Gjest Ruccola Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Har hørt noe om at hvitt gull bør Rhodineres (eller ettellerannet) for å holde seg hvitt og fint. Uten dette vil det bli et gulskjær i det hvite gullet. Har hørt dette bør gjøres en gang i året omtrent. Noen som vet noe om dette? Skal ikke gifte meg nå, men har lurt på dette lenge Tenker liksom at om man må levere inn ringene sine for å behandle dem, så må det nå vere fryktelig rart å gå uten gifteringen om det så bare er for en dag! Ihvertfall om man må gjøre det en gang i året, og kanskje må sende dem in så de blir borte i en uke eller to hver gang! Den har man liksom tatt på seg for at den skal vere der for alltid tenker jeg
Tullepia Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Ringer i både hvitt og gult gull kan leveres inn for å pusses. Det sies at hvitt gull blir raskere slitt enn gult. De fleste lar bare gifteringen være og bryr seg ikke så mye med å pusse den. Det må være opp til den enkelte. Det er naturlig at ringen av og til må av, for eksempel hvis man jobber i helsevesenet, eller hovner opp i hendene. Da kan man evt ha ringen i et gullkjede om halsen.
Gjest Ruccola Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Joda jeg vet at alt gull kan pusses, og at mange ikke kan bruke ring på jobb... Viss du leser tråden, så var det ikke det jeg var ute etter Men er det noen her som HAR giftering i hvitt gull og kan dele noen erfaringer om dette?
mac84 Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Jeg har ikke giftering i hvitt gull, men jeg har en alliansering i hvitt gull. Vil anta at "vedlikeholdet" av disse er ganske så likt. Hver gang jeg får satt inn en ny diamant shiner de opp ringen samtidig. Er noen år siden jeg fikk satt inn ny diamant nå, og vil ikke si ringen har fått noe gulskjær, men den er en god del mer matt enn den var som ny...ikke så skinnende blank liksom.
Gjest Syffe Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Har hørt noe om at hvitt gull bør Rhodineres (eller ettellerannet) for å holde seg hvitt og fint. Uten dette vil det bli et gulskjær i det hvite gullet. Har hørt dette bør gjøres en gang i året omtrent. Noen som vet noe om dette? Jeg og forloveden min har forlovelsesringer i hvitt gull. De ble kjøpt i slutten av april i fjord, og de er nå inne til pussing (hos oss var det inkludert de første 24 månedene etter kjøpet). De begynte å bli gule allerede i høst så det var jammen på tide ja! Vet ingenting om man må pusse gullringer oftere, men med hvitt gull ser man det jo med èn gang de begynner å få gulskjær i seg. Ringene våre var virkelig ikke pene nå når vi leverte de inn . For vår del kommer vi nok til å levere de inn en gang i året. Ja, det er litt rart å gå så lenge uten ringene (J. har til og med tatt på seg en annen ring på fingeren fordi han syns det er så rart ), men jeg pleier egentlig å ta den av ganske ofte. Når jeg vasker, eller tegner, eller spiller piano eller andre ting der jeg syns den er "i veien". Men den er alltid i lomma eller rundt halsen så den er "på meg" hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Det koster jo ikke all verden for en slik oppfriskning av ringene, og det trengs ikke gjøres hvert år, men ca hvert 2. år. Vi fikk våre ringer polert før vi giftet oss i juli i fjor, ringene var da nesten et år gamle og trengte ikke oppfriskning i form av rhodinering. Men nå som det nærmer seg to år siden de var nye så ser jeg det trengs.
Gjest Ruccola Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Føler dere at dette er en nedtur å måtte gjøre? Var dere klar over det før dere valgte ringer i hvitt gull? Jeg syns hvitt gull absolutt er penest, men liker ikke tanken på å måtte styre med oppussing av ringene så lenge man lever liksom Jeg har en ring etter min bestemor som jeg har fått lagt hvitt gull på (Er gult gull originalt) Den må inn og få et nytt lag hvitt gull ca en gang i året. (Det slites bort, og det gule kommer igjennom) Koster meg i underkant av 400 kr. Jeg syns det er verdt det for jeg ver veldig glad i ringen og den er sååå mye penere i hvitt gull da jeg ikke liker gult gull. Men å måtte gjøre dette med gifteringene hele resten av livet blir jo en utgift også da! Si en har betalt 10.000 for ringene, og så tenk at en lever sammen i 50 år foreksempel. Leverer man den inn annethvert år så vil jo det bli 25 ganger. 25x400 = 10.000 det også!!! og så regner jeg med at det sikkert stiger i pris (aner ikke om det faktisk koster 400 å gjøre dette i dag, jeg tok bare utgangspunkt i min ring nå) Og er en heldig å få mer enn 50 år sammen så blir det jo enda mer! DET ER DYRE RINGER DET!!!
Frøken Mitzi Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Vi har forlovelsesringar i kvitt gull. Glansen i ringen forsvant egentlig ganske fort. Kjem nok til å kjøpe nye ringar til bryllaupet neste sommar, og har då mest lyst på ringar i gult gull, nettopp fordi vi ikkje er så begeistra for korleis ringane vi har no har blitt...
FantasDick Skrevet 26. februar 2011 #9 Skrevet 26. februar 2011 Vi har forlovelsesringer i hvitt gull. De har bittelitt mønster (bord, kanskje?) på seg, så det vises kanskje ikke så godt om de blir slitte? Våre er iallefall pene enda, mistet litt glans, men har absolutt ikke noe gulskjær! Vi har ikke pusset dem, har hatt dem i 3 1/2 år.
Emma3 Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Vi har ringar i kvitt og gult gull. Det er gult rundt kanten på sidene, og kvitt inni. Den har nok tapt seg litt på 4 år,men synast den er fin no. Har ingen plan om å sende den inn med det første. Mannen sin er også nesten like fin som ny.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 Hvitgullsringer har et lag med noe som heter Rhodium på toppen, det er dette som gir hivttgullsringer den "grå" finishen som gjør at de blir så fine. Dette laget slites bort over tid, og man må da sende dem inn til rhodinering. Det er altså ikke det samme som polering av gultgullsringer (da de bare renses og, ja, poleres - de får ikke noe nytt lag på toppen). Hvor ofte du må opprhodinere ringer er helt avhengig av hvilke type arbeid du har (fysisk arbeid fører til fortere slitasje, har hatt menn som jobber i praktiske yrker som har trengt opprhodinering etter et par måneder), hvor ofte du bruker den, elektrisitet i kroppen m.m. Noen trenger opprhodinereing 1 gang i året, andre trenger det sjeldnere. Men det er en kostnad man må innkalkulere i prisen når man kjøper hvittgullsringer (tror det er 225 for opprhodinering per ring, så 450 for to)
Mallavallavine Skrevet 26. februar 2011 #12 Skrevet 26. februar 2011 Fin tråd, lurte på dette selv :-)
Gjest Ruccola Skrevet 27. februar 2011 #13 Skrevet 27. februar 2011 Fin tråd, lurte på dette selv :-) Ja er visst et ganske så dyrt regnestykke med hvitt gull da! 450 kr for hver gang, og så må en regne med at prisen også stiger fremover de neste 50+ årene man skal bruke akkurat denne ringen.... Så vi får nå ta den diskusjonen når vi kommer så langt som til giftermål, men jeg syns det er penest med hvitt gull da, men ikke til enhvær pris tenker jeg da
Cherrytomat Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Gammel tråd, menmen... Man får ringer i stål, palladium, titan og platinum mener jeg å huske De holder seg bedre enn hvitt gull har jeg hørt, men ikke noen egen erfaring da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå