før arbeidstida byrjar (for meg vil det seie kjernetida kl 9, for folk på anlegg før kl 7), må ein ha sjukmelding frå lege for å få sjukepengar. Har ein ikkje det blir dagen sett på som skoft og ein blir trekt i løn.
Kanutte Skrevet 24. februar 2011 #8 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har et yrke hvor jeg må erstattes umiddelbart ved fravær (ikke greit om en klasse står uten lærer). Vi har derfor en person på jobb som har ansvar for vikarinnkalling og sender sms, ringer til henne eller en telefonsvarer før kl. 7 om morgenen (evt. sms kvelden før). Hun registrerer fraværet og gir en oversikt til ledelsen. Deretter er det de som følger opp. Ved sykemelding tror jeg at vi gir beskjed til nærmeste leder (har ikke vært sykemeldt de siste 8 årene, så jeg er litt usikker). Uansett er det viktig for din arbeidsplass å innarbeide rutiner for hvordan fravær meldes. Om dere ønsker at den syke skal ringe et bestemt nummer eller sende sms er opp til arbeidsgiver å definere, men jeg ville helt klart hatt en sentral oversikt. Det gjør det ryddigere for alle parter, ikke minst med tanke på å utbetale sykepenger og sykefraværsoppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå