AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Jeg venter mitt første barn til høsten. Samtidig skal samboer begynne å studere, og kommer til å bo på hybel i en annen by. Er det noen som har peiling på hva slags rettigheter vi da har? Hva er lov/ikke lov/i en gråsone? Vi er overhodet ikke interessert i å snyte på skatten eller å snyte NAV for penger, men vil jo ha det vi har rett på. Saken er at jeg fremdeles skal bo i huset vårt, og han blir værende her i helgene. Da har vi jo to husholdninger. Det er klart at det økonomisk sett vil lønne seg for oss om han har folkeregistrert adresse på hybelen og jeg her og at jeg får skatteklasse 2, søker om overgangsstønad og ekstra barnetrygd. men, som sagt så vil jeg ikke gjøre dette om det ikke er lov. Føler jo at det er en gråsone, siden vi fortsatt er sammen, men i og med at vi har to husholdninger, så synes jeg hele greia blir litt vanskelig...
Gjest Annaires Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Om du skal ha krav på noe "ekstra" kan ikke pappan komme og sove hos derebi helgene hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Selv om dere har folkeregistrert adresse på hver dere kant så har dere fremdeles et forhold og du har ikke krav på overgangsstønad og du er ikke alenemor.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 *Han* kan kanskje få støtte eller skattefradrag. Pendlerfradrag finnes i hvert fall for de som pendler pga jobb. Sjekk med Nav, dere!
Gjest Krizzy Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Overgangsstønad får du ikke da dere har et forhold, og fortsatt bor sammen en periode (han pendler). Men er vel mulig du kan få skatteklasse to i den perioden, dersom han studerer og du jobber?
Stinkerbell Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Rettigheter i form av økonomiske fordeler fra det offentlige ville ikke engang ha streifet meg, om jeg valgte å ha en inntekt mindre og to husholdninger pga studier. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Takk for svar! Regnet forsåvidt ikke med at vi hadde noen særlige rettigheter, og økonomisk sett så har vi budsjettert med at det skal gå greit, i tilegg har vi noe sparepenger som en økonomisk buffer. Rettigheter i form av økonomiske fordeler fra det offentlige ville ikke engang ha streifet meg, om jeg valgte å ha en inntekt mindre og to husholdninger pga studier. Nei, nei... Deg om det. Jeg velger å bruke det velferdsstaten kan gi meg, så sant det er innenfor loven. Dette var jo ikke en tråd om hva DU ville gjort å ikke, bare hva slags muligheter man faktisk har. Det er vel mer fair å ta en utdanning, få en jobb som man kan leve med til pensjonsalder, enn å risikere å bli utbrent, langtidssykemeldt og kanskje ufør i den jobben man har? 1
Britt Banditt Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 (endret) Fra nav.no: Hvem kan få overgangsstønad? Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk: Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. Du og barnet må oppholde dere i Norge. Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Dvs. du kan ikke søke om overgangsstønad. Sikkert mange som ville gjort det uansett, men blir du tatt for det (mange som har blitt det i det siste) så risikerer du å bli straffet ganske bra. Skatteklasse 2 er vel kanskje en mulighet for deg hvis den han har veldig lav inntekt..? Vet dessverre ikke om dette gjelder hvis den andre studerer. Også må dere være gift da. Edit: Om du så hadde vært enslig forsørger (noe du ikke blir) så får du uansett ikke overgansstønad hvis du ikke har lav inntekt/ingen inntekt. Endret 22. februar 2011 av Linelia
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Takk, Linelia! Kunne selvfølgelig tatt en titt på nav selv, men tenkte ikke så langt... Poenget mitt her er jo ikke å finne en måte å snyte staten på, så for meg er det helt uaktuelt å late som vi ikke er sammen mer. Skal sjekke ut det med skatteklasse 2, hva som lønner seg for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå