AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Jeg og sambo skal til Nord-Norge i sommer, og lurte på om det er noe man burde se på eller være med på der? Han skal oppover for å møte familie, men jeg vil også være på 'ferie' og oppleve ting, ikke se på kirker og slikt - men bade, og se på artige ting :gjeiper: Er det noe i Nord-Norge du kan tipse om, som jeg burde få med meg?
Gjest Coarvi Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Nord-Norge er ganske stort, så du må nesten spesifisere mer. Skal dere treffe familie i Kirkenes er det liksom ikke vits å belage seg på å finne på noe sprell i Bodø... 3
Wonders Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 vi var i mosjøen på byfesten dems. HELT fantastisk! http://www.sjogata.no/ Og dette ville vi prøve havrafting, men det var opptatt hele uken, og man måtte forhåndsbooke :gjeiper: http://www.seloykystferie.no/
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 vi skal til narvik, men på turen oppover og nedover kan man jo svippe innom andre steder, så lurer på i hele nordnorge. alt som kan være morsomt for et par i 20 årene å være med på
Gjest Gaby Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Trænafestivalen i juli Parkenfestivalen i august Ellers så skal man bare sitte på altanen og drikke hvitvin midt på lyse natta, når man er i nord 3
Gjest Coarvi Skrevet 26. februar 2011 #7 Skrevet 26. februar 2011 vi skal til narvik, men på turen oppover og nedover kan man jo svippe innom andre steder, så lurer på i hele nordnorge. Mener ikke å være vrang her, men Narvik ligger i Nordland, da har du fortsatt to fylker nord for Nordland som er en ganske stor del av Nord-Norge. Så med mindre du skal ta en "svipptur" til Finnmark (som tar ganske mange timer) kan du ikke akkurat si at hele Nord-Norge er aktuelt. Nord-Norge er fortsatt et stort (men nydelig) område. Jeg har selv bodd i Narvik, og på vinteren er det hvertfall mye gøy å finne på (av vintersport). Du kan også stikke innom Harstad under festspillene, da skjer det en del der og det er ikke så langt unna. Flotte naturopplevelser finner du over alt i det området der også. Har du prøvd å søke litt på turistsidene til Narvik? 6
Lillie Skrevet 27. februar 2011 #8 Skrevet 27. februar 2011 Hvis det er i slutten av juni måned bør dere få med dere Festspillene i Nord Norge i Harstad. En link til området rundt der ellers: http://www.visittroms.no/hno Lofoten er jo også flott, og ikke så langt unna nå som Lofast er åpnet: http://www.lofoten.info/
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 vi skal til narvik, men på turen oppover og nedover kan man jo svippe innom andre steder, så lurer på i hele nordnorge. alt som kan være morsomt for et par i 20 årene å være med på Mye å finne på i Narvik området, både til havsn og til fjells Narvikfjellet kan benyttes både vinter og sommer Narvikfjellet. Narvik har verdens nordligste 18-hulls golfbane Narvik Golf Man kan også ta turer på sjøen med turistbåt som går på sommeren. Er man mer sporty anlagt kan man ta toget mot svenskegrensa - Bjørnfjell - og gå ned til Rombaksbotten hvor det ennå finner rester etter rallarene som bodde der for over 100 år siden. Fra botten kan man enten gå opp igjen eller ta båt ut. Er dere kulturelt interessert har jo Narvik en historie når det gjelder andre verdenskrig. Krigsminnemuseet kan være verd et besøk Narviksenteret. Ellers finner dere mye informasjon på Destinasjon Narvik Destinasjon Narvik Håper dere får en fin ferie, både i Narvik og ellers!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 Jeg vil anbefale dere å kjøre via Lofoten, med ferge mellom Moskenes og Bodø. Lofoten er et utrolig vakkert naturområde der det er helt fantastisk bare å kjøre og nyte utsikten. Og så kan man jo kjøre innom idylliske Henningsvær, eller besøke Magic Ice i Svolvær. Man kan også stoppe ved Lofotr - vikingmuseet på Borg og blant annet være med på å ro en kopi av et vikingskip. Da vi hadde en bilferie i Nord-Norge så passet vi på å få med oss så mange som mulig av de 33 kunstverkene i Skulpturlandskap Nordland som ligger spredt utover hele Nordland fylke. Mange av dem er utrolig fascinerende. Hvis dere har en del ekstra tid og er glad i kjøre bil kan dere jo ta en tur til Tromsø, ca. fire timer unna Narvik. Der kan dere drikke øl og spise måsegg på legendariske Skarven, ta en tur opp Fjellheisen og beundre utsikten eller bare tusle rundt i Nordens Paris. På veien dit kjører man forbi Polar Zoosom har dyr fra norsk natur (gaupe, bjørn, ulv, jerv osv). Liker dere virkelig godt å kjøre tur kan dere jo fortsette nordover og besøke Hammerfest, Nordkapp osv. Som nevnt tidligere er Nord-Norge digert. Bare Finnmark fylke er alene på størrelse med Danmark. Det får meg til å tenke på noe som skjedde for noen år siden. En amerikansk bekjent av meg hadde bare fått med seg at Norge er et bittelite land (befolkningsmessig er vi jo det), og skulle en gang til Oslo på forretningsreise. Han skrev mail til meg om dette og sa at siden han likevel var på disse kanter tenkte han at vi kanskje kunne møtes til en kopp kaffe. Jeg bodde på det tidspunktet i Tromsø. For å si det sånn: Det ble ikke noen kaffe på oss. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #11 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville dratt til Vesterålen. Jeg synes Vesterålen er mye finere enn Lofoten - besøk f.eks. Nyksund og Øksnes Vestbygd. Lofoten er også verdt et besøk, bare så det er sagt. I Vesterålen ville jeg også tatt turen til Andøya! Å kjøre fra Narvik til Sortland (som er "sentrum" i Vesterålen - fra Sortland er det ca. 1 time til f.eks. Nyksund) tar ca. 2 timer i bil. I selve Narvik er det ikke så mye å se, men jeg er kanskje litt partisk etter å ha bodd der... 2
seleneluna Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Jeg vil anbefale helgelandskysten. Bestige Hestemannen eller de syv søstre eller bare øyhopping. Er massevis av festivaler på sommerstid, trænafestivalen er nevnt - svært unik festival. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #13 Skrevet 3. mars 2011 Når på sommeren er det dere skal nordover? Det er mange flotte festivaler å ta av. Av de mer spesielle må Karlsøyfestivalen nevnes, der man føler seg henført til en tid da flowerpower var gjeldende. En annen festival som skiller seg fra mengden er samiske Riddu Riddu. I Tromsø har man rockefestivalen Bukta og mer komersielle Døgnvill som kommer tidlig på høsten. Jeg vil på det sterkeste anbefale en tur innom Saltstraumen (ikke langt fra Bodø) og være med på rafting i verdens sterkeste malstrøm. Det kan være litt av et adrenalinkick når strømmen er på det sterkeste og man vet at lasteskip har fått trøbbel der før. Men husk å be om tur når strømmen er på sitt aller sterkeste, det er da det er best. Sånne turer kan man enten bestille lokalt i Saltstraumen eller man kan ta en tur fra Bodø.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Det er mange flotte festivaler å ta av. Av de mer spesielle må Karlsøyfestivalen nevnes, der man føler seg henført til en tid da flowerpower var gjeldende. Artikler om Karlsøyfestivalen: http://karlsoyfestival.com/presseklipp/138_nordlys_14_aug_2006.pdf http://www.itromso.no/kultur/article380090.ece Den bør absolutt oppleves. Liten og intim festival med et politisk budskap, på ei øy der man er avhengig av båt for å komme seg til og fra. Det settes opp ekstra ferge og hurtigbåt (fra Tromsø) til festivalen, men likevel får man et stabilt folketall på området sånn at man faktisk kan bli kjent med nye mennesker. Det er en inkluderende stemning på festivalområdet og alle typer mennesker dukker opp, fra hippier til turfolk, gamle og unge. Til vanlig bor under 50 personer på vesle Karlsøya, og det er kun en kort veistubb på øya der man svært sjelden ser biler. På lørdagsnatta etter siste band har gått av scenen er det tradisjon for å krysse øya (lita øy, ikke langt å gå) til ei koselig sandstrand der man har felles nachspiel og de dristige bader naken i sjøen. Karlsøya er et frisinnet sted. I det hele tatt en idyllisk opplevelse der man ikke er avhengig av å like musikken for å ha noen fantastiske dager. Ah, kjenner jeg må tilbake dit snart!
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. mars 2011 #15 Skrevet 3. mars 2011 Jeg og sambo skal til Nord-Norge i sommer, og lurte på om det er noe man burde se på eller være med på der? Han skal oppover for å møte familie, men jeg vil også være på 'ferie' og oppleve ting, ikke se på kirker og slikt - men bade, og se på artige ting :gjeiper: Er det noe i Nord-Norge du kan tipse om, som jeg burde få med meg? Det spørs jo litt på hvor i nord-norge dere skal. Helgeland,Salten,Lofoten,Troms,finnmark?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #16 Skrevet 3. mars 2011 TS har jo svart på det, hun skal til Narvik. 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Jeg vil anbefale et par i 20årene å ta seg god tid både på turen oppover og på turen nedover. Hvis dere skal kjøre bil, så ville jeg kjørt kystriksveien gjennom Helgeland. Eventuelt blitt med på en sånn øy-sightsing med hurtigbåten en dag. Helgelands kysten er en av Norges best bevarte hemmeligheter. Samt er det mulig å leie seg både båt og rorbu. Mosjøen har litt å tilby av aktiviteter, men jeg kjenner ikke særlig godt til disse. Eneste jeg vet er at de ikke får noen storflyplass der. (hehehe) Videre nordover finner dere Mo i Rana, som kan tilby mye aktiviteter, se Grønnligrotten eller kanskje gå på brevandring på Svartisen? Leie dere hytte/bopel i skjærgården? Reiser dere i August så kanskje dere får med dere Verket som er en festival med konserter og diverse. Dette er noe Mo i Rana har å tilby. Videre derfra så kan dere reise oppover gjennom Misvær til Saltstraumen, overnatte på campingen der. Fiske i Saltstraumen dere kan også undersøke i Bodø om det er mulig å være med på "rafting" i Saltstraumen med utgangspunkt i Bodø. (Dette har jeg selv vært med på å det var helt sinnsykt morro. Man sitter i en båt med ca.12 Saler. Man får en runde gjennom skjærgården man får også full throttle i Saltstraumen mens strømmen er på sitt kraftigste.) Både Mosjøen, Mo i Rana og Bodø tilbyr et helt greit uteliv i form av restauranter og puber. Men opplevelsen skjer vel først og fremst imellom tettstedene/byene i Nordland. Når man så har kommet til Bodø ville jeg ikke latt Lofoten unnslippe, der er det også mange fine tilbud i forhold til friluftsaktiviteter og en spektakulær natur. Til lykke på reisen. Håper dere får både fint vær og opplever noe dere vil like. 1
Gjest Gaby Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 Eneste jeg vet er at de ikke får noen storflyplass der. (hehehe)
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Jeg vil anbefale helgelandskysten. Bestige Hestemannen eller de syv søstre eller bare øyhopping. Er massevis av festivaler på sommerstid, trænafestivalen er nevnt - svært unik festival. Hestmannen, det er paradis på sommeren det! Antakelig litt farget av at jeg har familie derfra. Men, seriøst. Jeg elsker Nordland. Vil anbefale Kystriksveien når dere skal bevege på dere, kjør til Bodø og ta Moskenesferga. Bare pass på at dere treffer de riktige fergene, og vær tidlig ute når dere skal over til Moskenes. Beregn god tid. Samboern og jeg tok den for halvannet år siden, vi tok den over kl 6 på morgenen og da var det fullt på kaia! Er dere riktig heldige får dere klarvær og møter Lofotveggen på vei inn til Moskenes, et riktig så mektig syn! Skal dere leie rorbu nær havet ville jeg sjekket ut Tonnes. Derfra kommer du lett ut til øyene i nærheten, og de har butikk der! Samt Oscarbrygga. Tonnes i seg selv er ikke noe særlig spennende i seg selv, men jeg regner med at det arrangeres turer ut til øyene. Finn noen som kan ta dere med på fiske eller bare å kjøre rundt med båt. Mange andre har nevnt festivaler og slikt, der har ikke jeg peiling. Uansett syns jeg at om du skal kjøre Helgelandskysten er naturen minst like viktig som alle andre opplevelser. Det finnes knapt noe som er deiligere enn Helgelandssommer når været slår til (selv om storm er kult det også, men kanskje ikke like morsomt når man er turist)! Sitter her og drømmer meg bort til sommer på Hestmannøy nå, noe deiligere og mer avslappende tror jeg ikke finnes altså.. Sukk! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå