Gå til innhold

Jobb på sykehus eller pleie/eldrehjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 20 år, som har et friår fra studiene hvor jeg skal jobbe. Jeg har prøvd meg i butikk, men synes ikke det var noe særlig. Har lyst til å jobbe på et sykehus eller pleie/eldre-hjem.

Hva kan jeg som ufaglært få jobb som her, og hvordan går jeg frem? (Det er ingen utlyste stillinger)

Håper noen av dere kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at du får jobb på sykehus uten noen utdanninger eller kurs. Men er bare å sende åpen søknad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min fikk jobb som kjøkkenassistent på sykehus, så tror ikke det er noe å "tvile" på egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så heldig til å få deg en jobb så tviler jeg at du får en fast stilling for å si det sånn... tror det går mest på tilkalllingsvikar... Noen kommuner har/har hatt som "vikarbyrå" hvor alle vikarer er styret av kommunen... ellers er det jo å ringe rundt i ulike sykehjem, tror ikke de "leter" aktivt etter vikarer...

lykke til, det er mye å lære og sette seg inn i!

husk at sommeren kommer snart, det er sikkert en del steder som trenger ferievikar som også kan være ufaglærte... om du får jobb og er tilgjengelig etter det, kan du sikkert fortsette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får deg jobb på sykehus, da de helst vil ha folk som er utdannet innen helse.., men på sykehjem kan du vel sikkert få deg jobb :) Når jeg var i praksis på sykehjem, var det ufaglærte som jobba der iallefall :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som kjøkkenassistent kan du nok få deg jobb både på sykehus og sykehjem. Men innen pleie/omsorg så får du ikke jobb på et sykehus. Men du kan nok få deg jobb som assistent på et sykehjem, men ikke stor stilling, kun helgestilling og/eller tilkallingsvikar.

Det er bare å sende en åpen søknad, enten til kommunen eller til et spesifikt sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke jobbe i pleien på sykehus som ufaglært, men du kan få det på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det lurt å melde seg på et sykehjem? Her i kommunen fins det fire-fem sykehjem, bør man gå personlig innom alle sammen og levere søknad - og hva er lurt å skrive i en søknad til sykehjem? I mine andre jobbsøknader har jeg jo skrevet om min erfaring fra butikk- og serviceyrker, men det blir jo ikke så altfor relevant her.

Og et tips tidligere var å spørre etter daglig leder når man leverer søknad - hvem spør man etter på et sykehjem, og har ikke de det så travelt at vedkommende aldri vil ha tid å snakke med en søker?

Hvilke oppgaver kan man forvente seg på et sykehjem? Og hvilke arbeidstider - får man nattevakter som ufaglært?

Mvh en som har fått tidligere jobber uten å måtte levere søknad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det lurt å melde seg på et sykehjem? Her i kommunen fins det fire-fem sykehjem, bør man gå personlig innom alle sammen og levere søknad - og hva er lurt å skrive i en søknad til sykehjem? I mine andre jobbsøknader har jeg jo skrevet om min erfaring fra butikk- og serviceyrker, men det blir jo ikke så altfor relevant her.

Og et tips tidligere var å spørre etter daglig leder når man leverer søknad - hvem spør man etter på et sykehjem, og har ikke de det så travelt at vedkommende aldri vil ha tid å snakke med en søker?

Hvilke oppgaver kan man forvente seg på et sykehjem? Og hvilke arbeidstider - får man nattevakter som ufaglært?

Quoter denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre etter virksomhetslederen, det er sjefen for sykehjemmet. Eller hvis du har en spesiell avdeling du har tenkt ut så skal du spørre etter teamlederen. Mange kommuner har fellessøknader til div distanser.

Arbeidsoppgaver er stell, lage mat, evnt mating til de pasientene som ikke selv klarer å spise, være der for pasientene, fylle på rommene for håndklær, kluter, bleier osv. skylleromsarbeid, rydding på rom og fellesareal. Stort sett alt som en hjelpepleier også gjør, men uten noe ansvar og uten noe medisinutdeling.

Noen steder kan man få nattevakter, andre steder er det kun faglærte som får gå nattevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre etter virksomhetslederen, det er sjefen for sykehjemmet. Eller hvis du har en spesiell avdeling du har tenkt ut så skal du spørre etter teamlederen. Mange kommuner har fellessøknader til div distanser.

Arbeidsoppgaver er stell, lage mat, evnt mating til de pasientene som ikke selv klarer å spise, være der for pasientene, fylle på rommene for håndklær, kluter, bleier osv. skylleromsarbeid, rydding på rom og fellesareal. Stort sett alt som en hjelpepleier også gjør, men uten noe ansvar og uten noe medisinutdeling.

Noen steder kan man få nattevakter, andre steder er det kun faglærte som får gå nattevakter.

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet flere år på sykehjem som ufaglært. Mitt tips er å ringe til de ulike sykehjemmene og si at du gjerne vil komme innom med en søknad. I søknaden skriver du om din tidligere erfaring og at du har lyst til å prøve noe nytt, samt dine personlige egenskaper som gjør at du vil passe til å jobbe på et sykehjem (lærer fort, ikke redd for å ta i et tak, jobber bra under press, glad i mennesker, positiv osv osv). Nevn gjerne erfaringer fra tidligere jobber som også kan komme godt med i denne type jobb, for eksempel at du har lært å jobbe effektivt og å ta ansvar.

Jeg tror at det meste du kan håpe på av "fast stilling" som ufaglært er en helgestilling, hvor du jobber fra 1-3 helger i måneden. Jeg skriver fast stilling i anførselstegn fordi slike stillinger som regel er vikariater, men som lett kan forlenges - jeg hadde ulike vikariater i til sammen seks år, og det det var aldri noe problem med forlengelse. Der jeg jobbet var det imidlertid ikke noe problem å få langt flere ekstravakter, og de ufaglærte som gjorde en god jobb og som var noenlunde fleksible med tanke på arbeidstider jobbet stort sett heltid i realiteten.

Edit: jeg ville gått rett til de ulike avdelingene og spurt etter avdelingssykepleieren. Da kan du eventuelt tilpasse søknaden ettersom det er snakk om somatisk eller demensavdeling. For å få oversikt over dette kan du ringe sentralbordet til sykehjemmet, hvis det finnes noe slikt :)

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet flere år på sykehjem som ufaglært. Mitt tips er å ringe til de ulike sykehjemmene og si at du gjerne vil komme innom med en søknad. I søknaden skriver du om din tidligere erfaring og at du har lyst til å prøve noe nytt, samt dine personlige egenskaper som gjør at du vil passe til å jobbe på et sykehjem (lærer fort, ikke redd for å ta i et tak, jobber bra under press, glad i mennesker, positiv osv osv). Nevn gjerne erfaringer fra tidligere jobber som også kan komme godt med i denne type jobb, for eksempel at du har lært å jobbe effektivt og å ta ansvar.

Jeg tror at det meste du kan håpe på av "fast stilling" som ufaglært er en helgestilling, hvor du jobber fra 1-3 helger i måneden. Jeg skriver fast stilling i anførselstegn fordi slike stillinger som regel er vikariater, men som lett kan forlenges - jeg hadde ulike vikariater i til sammen seks år, og det det var aldri noe problem med forlengelse. Der jeg jobbet var det imidlertid ikke noe problem å få langt flere ekstravakter, og de ufaglærte som gjorde en god jobb og som var noenlunde fleksible med tanke på arbeidstider jobbet stort sett heltid i realiteten.

Edit: jeg ville gått rett til de ulike avdelingene og spurt etter avdelingssykepleieren. Da kan du eventuelt tilpasse søknaden ettersom det er snakk om somatisk eller demensavdeling. For å få oversikt over dette kan du ringe sentralbordet til sykehjemmet, hvis det finnes noe slikt :)

Enda et supert svar, tusen takk!

For min del (jeg er ikke TS, men hun andre som spurte ;) ) er det perfekt med ekstravakter og deltid, det er nettopp det jeg er ute etter. Da skal jeg ta en ringerunde til sykehjemmene i byen og avtale å komme innom med søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...