Gå til innhold

Hvordan blir pappas fødselsperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart skal pappaen her ha ti uker fødselspermisjon. Jeg lurer derfor på hvordan det hadde blitt om jeg hadde flyttet nå før den starter. Det sier seg selv at det ikke hadde vært enkelt om jeg flyttet 40 min fra stedet vi bor nå med tanke på at han skal ha barnet når jeg begynner i jobb. Har jeg i det hele tatt lov til å gjøre det?

Om jeg ikke hadde flyttet fra stedet, bare til et annet hus, hadde han da hatt barnet på dagtid, og jeg kveldstid?

Jeg lurer skikkelig på dette, og håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Slik jeg har forstått NAV, vil i så fall pappaens 10 uker bli overført til deg. (For dere bor sammen i dag, men du vurderer å flytte vekk fra pappaen, er det slik å forstå?)

Les mer her:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Det forutsetter at mor er alene om omsorgen for barnet. Det vet vi ingenting om i dette tilfellet for pr. i dag er ikke mor alene om omsorgen for barnet.

Skrevet

Jeg har ingen planer om å flytte fra samboer, men ting er "complicated" og jeg tenker på hva som skjer OM vi flytter fra hverandre.

Jeg trodde de ti ukene var til far uansett jeg. At mor ikke hadde sjans til å ta over de ukene.

Problemet er vel om barnemor tar med seg barnet og flytter langt bort i det far skal ha permisjon. Da er jo permisjonen umulig å gjennomføre. Har mor lov til å ta med barnet og flytte???

Skrevet

Hvis mor har hovedomsorgen, tilfaller fars uker til henne. Så små barn bør ikke være unna hovedomsorgspersonen over så lang tid sammenhemgende, men skal heller ikke gå utover barnet at far og mor ikke er sammen. Så er det du som har hovedomsorgen hvis dere går fra hverandre, så skal du ha fars 10 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...