Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt råd om hva jeg skal gjøre her.

Min mor ble adoptert bort da hun var nyfødt, men hun har hatt litt kontakt med sin

biologiske mor (altså min biologiske mormor) over brev, ettersom hun bor ca 50 mil unna oss.

Jeg har aldri hatt kontakt med henne. Hun har vist interesse for å ha kontakt med oss, men

min mor har ikke følt det så naturlig. Jeg derimot, har nå blitt 19 år og er veldig interissert i å finne ut hvem min biologiske familie er. Min biologiske mormor har nemlig 2 sønner som da er mine onkler.

Samtidig har mamma en biologisk far, som ikke en gang vet om at min mor finnes.

Jeg har da KANSKJE en familie (onkler, tanter, fettere, kusiner osv) på hans side også. Jeg vil veldig gjerne finne ut av dette, men vet ikke om min biologiske mormor vil fortelle meg noe om dette ettersom hun aldri har fortalt NOEN(!) om at hun adopterte bort mamma, hun har ikke engang fortalt det til sin egen familie eller sønner. Ikke en gang mammas biologiske far vet at han har en datter, og ikke minst barnebarn. Min biologiske mormor har fått sine to sønner med en annen mann hun giftet seg med. Så min morfar kan være hvor som helst i verden, levende eller død. Jeg aner ikke.

Jeg har min biologiske mormors adresse og telefonnr, jeg har sendt henne et brev men har ikke fått noe svar. Jeg sendte dette brevet for to måneder siden. Jeg har etternavn og alt, og finner mange treff både på gulesider, facebook osv på folk med samme etternavn på samme sted. men jeg aner jo ikke om noen av dem er i min biologiske familie. Hva burde jeg gjøre her?? jeg er ganske utolmodig av meg.. burde jeg vente enda lenger og se om hun svarer? Eller burde jeg gå hardere til verks og forsøke å finne mine ukjente familiemedlemmer på egenhånd? Jeg mener, liv kommer til å forandre seg her. Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre i min situasjon... Jeg aner ikke om min biologiske mormor er villig til å fortelle noe som helst, men jeg MÅ finne ut av dette! Hjelp!!

Takker for alle svar dere kan gi meg. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med din mor om dette.

Det er mulig at din biologiske bestemor ikke vil ha kontakt.

I en slik situasjo må du vel bare gjøre det du synes er best, men jeg synes du kan snakke med din mor slik at hun vet om dine ønsker og planer. Kanskje hun kan hjelpe, eller har svar på hvorfor du ikke har fått svar.

Skrevet

Snakk med din mor om dette.

Det er mulig at din biologiske bestemor ikke vil ha kontakt.

I en slik situasjo må du vel bare gjøre det du synes er best, men jeg synes du kan snakke med din mor slik at hun vet om dine ønsker og planer. Kanskje hun kan hjelpe, eller har svar på hvorfor du ikke har fått svar.

Jeg har snakket mye med min mor om dette. Hun sluttet å svare min biologiske mormor for ca 2 år siden, men mamma er veldig åpen for at jeg kan ta kontakt hvis jeg ønsker det.

Og jeg har lest alle brevene min biologiske mormor har sendt til mamma, og jeg VET at hun ønsker å ha kontakt. Ønsket, hvertfall. Men jeg vet ikke om hun kommer til å ville fortelle meg noe om familien min, ettersom de ikke vet noe om meg eller at hun adopterte bort mamma.:/

Skrevet

Så du ønsker at noen her inne på forumet skal snakke med din bestemor og spørre hennes om hun er villig til å fortelle deg noe om din familie?

Ingen her kan gi deg svar på dette, du må nok finne ut av det selv.

slik ser jeg det:

Så lenge du får møtt henne uten hennes familie, så blir jo ikke hennes verden mer problematisk av at hun forteller deg om sin familie, men om du vil ta kontakt og bli kjent med de, så kan det hende at det går utover din bestemor. Hennes egen familie kan bli såret eller sint over at hun har holdt dette hemmelig. Derfor synes jeg du skal tenke litt på henne også.

Men det første du må er jo å få kontakt med bestemoren din. Har du navn, så har du kanskje tilgang til et telefonnr? Ringe å spørre etter henne? Eller være tålmodig og sende enda et brev?

Vanskelig for utenforstående å vite hva som er best å gjøre her. Du må bare satse på noe og ta sjansen :)

Skrevet

Så du ønsker at noen her inne på forumet skal snakke med din bestemor og spørre hennes om hun er villig til å fortelle deg noe om din familie?

Ingen her kan gi deg svar på dette, du må nok finne ut av det selv.

Absolutt ikke dette jeg har skrevet her! Jeg lurer bare på om noen kunne gi meg råd og deres synspunkt ang dette, men takk for ditt synspunkt.

Jeg vet at det kan såre henne dersom hun ikke vil at jeg skal kontakte hennes familie, men på en annen måte synes jeg det er forferdelig egoistisk gjort av henne. Derfor føler jeg at dette er et dilemma. Det er den eneste grunnen til at jeg søker litt støtte, råd og tips fra andre her. Akkuart som alle andre her inne gjør!!

Ikke for at noen skal fortelle meg akkurat hva jeg skal gjøre.

Men takk for ditt svar.

Gjest Marielle
Skrevet

Jeg ville ha dratt dit uanmeldt jeg. Men det er meg da. Det er vanskeligere å si nei til noen ansikt til ansikt. Men,da må man ha psyken og styrken til å takle en dør smelt i fjeset.

Skrevet

Kan du ikke ringe og spørre om du kan komme på besøk en liten tur? Du kan jo få det til å høres litt mindre høytidelig ut ved å si at du likevel er i området, og at du derfor kunne kommet innom en times tid. Da kan du legge frem det du har på hjertet ansikt til ansikt.

Men hvis du oppdager at de ikke ønsker kontakt med deg, må du være forberedt og innstilt på det, og legge dette bak deg. Da har du i alle fall prøvt, og de vet hvor de kan finne deg om de skulle ønske det ved en senere anledning.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal kontakte andre biologiske familiemedlemmer uten din mormors samtykke. Det er en grunn til at hun aldri har fortalt noen om datteren hun adopterte bort, og uansett hva grunnen er synes jeg den skal respekteres. Når mormor dør stiller saken seg annerledes. Da synes jeg fint du kan kontakte øvrig biologisk familie.

Jeg synes det stiller seg annerledes om din mor ville ønsket kontakt med flere av sine biologiske slektninger.

Skrevet (endret)

Teknisk sett har du ingen rettigheter,kun din mor som har.MEN jeg forstår din nysjerrighet veldig godt.

Snakk med mammaen din og hør hva hun synes. Du kan f.eksempel sjekke ut facebook og "snoke" litt rundt

Sjekk skattelister og se om biofarmor er i livet fortsatt.

I dag er folk mer åpne,men det betyr ikke at du må ta ting litt forsiktig.Det er sikkert en grunn til bio.farmor ikke har nevnt adopsjonen og du har egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Kansje biofarmor nå sitter og lurer på hva i alle hun skal gjøre ,så ha litt is i magen.

Kansje sende et brev om en stund eller om du tør,ringe biofarmor?

Mange råd som en kan gi,men det blir opp til deg egentlig hva du velger å gjøre.

Kan nevne adoptertes forening,de kan kansje komme med noen tips,selv om du selv ikke er adoptert.

http://www.adopterte.no/index.php?name=index.html

har forresten gjort lignende som du er inne på ,men den historien legger jeg ikke ut her

Endret av Kårky
Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt råd om hva jeg skal gjøre her.

Min mor ble adoptert bort da hun var nyfødt, men hun har hatt litt kontakt med sin

biologiske mor (altså min biologiske mormor) over brev, ettersom hun bor ca 50 mil unna oss.

Jeg har aldri hatt kontakt med henne. Hun har vist interesse for å ha kontakt med oss, men

min mor har ikke følt det så naturlig. Jeg derimot, har nå blitt 19 år og er veldig interissert i å finne ut hvem min biologiske familie er. Min biologiske mormor har nemlig 2 sønner som da er mine onkler.

Samtidig har mamma en biologisk far, som ikke en gang vet om at min mor finnes.

Jeg har da KANSKJE en familie (onkler, tanter, fettere, kusiner osv) på hans side også. Jeg vil veldig gjerne finne ut av dette, men vet ikke om min biologiske mormor vil fortelle meg noe om dette ettersom hun aldri har fortalt NOEN(!) om at hun adopterte bort mamma, hun har ikke engang fortalt det til sin egen familie eller sønner. Ikke en gang mammas biologiske far vet at han har en datter, og ikke minst barnebarn. Min biologiske mormor har fått sine to sønner med en annen mann hun giftet seg med. Så min morfar kan være hvor som helst i verden, levende eller død. Jeg aner ikke.

Jeg har min biologiske mormors adresse og telefonnr, jeg har sendt henne et brev men har ikke fått noe svar. Jeg sendte dette brevet for to måneder siden. Jeg har etternavn og alt, og finner mange treff både på gulesider, facebook osv på folk med samme etternavn på samme sted. men jeg aner jo ikke om noen av dem er i min biologiske familie. Hva burde jeg gjøre her?? jeg er ganske utolmodig av meg.. burde jeg vente enda lenger og se om hun svarer? Eller burde jeg gå hardere til verks og forsøke å finne mine ukjente familiemedlemmer på egenhånd? Jeg mener, liv kommer til å forandre seg her. Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre i min situasjon... Jeg aner ikke om min biologiske mormor er villig til å fortelle noe som helst, men jeg MÅ finne ut av dette! Hjelp!!

Takker for alle svar dere kan gi meg. :)

Din mormor hadde sikkert en god grunn den gangen hun gjorde sitt valg. Og jeg tror nok at dette har vert i hennes hode ialle år. Man kan jo tenke seg ulike grunner. Siden din mor har hatt kontakt med henne,men ikke nå,så kan det tenkes at din mormor er engstelig? Engstelig for at dette kan komme opp for resten av fam?

Hun har skjult dette for mann og andre barn i alle år. Mulig de har tatt det fint om de fikk greie på dette,men det er nok ikke slik din mormor tenker.

Kansje hun trenger tid på dette?

Du som barnebarn har ikke krav på å vite her. Her skal du trø varsomt. Du har sendt brev, men ikke fått svar. Kanse hun velger å bryte kontakten siden du ønsker noe mere? Fortiden kommer henne rett i møte, og sikkert vanskelig for henne. Vi alle har små eller store hemmeligheter vi ikke ønsker å dele med andre. Lite bekvemt å få disse hemmelighetene servert av andre.

Du kan be din mor skrive til henne. Kanse be om å få oppgitt navn på biofar? Samtidig kan hun spørre om hun vil fortelle de andre barna om henne?

Å gå andre veier enn igennom mormor, er ikke akseptabelt spør du meg. Eks facebook eller telefon er helt moralskt forkastelig. Da gir du ikke din mormor valg,men styrer dette selv med de følger dette får.

Vil ikke mormor, så syns eg du skal akseptere det. Din mor har andre foreldre, selv om de ikke er biologiske.

Skrevet

Gjør en nytt forsøk, plutselig en dag kan det være for sent!

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Jeg vet jeg ikke har alle "rettigheter" ettersom jeg er barnebarnet.

Men som sagt har jeg snakket mye med min mor om dette, og hun vil også vite mer om sin biofamilie. Men hun er ikke så konfortabel med å gjøre det selv, derfor synes hun

det er helt greit at jeg tar kontakt med biomormor. Jeg vet derfor at min mor er på min side her.

Jeg vil ikke kontakte min biomormors familie uten hennes samtykke, ettersom jeg er helt enig i det dere skriver, og vet at biomormor helt sikkert er engstelig og bekymret for at jeg skal røpe hennes "hemmelighet" osv.

Men dersom saken blir sånn at hun nekter å fortelle hvem de er og nekter at jeg skal ta kontakt med de, vet jeg ikke hva jeg kommer til å føle.

Jeg vil ikke såre noen på veien, liksom. Alikevel føler jeg meg ikke "hel" på en måte hvis jeg ikke får svar. Litt av et dilemma dette, altså.

Jeg får vel bare vente å se.

Dersom hun ikke svarer på brev, burde jeg ringe henne etterhvert... ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...