Yme Skrevet 23. februar 2011 #41 Skrevet 23. februar 2011 Du fikk tydeligvis ikke med deg essensen i det jeg skrev. OSX og linux er basert på samme plattform. Derfor er det kun ev programmer du installerer som utgjør forskjellen. Klart det finnes mange programmer med potensielt ødeleggende hull, men det finnes det på absolutt alle plattformer. Jeg vil ikke si at macbrukere er mer uvitende om skadelig kode ombord på fartøyet sitt enn f.eks. den gjennomsnittlige windowsbruker. Jeg vil heller si tvert imot. Linux/BSD-bruker stiller i en egen klasse da disse bevisst går inn for et litt særere OS enn oss andre dødelige. Det er slett ikke noe problem å finne ut om de kjøres noe skummelt i bakgrunnen på OSX. Det er minst like enkelt å finne slikt ut som på windows eller linux/BSD (om du vil så kan du bruke konsoll/terminal på osx også). Mulig at jeg er klønete til å uttrykke meg, eller at jeg bare ikke forstår hva du skriver. Jeg er autist, så innimellom henger jeg meg opp i en liten del av samtalen, så greier jeg ikke helt se rundt den lille dele, å jeg kan aldri vite når det skjer :gjeiper: Min oppfattning er, og det jeg har prøvd å skrive er: En gjennomsnitlig Macbruker (mennesker som er mer opptatt av trend enn tekniske ting) er mindre bevisst på at han/hun kan få trojaner og sånne skadelige ting på maskina si, enn en gjennomsnitlig windowsbruker, siden det er en kjent sak at windows kan bli infisert av sånne programmer. I en diskusjon blir "man får ikke virus" et veldig godt brukt argument fra Macbrukere, å det vitner jo til at de faktisk ikke veit at de kan få det. Det finnes selvfølgelig Macbrukere som er tekniske, og er veldig flinke, men jeg er veldig sikker på at de ikke utgjør gjennomsnittet, rett og slett fordi så veldig mange har Mac bare fordi det er en trend. Hvis du syns at jeg fortsatt ikke har fått med meg det du skriver, er jeg redd jeg må ha det inn med teskje, for da har jeg hengt meg opp hehehe 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #42 Skrevet 23. februar 2011 Dataen min er raskere enn macen til ei venninne, og vi kjøpte de samtidig, med like tunge programmer som kjører og slikt. Macen henger, mens min flyter :D ¨ Og ikke kan jeg huske noe med vedlikehold? Litt morsomt å lese alt det de "mac-frelste" skriver Da er disse maskinene enten ganske nye (maks 1 år) eller så har du kjøpt en relativt dyr pc
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #43 Skrevet 23. februar 2011 Ts her. Ser at det er mange som har ulike erfaringer med pcene sine ja.. ! Men dere som har litt peiling, hvilken data bør jeg kjøpe da? Hvilket merke er best? Ingen "merker" er best eller dårligst. Det handler om tekniske spesifikasjoner, vekt, tykkelse, batterikapasitet og hvilket operativsystem du ønsker å bruke (brukervennlighet/stabilitet)
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #44 Skrevet 23. februar 2011 PC er egentlig en forkortelse for IBM Personal Computer som var en av d første datamaskinene som ble lansert for hjemmemarkedet. PC har i ettertid blitt brukt om datamaskiner som har maskinvare som støtter IBMs plattform. Lenge kjørte Apple på en annen plattform enn pc. Derfor er MAC ikke en PC. Nå har Apple byttet til samme platform som den tradisjonelle pcen. Antageligvis fordi det vil gjøre MAC billigere og dermed være mer tilgjengelig for massene. Fordi PowerPC (prosessorene) ikke hadde kommet med oppdateringer på en lang tid og man så slik sett ingen fremtid der. Så valget var enkelt, de måtte bytte til x86 (Intel eller AMD). Ironisk nok, siden du nevner IBM Personal Computer, så ble PowerPC G5 prosessoren laget av IBM. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #45 Skrevet 23. februar 2011 Ingen "merker" er best eller dårligst. Det handler om tekniske spesifikasjoner, vekt, tykkelse, batterikapasitet og hvilket operativsystem du ønsker å bruke (brukervennlighet/stabilitet) Ja. Ikke bare det, men også hva du skal bruke den til! F.eks jeg må ha en pc som kan kjøre kraftige spill uten problemer. For dette er det mange pc`er som ikke er bra nok. Om du bare skal ha en liten pjutt som kan spille musikk og være på msn og skrive i word så trenger du jo ikke allverdens.
Yme Skrevet 23. februar 2011 #46 Skrevet 23. februar 2011 Ingen "merker" er best eller dårligst. Det har litt å si. Sony er veldig flinke til å lage solide laptopper (er ikke sikker på om de har noe marked i norge), mens feks Acer, som lager billige og kraftige maskiner, ikke alltid har like fornøyde brukere, siden de ofte er fysisk dårlig satt sammen. Det har ikke alltid noe med pris å gjøre da. HP selger latterlig dyre laptopper. De ser pene ut også, men det er noe helvetes ræl, etter min erfaring. Tenkte jeg skulle slenge med, bare sånn så det er sagt, at jeg ikke driver noe heksejakt etter deg. Tilfeldigvis er jeg bare ofte uenig med deg, så det er ikke noe personelig hehehe
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2011 #47 Skrevet 23. februar 2011 Fordi PowerPC (prosessorene) ikke hadde kommet med oppdateringer på en lang tid og man så slik sett ingen fremtid der. Så valget var enkelt, de måtte bytte til x86 (Intel eller AMD). Ironisk nok, siden du nevner IBM Personal Computer, så ble PowerPC G5 prosessoren laget av IBM. :gjeiper: Det er sant, men Apple baserte seg på en Motorola-prosessor(med en annen arkitektur) på den tiden disse begrepene oppstod.
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #48 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det har litt å si. Sony er veldig flinke til å lage solide laptopper (er ikke sikker på om de har noe marked i norge), mens feks Acer, som lager billige og kraftige maskiner, ikke alltid har like fornøyde brukere, siden de ofte er fysisk dårlig satt sammen. Det har ikke alltid noe med pris å gjøre da. HP selger latterlig dyre laptopper. De ser pene ut også, men det er noe helvetes ræl, etter min erfaring. Tenkte jeg skulle slenge med, bare sånn så det er sagt, at jeg ikke driver noe heksejakt etter deg. Tilfeldigvis er jeg bare ofte uenig med deg, så det er ikke noe personelig hehehe Ha,ha...nei er det noe jeg ikke bryr meg om, så er det folk som er uenige med meg. Det er jo halve "moroa" her inne. Dessuten kan det jo ikke være personlig siden du ikke kjenner meg personlig. Ikke no problem i det hele tatt :-) Sony er jo også svært dyre maskiner, og Acer billige. Derfor er det ikke selve MEREKET som avgjør kvaliteten, men rett og slett at noen er mer påkostet enn andre....akkurat som feks Mac er påkostet, og dermed knallgod byggekvalitet :-) Endret 23. februar 2011 av Henkie
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #49 Skrevet 23. februar 2011 Det er sant, men Apple baserte seg på en Motorola-prosessor(med en annen arkitektur) på den tiden disse begrepene oppstod. Mye mulig. Men siden PowerPC G5 (som dro Power Mac og iMac) ble laget av IBM så betyr vel det at de strengt tatt var PCer. Siden de var IBM Personal Computere...
antibac Skrevet 23. februar 2011 #50 Skrevet 23. februar 2011 akkurat som feks Mac er påkostet, og dermed knallgod byggekvalitet :-) Jeg har Mac selv, og elsker Mac, men mye av prisen går til design. En vanlig PC vil nok kjøre ting mye bedre enn en Mac, for en billigere penge, hvis man klarer å behandle PCen skikkelig. 1
Supraspinatus Skrevet 24. februar 2011 #51 Skrevet 24. februar 2011 Mye mulig. Men siden PowerPC G5 (som dro Power Mac og iMac) ble laget av IBM så betyr vel det at de strengt tatt var PCer. Siden de var IBM Personal Computere... Jeg snakker fremdeles om når begrepene oppstod på tidlig åttitall. Skal man pirke på det, så var det faktisk Intel som lagde prosessorene i IBMs PC og senere også COMPAQ sin klone. Intel x86 arkitektur ble PCens kjennemerke. Begrepet PC gjaldt da primært datamaskiner med x86-arkitektur i prosessoren. Apple Mac gikk ikke over til x86 før 2006. Kaller du alle biler som er laget for folk folkevogn? Audi er jo også laget av VAG.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå