Gå til innhold

Noen lykkehistorier fra lavkarbodietten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å begynne på lavkarbo igjen.. Har vert innom før, men sprakk etter 3mnd da jeg ikke kom inn i rutinene og kostholdet etter en uke i syden.

Så nå trenger jeg litt inspirasjon..

Er det noen som har positive erfaringer med lavkarbo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja, jeg har gått ned tre klesstørrelser med lavkarbo, eller 12 kg. Jeg har dog har gått over til lavkarbo fordi den type diett passer best til meg og min kropp, ikke fordi jeg ønsker å slanke meg. For meg er det en livsstil. Det betyr dog ikke at jeg er fanatisk, så jeg kan godt unne meg litt innimellom om jeg vil. Jeg trener også mellom 3-5 dager i uken, alt ettersom hva som passer inn mellom studier og jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Treningseksperten Yngvar Andersen fraråda lavkarbodietten. Mange går raskt ned mange kilo på denne dietten. Men -det fungerar slik at når man byrjar å ete karbohydrat igjen (er veeeldig vanskelig å leve eit heilt liv uten å ete litt karbohydrat) legger man veldig på seg igjen. Dette fordi kroppen då ikkje er vandt til å fordøye desse karbohydrata etter mange mnd uten.

Tren meir, et vanlig mykje karbohydrat -eller litt mindre -ikkje kutt det heilt ut. Et litt av alt, og kutt mykje heller ut alle former for snop i staden for grovskiva. Er mykje godt fiber og vitaminar og mineralar i karbohydrata som er gode å ha med seg. Og kroppen treng karbohydrata viss du trenar :)

I dei aller aller fleste tilfella går ein ned i vekt ved å trene mykje og ete vanlig norsk husmannskost - og kutte ned på snopet ;)

Endret av 83`
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Lavkarbo er en livsstil, og da er det klart at man vil gå opp igjen hvis man plutselig skifter diett. Sånn er det hvis man driver med lavkaloridietter og plutelig skifter livsstil. Og nei, det er ikke vanskelig å leve et liv på lavkarbo, lavkarbo kan være alt fra at man kun lever på 15 karbo om dagen til 150 karbo om dagen. Det er akkurat som man skal være en vegetarianer eller drive med annen type diett, man må innse at for at det skal virke så er det faktisk en livsstil.

Ja, det finnes de som helt klart bruker det for å gå ned mange kilo, men mange gjør det også fordi det er en livsstil, jeg er en av dem. Jeg er ikke ute etter å gå ned mange kilo eller slanke meg, for meg er det ikke en kur, men som sagt en livsstil.

Og bare for å ha sagt det: det mange forskjellige meninger om lavkarbo, og ernæringseksperter og leger klarer ikke å bli enige. Derimot må man kanskje innse at folk faktisk er forskjellige og reagerer på ulike typer mat. Jeg har aldri hatt et så stabilt blodsukker som jeg har hatt etter at jeg gikk over til lavkarbo, og det var også derfor jeg valgte denne livsstilen. Jeg har forøvrig ikke diabetes og ei heller f.eks høyt blodtrykk, men jeg merker veldig godt forskjellen mellom det å leve på lavkarbo og ikke.

For noen passer høykarbo utmerket, for andre passer lavkarbo. Og nei, for noen nytter det ikke bare å trene, for noen er det også kostholdet som gjelder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Hei!

jeg går på det nå, og har til nå gått ned 4 kg på litt over en måned.. Synes ikke det er så verst?

Pappa går også på det, men han har gått ned 10 kg på to måneder! :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg går på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er i nedre del av BMI-skalaen. Men kroppen min føles mye bedre med en lavkarbo-livsstil :) Det jeg merker mest på er at jeg ikke blir så oppblåst lenger :hoppe: Samtidig så er blodsukkeret stabilt og trenger ikke spise hver 2 time for å unngå å besvime :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, trening har ikke funket for meg enda iallefall.. I 6mnd trente jeg 3 dager i uken, økter på 1,5time og gikk ikke ned et gram. Jada, det er snakk om muskler, men eg måtte ned i vekt.

Gikk ned 8 kilo på 3mnd for 2år siden på lavkarbo.

Men nå trenger jeg inspirasjon til å komme igang igjen!

Må gå ned til 70kilo før en operasjon, så trenger det sårt.

Og jeg vet at jeg ikke kan begynne å gumle loffskiver igjen når målet er nådd.

Det er snakk om en livstilsendring.

Skrevet

Jeg er og har alltid vært veldig slank, så jeg spiser ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, bare så det er sagt. Men kroppen min kjennes SÅ mye bedre ut med mindre karbs, så jeg har ikke tenkt å gå tilbake. For meg er det ikke en diett, men en livsstilsendring.

Jeg blir veldig oppblåst, får magesmerter og uvel av f.eks grovt brød, ris, pasta, bakst og kaker osv, så jeg holder meg unna sånt. Jeg spiser ca. 20-50 g. karbs om dagen. Spiser mye grønnsaker, hjemmelagde knekkebrød, ost, egg, kjøtt, frukt, hjemmelaget bakst og "kos" av f.eks mandelmel o.l. Føler absolutt ikke at jeg "mangler" noe, og koser meg gjerne med karbs om jeg har lyst på noe (men da må jeg tåle "hangoveren" etterpå).

Gjest youlookslashy
Skrevet

Jeg begynte på lavkarbo i september, og har gått ned 13 kilo. Jeg begynte på det fordi jeg var så oppblåst hele tiden, og at jeg trengte å gå ned i vekt. Jeg har gått ned disse kiloene i hovedsak ved å kutte ut karbohydrater. Det har gått sakte - men det er sånn jeg mener vekttap burde være når man er ung og ikke er farlig overvektig. Så nå er jeg nede på sunne 60 kilo, og skal ned en 5-6 kilo til. Men som sagt - kroppen får jobbe i sitt eget tempo.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Treningseksperten Yngvar Andersen fraråda lavkarbodietten. Mange går raskt ned mange kilo på denne dietten. Men -det fungerar slik at når man byrjar å ete karbohydrat igjen (er veeeldig vanskelig å leve eit heilt liv uten å ete litt karbohydrat) legger man veldig på seg igjen. Dette fordi kroppen då ikkje er vandt til å fordøye desse karbohydrata etter mange mnd uten.

Tren meir, et vanlig mykje karbohydrat -eller litt mindre -ikkje kutt det heilt ut. Et litt av alt, og kutt mykje heller ut alle former for snop i staden for grovskiva. Er mykje godt fiber og vitaminar og mineralar i karbohydrata som er gode å ha med seg. Og kroppen treng karbohydrata viss du trenar :)

I dei aller aller fleste tilfella går ein ned i vekt ved å trene mykje og ete vanlig norsk husmannskost - og kutte ned på snopet ;)

Nå spurte ikke TS om noen hadde noen meninger om lavkarbo, TS spurte om lykkehistorier...

Jeg gikk ned 20 kg på 20 uker i 2006 og har siden holdt vekten. Selvfølgelig vil jeg ikke gå tilbake til såkalt norsk, sunt kosthold, det var jo det som gjorde meg overvektig i utgangspunktet.

• Liker 3
Skrevet

Men -det fungerar slik at når man byrjar å ete karbohydrat igjen (er veeeldig vanskelig å leve eit heilt liv uten å ete litt karbohydrat) legger man veldig på seg igjen. Dette fordi kroppen då ikkje er vandt til å fordøye desse karbohydrata etter mange mnd uten.

Det har ikke noe med at kroppen "ikke er vant til" å fordøye karbohydrater å gjøre - grunnen til at man går opp igjen er at (raske) karbohydrater stimulerer til fettlagring i cellene. Og man kan spise litt karbohydrater selv om man går på lavkarbo :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overflødig energi stimulerer til fettlagring i cellene.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Det har ikke noe med at kroppen "ikke er vant til" å fordøye karbohydrater å gjøre - grunnen til at man går opp igjen er at (raske) karbohydrater stimulerer til fettlagring i cellene. Og man kan spise litt karbohydrater selv om man går på lavkarbo :)

Dette kan nok være årsaken til en vektøkning på sikt, det har jeg ikke kunnskap nok til å argumentere i mot, men den umiddelbare vektøkningen mange opplever når de inntar karbohydrater, har kanskje en litt enklere årsak.

Hvert gram karbohydrat binder ca 3 g væske.

Dette kan ofte være årsaken til den umiddelbare vektreduksjonen mange opplever når de reduserer karbohydratinntaket.

Og dette, kombinert med høyere inntak av kostfiber (som også binder væske) kan også være en av årsakene til den umiddelbare vektøkningen enkelte opplever når de spiser karbohydrater igjen.

Skrevet

Dette kan nok være årsaken til en vektøkning på sikt, det har jeg ikke kunnskap nok til å argumentere i mot, men den umiddelbare vektøkningen mange opplever når de inntar karbohydrater, har kanskje en litt enklere årsak.

Hvert gram karbohydrat binder ca 3 g væske.

Dette kan ofte være årsaken til den umiddelbare vektreduksjonen mange opplever når de reduserer karbohydratinntaket.

Og dette, kombinert med høyere inntak av kostfiber (som også binder væske) kan også være en av årsakene til den umiddelbare vektøkningen enkelte opplever når de spiser karbohydrater igjen.

Stemmer at man binder væske ja, det er også årsaken til at mange går veldig raskt ned de første kiloene når de kutter karbohydrater. Men det har ikke noe med hva kroppen er vant til å fordøye å gjøre. ;)

Overflødig energi stimulerer til fettlagring i cellene.

Dokumentasjon på det? Såvidt meg beskjent er det nemlig hormoner som styrer fettlagringen, og insulin (som er hormonet som stimulerer til fettlagring) skilles ut når man spiser sukker/stivelse.

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke et overskudd så vil da ikke noe bli lagret som fett. Da brukes det opp av organismen.

Skrevet

Men sånn er det jo med alle dietter.. Når en pulverkur er ferdig, og en begynner å ete normalt igjen.. så legg ein jo på seg.

Men lavkarbo er vell meir ein livsstil, og har hørt fleire som har klart å holde seg til den i mange år. Og litt skader da ikkje, så ein kan kose seg av og til. Ein spisedag i veka har eg hørt om mange som har, nåken som har nåken erfaringa med det?

I ei ketolysebok eg har står det at om en sprekker og spiser foreks. brød endag, så er kuren ødelagt for 4-5 dager framover. Men så er vell ketolyse òg strengare enn lavkarbo?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har gått ned over 30 kilo på ketolyse. Nå har jeg gått over til Fedon, ikke som diett, men livsstil. Har ikke tenkt å gå tilbake til gamle, dårlige vaner.

Skrevet

Har gått ned 1,6 kilo på en uke nå.. Ganske så fornøyd!

Og da har jeg faktisk spist et par vafler, hatt meg en real fest og spist kjeksrester fra min datter :-p

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått over til lavkarbo for å få bukt med sukkeravhengigheten min, noe jeg har lykkes med til tusan, men har gått ned 15 kg siden i høst som bonus.

Andre positive effekter: er ikke lenger oppblåst, fiser ikke, stabilt blodsukker, mer energi, trenger ikke sove ettermiddagslurer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...