Henkie Skrevet 23. februar 2011 #21 Skrevet 23. februar 2011 Hvis du vil ha en stabil maskin, og syns windows er dårlig, er det aller beste alternative å kjøpe en bra PC som du installerer Linux på. Dette må vel være dagens dårligste råd til TS som sier h*n "er helt lost" når det gjelder PC-er. Har du både pc og mac i daglig bruk selv??? Det tviler jeg på. Det har nemlig jeg, og PC-ene krever mye mer opprensking/vedlikehold osv for å holde seg "freshe". Macen krever ingenting. Basta.
Fluffe Skrevet 23. februar 2011 #22 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det trodde jeg også, helt til jeg installerte WoW på Macbooken min. Det funker fantastisk, ingen lagging, super grafikk. Så enda en grunn til at Mac er best. WOW? Helt seriøst, min eldgammle pc fra steinalderen klarte wow. Til spørsmålet: Det finnes ingen fasit svar. For meg hadde ikke en mac holdt for fem flate øre. Mens du ser andre her som forguder mac en sin. Endret 23. februar 2011 av mirandaa
Yme Skrevet 23. februar 2011 #23 Skrevet 23. februar 2011 Dette må vel være dagens dårligste råd til TS som sier h*n "er helt lost" når det gjelder PC-er. Har du både pc og mac i daglig bruk selv??? Det tviler jeg på. Det har nemlig jeg, og PC-ene krever mye mer opprensking/vedlikehold osv for å holde seg "freshe". Macen krever ingenting. Basta. Linux Ubuntu har samme type interface som windows og osx, så det er ikke noe mer innvikla. Hvilken Windows bruker du på PCen din, og hva er det du gjør med den, siden du må vedlikeholde den så mye?
loffen Skrevet 23. februar 2011 #24 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Tull og tøys! Mac er jo forkortelse for Macintosh, som da er et type eple... Det betyr at Mac faktisk er en frukt, og alle veit at frukt ikke trenger vedlikehold. Det er derfor min maskin heter Eplekjekken! :gjeiper: Endret 23. februar 2011 av loffen
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #25 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Linux Ubuntu har samme type interface som windows og osx, så det er ikke noe mer innvikla. Hvilken Windows bruker du på PCen din, og hva er det du gjør med den, siden du må vedlikeholde den så mye? 3 stk. Alle med Windows 7. Gjør ikke noe spesielt med dem. Faktisk er det ungene som bruker dem. Merker at de blir tregere og tregere for hver uke. Den ene (Acer bærbar) har vi nå gitt opp. Den orker ikke starte lengre. Kan føye til at vi har 4 Macer. 2 av disse brukes av ungene. Den ene står som "public" maskin i kjellerstua. Dvs at alle som besøker barna våre fritt benytter den til alt mellom himmel og jord. Ingen av Macene får vedlikehold (annet enn oppdateringene fra Apple som kommer automatisk) De er like friske og raske som da vi kjøpte dem. Den ene er snart 5 år gammel Endret 23. februar 2011 av Henkie
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #26 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Wow er fra 2004-2005 så det sier ingenting om hvor bra Macen er... Du har glemt at de har oppgradert grafikken voldsomt så en som kjørte wow "topp" i 2004 måtte oppgradere PC'en sin da BC kom et par år senere (og enda mer i neste expansion, og ENDA mer i denne! Det er ikke like lettdrevet som i 2004 mao.) For å pirke på det så sier alle Mac-fans jeg har kjent at "Mac er IKKE PC!!" (for de er PC værre enn pesten). Mac er visst veldig bra for de som jobber med grafikk, så hvis du skal jobbe med det er det sikkert flott! Personlig er jeg ikke glad i Mac eller Apple på noen som helst måte. Det er så "enkelt" at det er for vanskelig for meg. Endret 23. februar 2011 av Heloise 1
Yme Skrevet 23. februar 2011 #27 Skrevet 23. februar 2011 Det er derfor min maskin heter Eplekjekken! :gjeiper: 3 stk. Alle med Windows 7. Gjør ikke noe spesielt med dem. Faktisk er det ungene som bruker dem. Merker at de blir tregere og tregere for hver uke. Den ene (Acer bærbar) har vi nå gitt opp. Den orker ikke starte lengre. Er det mulig at ungene dine greier å installere og laste ned mye tull da? Etter at jeg fikk windows 7 har jeg ikke merka noe til at maskina blir treigere (noe den gjorde i vista). Derfrag og virsusjekk gjør den helt av segselv, uten at jeg merker noe til det (de kjører stille i bakgrunden mens jeg feks spiller, å det går ikke utover ytelsen) Jeg har en Acer laptop, å har ingen problemer med den. Acer er ikke kjent for å lage solide maskiner (sånn fysisk) men jeg har aldri hatt noe problemer med min... Bortsett fra at det ligger et skjegg inni linsa på webcamen, som jeg ikke kan forstå hvordan jeg har fått inn der :gjeiper:
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2011 #28 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Igjen hører jeg folk si "Du slipper antivirus og vedlikehold om du bruker Mac", å jeg forstår ikke hva de snakker om. Mac har blitt en populær maskin, å det kommer flere og flere virus, keyloggere, trojaner osv til den. På en Mac har du ingen mulighet til å vite om du har noe rusk som sitter der og stille stjeler feks Visainfoen din, eller andre passord og info. Mac har også det minst sikkre operativystemet, og er aller lettest for hackere å komme seg inn på. Det er ikke lurt å høre på råd fra folk som er frelst av Apple, fordi de rett og slett har et utrolig farga synspunkt. Hvis du vil ha en stabil maskin, og syns windows er dårlig, er det aller beste alternative å kjøpe en bra PC som du installerer Linux på. Av alle spill, er det faktisk mindre enn 1% som kan kjøre på Mac, så uansett hvor mye wow du spiller, blir Mac aldri en bra spillemaskin. Det jeg har uthevet er bare tull! OSX (som er operativsystemet som er forhåndsinstallert på MAC-datamaskiner) er basert på unix. Det minner mer om BSD enn linux men mye er helt likt på de to systemene (som er samme plattform). Det eneste et virus kan gjøre på din mac er det som din bruker har tillatelse til å gjøre uten å taste inn passord. Dvs at den kan slette og ødelegge dine åpne filer som dokumenter og bilder, men kan ikke røre systemfiler eller systeminnstillinger uten ditt passord. På windows kan virus herje helt fritt med alle filer og registre. Selvfølgelig finnes det trojanere og annen lurerikode, men det finnes både til linux, windows og andre plattformer. Ofte finnes denne koden i nettleserskript. Javascript har tidligere vært en stor synder her. Det finnes også programvare for å beskytte seg mot trojanere og spyware på mac, til tross for at trusselen er betydelig lavere. Det er har tidligere også vært argumentert for at apple mac er svært kostbare i forhold til det man får. Dette er ikke lenger et bra argument da apple de siste årene har moderert seg når det gjelder pris. De er fortsatt noe dyrere enn andre pcer med tilsvarende maskinvarespecs, men husk at mac har løsninger på layout, design og sammenheng som andre produsenter bare drømmer om. Derfor skal du velge mac om du vil ha en datamaskin som er lekker å se på, føles smart når du surfer/ser på film og er bygget i kvalitetsmateriale. Det finnes heller ingen gode tilbud på mac. På apple.no finnes alltid de laveste prisene. Apple trekker automatisk de gamle produktene fra sitt eget marked når et nytt lanseres. Derfor er tilbud på andre sider enn mac sine egne forhandlere som oftest gammelt utstyr som de må bli kvitt. Om det skulle være nyeste modell til lavere pris enn apple sine egne forhandlere ville jeg vært skeptisk. Butikker som selger med tap har alltid en agenda. Er du kun opptatt av å få valuta for pengene skal du velge en laptop fra nettbutikkenes egne merker. Eller rettere sagt "generic"-produsentene. Da får du mye maskinvare til en rimelig penge. I utgangspunktet spiller det ingen rolle om du velger win7, apple osx, eller feks ubuntu linux. Etterhvert vil du lære deg systemet du velger uansett. Har du mye erfaring med windows og du ikke har lyst å lære noe nytt så velger du det. Endret 23. februar 2011 av Supraspinatus
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #29 Skrevet 23. februar 2011 Er det mulig at ungene dine greier å installere og laste ned mye tull da? Aner ikke hva de gjør. Jeg bare snakker av erfaring. PC-ene her hjemme blir tregere og tregere. Macene gjør ikke. Mer vet jeg ikke. Desverre
Fluffe Skrevet 23. februar 2011 #30 Skrevet 23. februar 2011 Pcen min er aldri treg. Men de jeg kjenner som ikke er så flink med pc(les svigers og mamma) har klart å få pcen sin treg. Rett og slett forde de har innstalert så mye dritt på pcen.
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #31 Skrevet 23. februar 2011 Pcen min er aldri treg. Men de jeg kjenner som ikke er så flink med pc(les svigers og mamma) har klart å få pcen sin treg. Rett og slett forde de har innstalert så mye dritt på pcen. Nettopp
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2011 #32 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det er ikke helt sant. PC står for Personal Computer, noe jo en mac i aller høyeste grad også er. PC er egentlig en forkortelse for IBM Personal Computer som var en av d første datamaskinene som ble lansert for hjemmemarkedet. PC har i ettertid blitt brukt om datamaskiner som har maskinvare som støtter IBMs plattform. Lenge kjørte Apple på en annen plattform enn pc. Derfor er MAC ikke en PC. Nå har Apple byttet til samme platform som den tradisjonelle pcen. Antageligvis fordi det vil gjøre MAC billigere og dermed være mer tilgjengelig for massene. Selv om MAC per dd er maskinvarekompatibel med den tradisjonelle betegnelsen på PCs plattform vil jeg likevel holde fast på å skille dem ad. MAC er jo trossalt noe eget og litt sært. Endret 23. februar 2011 av Supraspinatus 1
Yme Skrevet 23. februar 2011 #33 Skrevet 23. februar 2011 Det jeg har uthevet er bare tull! OSX (som er operativsystemet som er forhåndsinstallert på MAC-datamaskiner) er basert på unix. Det minner mer om BSD enn linux men mye er helt likt på de to systemene (som er samme plattform). Det eneste et virus kan gjøre på din mac er det som din bruker har tillatelse til å gjøre uten å taste inn passord. Dvs at den kan slette og ødelegge dine åpne filer som dokumenter og bilder, men kan ikke røre systemfiler eller systeminnstillinger uten ditt passord. På windows kan virus herje helt fritt med alle filer og registre. Selvfølgelig finnes det trojanere og annen lurerikode, men det finnes både til linux, windows og andre plattformer. Ofte finnes denne koden i nettleserskript. Javascript har tidligere vært en stor synder her. Jeg forsnakka meg litt der. Det har kommet noen antivirusprogrammer til mac, og noen av dem er gratis. Mulig at viruset ikke kan ødelegge maskina like mye som det kan i windows, men når de aller fleste Macbrukere er helt uvitende om at de kan få sånt i maskina si, så hjelper det ikke mye. Hvis du googler litt vil du finne artikler som forteller hvor lett folk har greid å "hacke" en mac, i forhold til windows og linux. Aner ikke hva de gjør. Jeg bare snakker av erfaring. PC-ene her hjemme blir tregere og tregere. Macene gjør ikke. Mer vet jeg ikke. Desverre Det som gjør maskiner treige, pleier å være sånne teite programmer som kjører i bakgrunden, så jeg vil tro at det er derfor de blir trege, men det er ikke vanskelig å unngå å få sånne.
Henkie Skrevet 23. februar 2011 #34 Skrevet 23. februar 2011 Det som gjør maskiner treige, pleier å være sånne teite programmer som kjører i bakgrunden, så jeg vil tro at det er derfor de blir trege, men det er ikke vanskelig å unngå å få sånne. ...hmmm....jeg vet ikke helt hvordan jeg må uttrykke meg for å få frem det jeg mener.... Det som er greit med Mac, er at dette ikke skjer!. Uansett hvor mye/lite peiling du har!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #35 Skrevet 23. februar 2011 ...hmmm....jeg vet ikke helt hvordan jeg må uttrykke meg for å få frem det jeg mener.... Det som er greit med Mac, er at dette ikke skjer!. Uansett hvor mye/lite peiling du har! 2
Gjest Applestore Skrevet 23. februar 2011 #36 Skrevet 23. februar 2011 Dataen min er raskere enn macen til ei venninne, og vi kjøpte de samtidig, med like tunge programmer som kjører og slikt. Macen henger, mens min flyter :D ¨ Og ikke kan jeg huske noe med vedlikehold? Litt morsomt å lese alt det de "mac-frelste" skriver 1
Yme Skrevet 23. februar 2011 #37 Skrevet 23. februar 2011 ...hmmm....jeg vet ikke helt hvordan jeg må uttrykke meg for å få frem det jeg mener.... Det som er greit med Mac, er at dette ikke skjer!. Uansett hvor mye/lite peiling du har! Jeg er enig i at det er et pluss for folk som er nybegynnere, men for meg er det veldig mye jeg kan gjøre på mine maskiner, som man ikke kan med en mac. Feks kan jeg bygge, utvide og oppgradere mine maskiner så mye jeg ønsker, og jeg vil da ha en PC som holder seg på topp i mange år fremover, til en mye lavere pris enn om jeg måtte kjøpe ny, som man helst må med Mac. Det er bare 1 av tingene som gjør at jeg er mer glad i maskiner som ikke kommer fra Apple. 1
Hanselot Skrevet 23. februar 2011 #38 Skrevet 23. februar 2011 Hehe, årstallet har vel ytterst lite å si. Blizzard har jo gått inn for at spillet skal kunne spilles på de aller fleste pcer. Andre spill hadde kanskje oppgradert grafikken over årene, men WoW blir holdt enkelt for å nå ut til flere grupper. Skrur man grafikken på fullt derimot så får man se litt mer av hvor mye maskina takler. WoW har fått flere fine tillegg på grafikken som utfordrer mindre gode maskiner. Klart årstallet har mye å si, det blir jo feil å si noe annet, da spill lages for større og sterkere maskiner etterhvert som nye teknologier blir laget. I så måte vil ett spill fra 2004-2005 på ingen måte være like krevende som ett spill som lages i 2010. Wow er derfor ikke en god indikasjon på om man har en god datamaskin eller ikke. Dersom man har problemer med dette spillet så har man gjort noe alvorlig galt med maskinen sin eller den er moden for utskifting.
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2011 #39 Skrevet 23. februar 2011 Jeg forsnakka meg litt der. Det har kommet noen antivirusprogrammer til mac, og noen av dem er gratis. Mulig at viruset ikke kan ødelegge maskina like mye som det kan i windows, men når de aller fleste Macbrukere er helt uvitende om at de kan få sånt i maskina si, så hjelper det ikke mye. Hvis du googler litt vil du finne artikler som forteller hvor lett folk har greid å "hacke" en mac, i forhold til windows og linux. Du fikk tydeligvis ikke med deg essensen i det jeg skrev. OSX og linux er basert på samme plattform. Derfor er det kun ev programmer du installerer som utgjør forskjellen. Klart det finnes mange programmer med potensielt ødeleggende hull, men det finnes det på absolutt alle plattformer. Jeg vil ikke si at macbrukere er mer uvitende om skadelig kode ombord på fartøyet sitt enn f.eks. den gjennomsnittlige windowsbruker. Jeg vil heller si tvert imot. Linux/BSD-bruker stiller i en egen klasse da disse bevisst går inn for et litt særere OS enn oss andre dødelige. Det er slett ikke noe problem å finne ut om de kjøres noe skummelt i bakgrunnen på OSX. Det er minst like enkelt å finne slikt ut som på windows eller linux/BSD (om du vil så kan du bruke konsoll/terminal på osx også).
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #40 Skrevet 23. februar 2011 Ts her. Ser at det er mange som har ulike erfaringer med pcene sine ja.. ! Men dere som har litt peiling, hvilken data bør jeg kjøpe da? Hvilket merke er best?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå