Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Dette er til felle i vår familie. Når far snakket med legen om det at barne hadde så mange plager som mor gikk til helsesøster/lege med og som barnet ikke har hos far. Sa legen at det er helt normalt og ingenting å bekymre seg over, for dette ser legene veldig ofte. Noen andre som opplever dette?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Ikke rart i det hele tatt. Sannsynligvis har dette litt med å gjøre at mor muligens er litt mykere i kantene enn far og derfor er det "lettere" å være syk når man er hos mor? Hvertfall sånn det er i min skilte familie. Min far har en litt annerledes holdning til å være syk, og når man egentlig er syk nok til å være hjemme fra skolen, enn det mamma har. Morsinstinkt vet du!=)
Barbie-87 Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Ikke rart i det hele tatt. Sannsynligvis har dette litt med å gjøre at mor muligens er litt mykere i kantene enn far og derfor er det "lettere" å være syk når man er hos mor? Hvertfall sånn det er i min skilte familie. Min far har en litt annerledes holdning til å være syk, og når man egentlig er syk nok til å være hjemme fra skolen, enn det mamma har. Morsinstinkt vet du!=) Enig med dette. Undersøkelser viser også at kvinner har lavere terksel for å oppsøke lege enn det menn har. I tillegg har jeg erfart at en del mødre er litt mer opptatt av barnets ve og vel enn det fedre er (gjelder selvsagt ikke alle). Så tror nok ikke at barnet er sykere når det er hos mor enn det er hos far. Endret 23. februar 2011 av Barbie-87 2
lulle Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Det kan også være at barna slapper mer av hos mor, og dermed får sykdommer de har "holdt i sjakke" hos far. Jeg personlig blir aldri syk under stress, men når ting roer seg kommer det ... 6
kirstiJ Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Jøss... Lurer på om det finnes noe forskning på dette området... Det er jo ganske urovekkende, spesielt om grunnen er at underbevisstheten ikke tillater barnet å bli sykt hos far, slik som lulle nevner på... 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Hos oss er det motsatt, minstemann er som regel utsatt for alle slags virus og omgangssyker når det er pappaperiode - noe som i grunnen passer bra siden han er hjemme de ukene han har barnet så slipper jeg bruke så mye "sykt barn" dager :gjeiper: 1
nissejenta Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 Jøss, barna slapper mer av hos mor? Høres rart ut... Kan det være at fedre er mer aktiv sammen med barna? Mer ute og aker / leker i snøen! Aner ikke jeg altså, men må jo være en grunn... 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Her er nok barna like mye syke begge steder. Men utfra hva far forteller meg så er de ALDRI syke der. Dvs de kan ha hatt feber, kastet opp og holdt senga hele helga, men jeg får likevel aldri beskjed om dette fra far. Men ungene er så store at de forteller det selv, men er likevel ikke dere ansvar å fortelle dette. Min erfaring er at de barn av skilte foreldre jeg kjenner er like mye syke begge steder. 1
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Hadde jeg hatt alenetid med min far i den alderen (hvis de bodde fra hverandre da) hadde jeg nok vært mye mer syk med far, men aldri turt å si noe. Nå vet vi ikek hva slags forhold barnet har med mor eller far, eller hvordan mor og far er, så det er vanskelig å si hvorfor. Litt rart at legen sier det er "normalt" også, da er det jo et klart mønster i det. Jeg er slik som lulle, kjenner meg igjen i det. Men kan jo være den myke mor og den harde far også... *følger* 1
Gjest Anne Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Ikke rart i det hele tatt. Kvinner er langt mer syke enn menn - og tendensen er i stor grad økende. Faktisk så er sykefraværet blant kvinner 60 prosent høyere enn for menn.
Klematis Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 Nå kan jeg bare svare for hvordan vi har det, og vi er jo ikke skilt Men når Knirk er syk så er jeg bekymret og kontakter heller legen en gang for mye enn en gang for lite. Mannen bekymrer seg overhodet ikke, og hun måtte nok svimt av flere ganger før han ville ment det var nødvendig å ringe en lege... Ender opp med at jeg irriterer meg over hans manglende bekymring, og han over min "krisemaksimering" Tror vi er ganske normale sånn sett, og at det oftest er mor som kommer med barna til lege (om foreldrene bor sammen eller ikke). Og dersom det av praktiske årsaker er mannen som tar med Knirk til lege eller helsesøster, så må jeg alltid liste opp alt han må huske å si og spørre om 1
nissejenta Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Når jeg tenker til bake så har mamma har alltid vært skikkelig "dullete" med meg.. og da jeg var syk så skjemte hun meg ekstra bort så det kaaaan hende at latet som om jeg var litt sykere enn det jeg egentlig var fordi jeg fikk så mye oppmerksomhet, fikk velge hva jeg ville spise til middag osv... :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Ikke rart i det hele tatt. Kvinner er langt mer syke enn menn - og tendensen er i stor grad økende. Faktisk så er sykefraværet blant kvinner 60 prosent høyere enn for menn. Trekk i fra svangerskapsrelatert sykefravær, så er ikke forskjellen så stor.
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Hmmm er det bare jeg som har en mor som ikke "duller", her var det feber før et "au" ble hørt på, eller blod.. Men var det blod så ble det skrubbet i, og ville jeg ikke det, fikk det bare være (Satt på spissen selvsagt, men aldri noe dulling før det var alvor.) Kvinner hører kanskje mer på kroppens signaler, men INGEN er så syke som en mann med en forkjølelse!
Gjest Emo Fisk Skrevet 23. februar 2011 #15 Skrevet 23. februar 2011 Jeg tror også at det er noe med at mor er mykere, og kjekkere å være med når man er syk i varierende grad. Mødre tar seg også lettere en "sykt-barn"-dag enn det menn gjør. Vår terskel for å være hjemme med ungen er en del lavere.
Heidipia Skrevet 23. februar 2011 #16 Skrevet 23. februar 2011 Her er det motsatt. Far er (i mine øyne) mer dullete med ungene når de er syke.Og barna vil heller ligge på sofaen med pappa enn meg. Men terskelen for å holde de hjemme, gå til legen med de og syktbarn dager er likt.
Gjest may Skrevet 24. februar 2011 #17 Skrevet 24. februar 2011 Det kan jo også ha noe med at etter foreldre har skilt seg så er det oftest mor som har barna mest ( hvis barna ikke er stor nok til å dele 50-50 på omsorgen) Og som sagt lenger oppe at mor har lettere for å tenke- jeg går heller til legen en gang for mye enn en gang for lite. 1
kvinnerkvinner Skrevet 24. februar 2011 #18 Skrevet 24. februar 2011 Her mener far og at barna er mer syk hos meg enn hos han. At ungene kommer fra far med feber, stygg hoste og dårlig allmentilstand teller ikke i hans øyne, de er da syke hos meg og ikke hos han. At skolen har ringt meg ørten ganger fordi far har levert syke barn teller heller ikke i hans øyne.
Gjest Anne Skrevet 24. februar 2011 #19 Skrevet 24. februar 2011 Trekk i fra svangerskapsrelatert sykefravær, så er ikke forskjellen så stor. Nei, forskerne mener at det ikke har noe med hverken graviditet eller tunge omsorgsyrker. Det er faktisk ikke så mange år siden menn hadde størst sykefravær.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #20 Skrevet 24. februar 2011 Her er definitivt barnet mere sykt hos meg enn hos far..... Far gjør det enkelt; blir barnet sykt mens det er hos han, så kjører han barnet hjem til meg. Samværet over for den helga.... Barnet var innlagt på sykehuset, far kom ikke på besøk i tilfelle han ble smittet....Så barnets stefar og jeg tok annenhver natt på flatseng hos barnet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå