Gå til innhold

Jeg ser dårligere enn hva synsundersøkelsen viser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca hele livet vært nærsynt. Første gang jeg ble testet, tidlig på barneskolen, var det vel -0,25 og -0,5. Bitte litt skjeive hornhinner.

Ble da testet hos øyelege, og de fant ingenting galt, ikke noe tegn til sjeling, eller andre problemer.

Nå har det ligget stabilt på -0,75 og -1 ganske lenge (vel 3 år, kanskje lenger). Og ikke skjeive hornhinner.

Problemet er at jeg vet at jeg ser mye dårligere nå enn hva jeg gjorde for noen år siden. Likevel får jeg samme styrke på testen. Optiker finner heller ikke noe annet galt. Jeg er 23 år.

Jeg ser veldig uklart/tåkete i perioder. Lyskilder har store glorier og lange lysstriper (også med briller). Opplever også en del dobbeltsyn, og at det er vanskelig å fokusere med begge øynene.

Om jeg kjører bil på kvelden, og møter en bil, så klarer jeg ikke å holde øynene oppe omtrent. Jeg har ellers ikke noe dårlig nattesyn føler jeg. Samme problem dersom solen er sterk og jeg kjører mot solen, går ikke an å holde øynene oppe, og det renner av dem.

Når jeg sammenligner hva jeg ser med venner som har lik styrke som meg, så ser jeg mye dårligere.

Jeg tenker selvsagt å ta kontakt med øyelege, men lurte på om noen av dere kanskje hadde noen innspill å komme med?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo være at du ytligere har utviklet skeve horn hinner. eller Nystagmus. det kan også være at syns prosenten er dårligere (ikke syns styrke, men syns %) Men du gjør nok det riktige med å kontakte en Øyenlege :)

Skrevet

Nystagmus får jeg litt når jeg er sliten i øynene. Varer ikke lenge hver gang (opptil 6-7 sek), så kan ikke sammenlignes med kronisk nystagmus.

Synsprosent, det har jeg ikke hørt om før. Skal lese litt om det.

Takk for tilbakemelding :)

Skrevet

Kom deg til øyenlege.

Skrevet

Kom deg til øyenlege.

Det har jeg skrevet i startinnelgget at jeg skal... Men det er fint at du passer på :fnise:

Skrevet

Det har jeg skrevet i startinnelgget at jeg skal... Men det er fint at du passer på :fnise:

Det er så viktig at jeg måtte skrive det. :fnise:

Skrevet

Jeg har noe lignende problem. Var hos optiker på lørdag fordi jeg føler jeg ser dårligere med linsene mine på -3.50 og -3.75 som jeg har brukt ganske lenge. Optikeren sa jeg skulle prøve -3.75 på begge øynene. Kan ikke forstå at jeg skal se bedre med denne styrken når jeg allerede har -3.75 på det ene øyet, og jeg ser dårlig på begge? Har litt skjev hornhinne på det ene øyet, men ikke noe av betydning. Øyetrykket var visst for høyt på det øyet med skjev hornhinne, så hun henviste meg til øyelege. Venter på time.

Har også blurry/tåkete syn veldig ofte, problemer med å fokusere på begge øyene og øynene renner når jeg får sterkt lys på dem. Når de er "fuktige" eller tørre ser jeg masse striper og "ulne" flekker/områder, særlig ved sterkt lys. Har greit nattesyn og ingen problemer om natten.

Dette var ikke til mye hjelp, men skriver her fordi jeg lurer på dette selv, etter turen til optiker. Er spent på hva øyelegen har å si! :)

Skrevet

Ja, det minner om de problemene jeg har.

Jeg har fått sjekket at jeg ikke har katarakt (grå stær) eller glaukom (grønn stær, for høyt trykk i øyet). Min far hadde medfødt katarakt, og fikk glaukom som 20åring, så alle barna hans har blitt sjekket jevnlig med tanke på dette.

Ta å oppdater her når du har vært hos øyelege da. Dersom du husker tråden enda såklart :)

Skrevet

Jeg har ingen flere råd å komme med, men jeg synes ikke du bør kjøre bil på kvelden, når det er så ille som du beskriver. Det er rett og slett ikke forsvarlig.

Skrevet

Er klar over det, derfor kjører jeg kun på godt belyste veier når det er mørkt ute. Er kun kjøring på strekninger uten gatelys det blir problematisk mtp lyskilder, da blir lyset som kommer i mot for sterkt.

Jeg kjører aldri uten briller, og de hjelper veldig på mange av problemene.

(Mørkesynet er jo ellers bra, har ingen problemer med å skildne mennesker langs veien, piggsvin om natten, katter, osv).

Har kjørt bil daglig i over 5 år, uten et eneste uhell, og anser meg selv som en god sjåfør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...