AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Av ren nysgjerrighet, hvordan har din kropp forandret seg i vekt, styrke, utseende og helse, og ikke minst ditt eget fokus på dette - gjennom leveårene dine? Jeg begynner med min egen kropp som eksempel. Nå har jeg tatt aldersintervaller som er mest relevant for meg selv, du justerer dine egne intervaller: 13-16: Ble bevisst på egen kropp, og følte meg større enn alle andre. Og at jeg skilte meg ut pga min størrelse. En av de første som fikk mens og bryster. Høyde: 174, vekt rundt 70. 16-20: Utviklet spiseforstyrrelse og var bestatt av mat og trening. Tenkte ikke på sunnhet eller ernæring, kun vekt var av betydning. bodde i utlandet ganske lenge på denne tiden, og det gjorde det lett å skjule og justere min eget matinntak. Vekt under 45 på det minste. 20-25: Hjemme i Norge, fikk kjæreste og samboer. Anoreksi gikk over i bulimi, og på et vis klarte jeg å holde dette skjult ( tror jeg ) for min samboer. Trente mye, hadde 3-4 spisekick for dagen. gikk opp i vekt, som 25 åring veide jeg rundt 90 kg. 25-30: Blir mer bevist kosthold og egne helse, og tar ta i problemene jeg hadde med mat. Prøver å innføre mer normale måltider, men jobber skift på bensinstasjon og bakeri som gjør det vanskelig å styre unna "godsakene". Slutter etterhver i denne jobben og får fast fulltidsjobb, og klarer å gå ned til 77 kilo, selv om maten ikke er så veldig sunn. Vekt: mellom 75-80. 30-35: Trening og sunt kosthold blir mer og mer viktig, har sterkt fokus på helse og sunn mat samt trening og friluft. Har sterk og god helse, men vektmessig litt i overkant. Vekt: 77.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 0-14: Slank og sunn. Ville gjerne ha pupper, bli høyere osv, men hadde aldri noe problem med vekta eller synet på den. 14-16: Spiste omtrent ikke, men hadde ikke spiseforstyrrelser (var av andre grunner). Ble litt for tynn. Ville ikke bli tynnere, men syntes at jeg var passe, selv om jeg i realiteten ikke var helt ideelt sunn, kunne nok sikkert hatt noen kilo ekstra for å si det sånn. 16-19 (nå): La på meg gradvis, og har en BMI (jada, vet bmi er ganske tullete, men det kan i det minste gi en liten pekepinn) på ca. 23. Er ikke lubben, men har fått en liten kosemage og er ikke helt fornøyd med: låra, leggene, kosemagen er grei - musklene mine vises og sånn men den kunne helt sikker hatt litt mindre fett, ansiktet (fått runde kinn) og armene. Er veeeeldig fornøyd med puppene og rumpa. Skal prøve å trene styrke og kardio, forhåpentligvis blir jeg et litt mer fast og "fit".
sister Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Tja...jeg er 2 cm høyere enn deg og like tung, men har funnet ut at det er min trivselsvekt. Har et fysisk krevende arbeide og spiser det jeg har lyst på . Kunne nok glatt gått ned litt om jeg ønsket det, men har det totalt sett aldeles supert . Har ellers alltid i livet vært høy og slank
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Vel, ble bevisst på kroppen min i en alder av 8-9, følte meg gigantisk fordi jeg var den eneste i klassen med fett på kroppen. Var også veldig misfornøyd med ansiktet mitt. I en alder av 10 utviklet jeg bryster osv, fikk mensen og var så og si ferdig med de "store" forandringene som skal skje i puberteten i en alder av 11, var fortsatt veldig misfornøyd med ansiktet mitt og også håret mitt. Begynner med sminke og hårfarge osv i en alder av 12,5, blir veldig opptatt av vekt (53-55 kilo fordelt på en 165 cm lang kropp) og utvikler tvangstanker rundt mat, men har aldri drastiske forandringer i kroppsvekt. Kom meg ut av dette etter et par år, og vekten holdt seg vel egentlig slik gjennom tenårene...
Gjest Ylva Virvla Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Er 166 cm og veide 59 kg da jeg var 16 år. Nå er jeg 27 og veier 58 kg. Det meste jeg har veid mellom jeg var 16 og 27 er 62 kg og det minste jeg har veid er 52. Det er imidlertid svært kort tid jeg har veid så lite som 52 eller så "mye" som 62.
Gjest imli Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 12-13 år: Då eg starta ungdomsskulen, hadde eg enno ikkje kommi i puberteten, var vel ca 155 cm og 38 kg. Tenkte ikkje så mykje over korleis eg såg ut enno. 14-16 år: Blei ein del høgare og fekk formar. Då eg starta på vidaregåande var eg vel rundt 170 cm og ca 60 kg. 17-20 år: Skjedde ikkje så mykje, blei litt høgare, fekk eit par-tre kilo til på baken. 21 år: Blei gravid med mitt fyrste barn. Før svangerskapet var eg 175 cm og ca 65 kg. Då eg fekk ungen (22 år), raste eg ned i vekt, sikkert pga amming samt lite søvn og lite tid til å ete. Plutseleg veide eg 57 kg. Det var ikkje pent på meg som er såpass høg og ganske kraftig bygd. 23 år: Blei gravid med barn nr 2, la på meg 20 kg under svangerskapet, men gjekk ikkje ned like mykje etter fødsel denne gongen, og endte opp på rundt 65 kg nokre veker etterpå. No er eg 25 og er framleis rundt 65 kg. Trur dette er trivselsvekta mi, held seg stabilt. Er fornøgd med kroppen min - er slank, men ikkje tynn.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 0-14: Var alltid litt lubben og ble mobbet for det. Veide 60 kilo da jeg var 14. 14-18: Startet min første slankekur som 14-åring og raste ned i vekt. Gikk ned 14 kilo på 4 måneder. 18-37: Fant ut at det var "lurt" å stikke finger'n i halsen. Kjedelig å spise lite. Holdt vekta. Var aldri fornøyd hvis jeg veide over 48 kilo. I dag veier jeg 52 og har fremdeles bulimi. Håper å bli frisk, for jeg begynner å bli alvorlig redd for egen helse. Er 163 cm høy.
Gjest petre Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Er 161 cm høy. 18-42 år: Ligget og vaket mellom 51 og 53 kilo. Sporadisk trening. 42-45 år: Økt sakte men sikkert til 56-57 pga mer stillesittende jobb og hormonspiral. Fortsatt sporadisk trening. 45-46 år: Fortsatt stillesittende jobb. Trener 4-5 ganger i uka. Tilbake til 52-53 kilo, og har tenkt å bli der.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 167 høy:) Før 16 så aner jeg ikke. Hadde tendenser til å være "lubben" på barnskolen, men vokste det av meg innen jeg begynte på ungdomsskolen. 17-18: 46 kg. La på meg 10 kg rundt 18-19 20 år, 62 kg og veltrent. 21 år: 67 kg(svangerskapskilo som var harde å få av) 22 år: 53 kg 22-26 år: 60 kg 26-27 år: 66 kg(jobbet nattevakter...) 28 år: 51 kg(samlivsbrudd) 29-30: Ca 57 kg 30-31: 64 kg 32 år og nå: 57 kg. Overhodet ingen spiseproblemer.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 0-11 år: så tynn at folk var redde for at jeg ikke skulle overleve omtrent. Skikkelig beinrangel. 12-16 år: "puberty hit me hard" for å si det sånn. Ble skikkelig lubben til tross for at jeg var med på utallige aktiviteter og spiste relativt sunt. 16 år: ble skikkelig treningsnarkoman og levde omtrent bare på salatblader og knekkebrød. Raste ned 12 kg på kort tid. Klarte å holde denne vekta helt til kiloene på uforklarlig vis kom tilbake da jeg var rundt 19 Nå er jeg 21 og har egentlig innefunnet meg med at det er lubben jeg skal være resten av livet, for disse kiloene nekter å dra noen steder. Så nå er jeg en lubben treningsnarkoman, og hygger meg med det Alltid moro å overraske folk med at jeg faktisk løper fort, det ser ikke sånn ut
Alaïne Skrevet 24. februar 2011 #11 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Er ca 1.80 høy. 0-2 - chubby baby! 3-14 - TYNN 15-19 - Litt mer på kroppen, slank. Trente turn seks timer ukentlig og var i veldig bra form. Lå jevnt på 65 kilo fra attenårsalder. 20 år - deprimert og misfornøyd med kroppen. la på meg litt, før jeg kvitta meg med 18 kilo. ("spiseforstyrret") Veide 49 da jeg ble innlagt. 20 år - gikk opp til normalvekt igjen i behandling. (la på meg 15kg) 21 år - gikk ned igjen til 57. har nå gått litt opp og ligger og vipper på 59. Endret 24. februar 2011 av Alaïne
CaspertheGh0st Skrevet 24. februar 2011 #12 Skrevet 24. februar 2011 (endret) På 23.2.2011 den 21.59, Ylva Virvla skrev: slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
Gjest Applecore Skrevet 24. februar 2011 #13 Skrevet 24. februar 2011 0-3: Liten og chubby ^^ 4-10: Høyere enn gjennomsnittet på min alder og fryktelig tynn. 11-13: Mye høyere enn gjennomsnittet på min alder og så mager at jeg ble mobbet for det. 14-20: Slank, litt varierende vekt pga at jeg fikk ME og begynte på antidepressiva. Fikk litt pupper og antydning til rumpe Endelig begynte klassekameratene mine også å vokse i høyden, så høyden min ble litt mer gjennomsnittlig 20-27: Vekten går litt opp og ned (+/- 8 kg), men ganske tynn; en kropp som er preget av mange år med ME, og dermed litt slappere enn jeg skulle ønske...
Rød Heltinne Skrevet 24. februar 2011 #14 Skrevet 24. februar 2011 Tja, kan vel prøve å få perspektiv på ting. 0-13: Veldig liten, spinkel og tynn. 14-16: Stabilt på 45 kg. Ikke undervektig, men absolutt det folk ville sett på som veldig slank. 17-18: Litt opp og ned. Gikk fra 42-43 til 49 kg. Har aldri likt magen min, men dette ble verre og verre. Ble mer bevisst på kroppen min og følte meg litt ukomfortabel. På det tidspunktet var det ikke nok til å få meg til å slanke meg, dog. Jeg følte ikke at jeg egentlig trengte det. Etter diverse opplevelser endret det seg drastisk. Det har nok alltid ligget der, men det måtte mer til før det virkelig skjedde noe. Depresjon, stress, hardt miljø og diverse førte til vekttap og tap av matlyst. Dette tok forøvrig tid. 19-20: 40, 39, 38, 37. Plutselig en morgen lå tallet på 36,5 kg. "Det er ikke så farlig! Jeg er jo her fremdeles, og jeg har det ok". Spise? Hva er mye, hva er lite? Eller, ikke minst. Hva er virkelig? Nei, nå skal jeg slutte med dette tullet, tenker jeg. Det er jo viktigst å ha det bra. Neida, jeg skal alltid falle tilbake. Min verste fiende er på mange måter meg selv. Et kaos av tanker og et kaos av følelser. Jeg tror at følelsene mine gjerne styrer matinntaket mitt selv om det er det jeg gir råd til andre om å ikke la skje. Nei, hva er det egentlig mer å skrive? Det er vanskelig men jeg reiser meg hver gang jeg faller, i det minste. Det var meg.
Gjest Mynona83 Skrevet 24. februar 2011 #15 Skrevet 24. februar 2011 0-12: slank og normal høyde 13-28: jeg ble ferdig utviklet når jeg var 13, og kroppen har vært den samme siden da. Både vekt og høyde. Stoppet på 48kg og litt over 160cm. Ingen pupper. Har hatt et par variasjoner de siste 15 år: 17: omgangssyke gjorde at jeg gikk ned til 42kg og var veeeldig tynn. Slet med å gå opp til (min) normal vekt igjen, men klarte det til slutt Har aldri lidd av noen spiseforstyrrelse, kroppen min vil bare ikke legge på seg. 20: silikon pupper - endelig så jeg kvinnelig ut. 27: sluttet å røyke - la på meg 5-7 kg, begynte å trene og fikk tilbake dn stramme kroppen. Har ikke badevekt, men tror jeg nå veier rundt 52kg.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 24. februar 2011 #16 Skrevet 24. februar 2011 Hvordan følte du deg da du gikk ned til 52 kg? Føler du noen betydelig forskjell på å veie 62 enn 52? Måten du følte deg på, o.l? Som jeg skriver er det veldig kort tid jeg har veid både 62 og 52 kg. Stort sett har jeg veid 56-57-58-59. Jeg slanket meg ned til 52. Følte meg slapp. Vekten ble så lav på grunn av influensa. Tror også det at jeg fikk influensa kunne skyldes at immunforsvaret ble dårlig fordi jeg var på vei ned i vekt. Så det går begge veier. 52 kg utgjør en bmi på 18,9, som såvidt er over normalvekt. Det er lite på meg. Jeg har normal beinbygning.
Gjest Rampunge Skrevet 25. februar 2011 #17 Skrevet 25. februar 2011 0-26: Normal ++. Alltid 1-2 str over gjennomsnittet, men aldri feit.. Men ser tendenser nå. Tiltak iverksatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå