Gå til innhold

sommer i nord-norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på Tonnes! Litt komisk det da. Men det er nyyyydelig der. Fantastisk fin plass hele helgelandskysten

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hele helgelandskysten er foreløpig en ganske godt bevart hemmelighet. Er ikke mange hær på østlandet hvor jeg bor som vet om den plassen. Selv er jeg jo oppvokst der oppe, så jeg vet om de aller fleste stedene langs kysten som er verdt å se. (Min kone er fra østlandet og jeg er fra helgeland) Min kone elsker å være i nordland, spesielt på sommeren.

AnonymBruker
Skrevet

Hestmannen, det er paradis på sommeren det! Antakelig litt farget av at jeg har familie derfra. :fnise:

Men, seriøst. Jeg elsker Nordland.

Vil anbefale Kystriksveien når dere skal bevege på dere, kjør til Bodø og ta Moskenesferga. Bare pass på at dere treffer de riktige fergene, og vær tidlig ute når dere skal over til Moskenes. Beregn god tid. Samboern og jeg tok den for halvannet år siden, vi tok den over kl 6 på morgenen og da var det fullt på kaia! Er dere riktig heldige får dere klarvær og møter Lofotveggen på vei inn til Moskenes, et riktig så mektig syn!

Skal dere leie rorbu nær havet ville jeg sjekket ut Tonnes. Derfra kommer du lett ut til øyene i nærheten, og de har butikk der! Samt Oscarbrygga. Tonnes i seg selv er ikke noe særlig spennende i seg selv, men jeg regner med at det arrangeres turer ut til øyene.

Finn noen som kan ta dere med på fiske eller bare å kjøre rundt med båt.

Mange andre har nevnt festivaler og slikt, der har ikke jeg peiling. Uansett syns jeg at om du skal kjøre Helgelandskysten er naturen minst like viktig som alle andre opplevelser. Det finnes knapt noe som er deiligere enn Helgelandssommer når været slår til (selv om storm er kult det også, men kanskje ikke like morsomt når man er turist)!

Sitter her og drømmer meg bort til sommer på Hestmannøy nå, noe deiligere og mer avslappende tror jeg ikke finnes altså.. Sukk!

Hestman er nordlands pærle ;) Høres ut som vi har fells preferansr.

AnonymBruker
Skrevet

Hestman er nordlands pærle ;) Høres ut som vi har fells preferansr.

Spennende! Og litt skummelt. Kanskje vi kjenner hverandre. ;)

AnonymBruker
Skrevet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helgelending her også og når jeg leser hva folk skriver om Nordland kjenner jeg at jeg blir litt stolt ja.. :) Jeg hadde virkelig ikke latt Lofoten slippe unna, ta hurtigRUTA (lengre, men mer behagelig tur og å sitte på toppdekket i kveldssola og se utover.. nei det er bare fantastisk) til Svolvær og ha Anker Brygge som base, ta en dagstur hvor dere begynner i Kabelvåg med å dra innom Lofotmuseet, hils på hestene som står der og spis is ute på akvariet - få med dere matingen av sel og oter også!

Tusle litt rundt i gatene, se innom de små og herlige butikkene (også i Svolvær selvfølgelig, ikke bare på selve senteret, dra også til de herlige småbutikkene rundt!) og end dagen på lysstøperiet i Henningsvær. Hopp innom ulike kaféer, både de i Henningsvær, Præstengbrygga i Kabelvåg samt Bacalao i Svolvær er steder jeg føler meg hjemme på, selv om jeg ikke bor der. :) Har dere et litt større budsjett kan det være noe i å dra på hvalsafari samt å (som noen her har nevnt allerede) dra på Lofotr. Ta buss utover, selve bussturen er også kjempefin og de som jobber på Lofotr er entusiastiske og herlige. :) Mye å oppleve, ta med kamera og bare nyt den herlige sjarmen på disse småstedene.. dra også gjerne en tur til gokk, har selv overnattet med telt i Sydalen - fullstendig oppspist av mygg ble vi vekket av sauer og havbrus.. fantastisk!

Skrevet

Hvis man først skal til Træna, så synes jeg man burde dra innom Lovund også. Synes det er veldig fint der. Ikke så mye å finne på kanskje, men på baksida av litj-fjelle og bortforbi gravplassen er det to fiine strender. Tenkte å dra dit i sommer selv :D

AnonymBruker
Skrevet

Enda en helgelending her, og må bare få legge til at hvis man kjører kystriksveien må man stoppe innom Grønsvik Kystfort (på Lurøy innland, ikke langt fra der man tar båten utover til Træna) som er et av de best bevarte fort fra 2. verdenskrig. Skumle bunkere man kan gå gjennom, og Lurøy innlands beste utsikt :)

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

dette filmet jeg etter vi hadde fisket litt i midnattssolen på Seløya... Man ser Lovundfjellet på 625 moh som en haifinne i havet...

• 2 uker senere...
Skrevet

Siden jeg er Bodø jente, vil jeg vel anbefale en tur innom

Byen. På en solskinnsdag i bodø er det deilig å sitte ved kaia eller moloen og spise en is eller ta seg en pils. Hvis dere drar innom Bodø, bør dere også få med dere saltstraumen som er Europas kraftigste malstraum. Det går an å få båttur med rib fra Bodø til saltstraumen, ellers kan man kjøre dit. På turen mot Narvik bør dere stoppe i Hamarøy. Mange fine badesteder, og kanskje dere vil få med dere hamsunssentret som ligger på oppeid. Fra oppeid kan man kjøre videre til Tranøy som er utrolig iddylisk, og her kan man også besøke Tranøy fyr. Steigen som er nabokommunen til Hamarøy er også veldig fin, og de har blant annet en veldig lang og fin sandstrand som jeg desverre ikke husker navnet på akkurat nå. Nordland er et veldig vakkert fylke!

AnonymBruker
Skrevet

vi var i mosjøen på byfesten dems. HELT fantastisk! http://www.sjogata.no/

Jaaa :rodmer:

Og er forøvrig enig i Kystriksveien og generelt Helgeland. Øyriket i finvær er det aller, aller fineste jeg vet om!

Skrevet

vi skal til narvik, men på turen oppover og nedover kan man jo svippe innom andre steder, så lurer på i hele nordnorge.

alt som kan være morsomt for et par i 20 årene å være med på:)

Du mener sikkert Nordland og ikke Nord Norge. Narvik er helt nord i Nordland.

Hamsundagene er i månedsskiftet juli august, og finner sted på Hamarøy i Nordland.

Ellers kan du reise til Harstad på badelandet som er der.

I Lofoten er det veldig fint. Eller ta en biltur til en perle kalt Tysnes, som er en fraflyttet bygd, som ligger i Tysfjord kommune.

På vei Nordover passerer dere en familiepark som ligger i NordTrøndelag. (Husker ikke hva den heter nå)

Skrevet

Du mener sikkert Nordland og ikke Nord Norge. Narvik er helt nord i Nordland.

Hamsundagene er i månedsskiftet juli august, og finner sted på Hamarøy i Nordland.

Ellers kan du reise til Harstad på badelandet som er der.

I Lofoten er det veldig fint. Eller ta en biltur til en perle kalt Tysnes, som er en fraflyttet bygd, som ligger i Tysfjord kommune.

På vei Nordover passerer dere en familiepark som ligger i NordTrøndelag. (Husker ikke hva den heter nå)

Namskogan Familiepark :-) Veldig trivelig sted for familier, men kanskje ikke helt ideelt om dere er ute etter noe ordentlig spennende :P Det er koselig da, og om det er fint vær er det gøy å gå rundt og se på dyrene og ta en grillpause på et av mange bålsteder i parken.

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...