Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte for en tid tilbake bostøtte. Fikk nå avslag, med den begrunnelse at det stod en annen person folkeregistrert på min adresse. De har ikke spurt meg angående dette, så jeg antok de hadde nok informasjon om saken. Nå i ettertid viser det seg at de tok direkte kontakt med huseier, som avkreftet at det bor andre enn meg i leiligheten. Det er kun jeg som bor her.

Grunnen til at denne andre personen står registrert på meg, skyldes at hun studerer i utlandet men ønsket å fortsette å stå folkeregistert i Norge. Postadressen hennes er selvsagt en annen, og ved enkel undersøkelse kunne bostøttekontoret funnet ut av dette.

Synes dette er dårlig saksbehandling. Hvordan skal jeg gå frem nå? Levere ny søknad og be venninnen min finne en annen addresse å stå folkeregistert på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ho står registrert busett saman med deg, er avslaget heilt legitimt. Så du får be ho melde flytting til ei anna adresse. Eller klare deg utan bustøtte.

• Liker 3
Skrevet

Uff.. Nei det skal ikke være lett..

Har hun som står oppført noen mulighet til å overflytte siden adr å stå reg. ett annet sted? Vil tro at det kanskje er "letteste utvei". Har du ringt boligkontoret og snakket med de? Hvis ikke ville jeg gjort det så fort som mulig, og forklart de situasjonen nøye.

Skrevet

Uff.. Nei det skal ikke være lett..

Har hun som står oppført noen mulighet til å overflytte siden adr å stå reg. ett annet sted? Vil tro at det kanskje er "letteste utvei". Har du ringt boligkontoret og snakket med de? Hvis ikke ville jeg gjort det så fort som mulig, og forklart de situasjonen nøye.

Ja, det er jo en mulighet, men hun leier jo leiligheten til meg (fremleie), så jeg synes det er merkelig at hun ikke kan få stå folkeregistrert her.

Skal høre med henne og huseier hva som vil lønne seg å gjøre. Er helt avhengig av bostøtte, er langt under norm for livsopphold. :sukk:

Skrevet

Man får ikke bostøtte om en person som er registrert som student er folkeregistrert på samme adresse. Akkurat dét er reglene ganske klare på (om de ikke har endret reglene de siste mnd, vel og merke).

Så det at du har fått avslag er som andre her sier, helt i tråd med regelverket.

• Liker 1
Skrevet

Søkte for en tid tilbake bostøtte. Fikk nå avslag, med den begrunnelse at det stod en annen person folkeregistrert på min adresse. De har ikke spurt meg angående dette, så jeg antok de hadde nok informasjon om saken. Nå i ettertid viser det seg at de tok direkte kontakt med huseier, som avkreftet at det bor andre enn meg i leiligheten. Det er kun jeg som bor her.

Grunnen til at denne andre personen står registrert på meg, skyldes at hun studerer i utlandet men ønsket å fortsette å stå folkeregistert i Norge. Postadressen hennes er selvsagt en annen, og ved enkel undersøkelse kunne bostøttekontoret funnet ut av dette.

Synes dette er dårlig saksbehandling. Hvordan skal jeg gå frem nå? Levere ny søknad og be venninnen min finne en annen addresse å stå folkeregistert på?

Du må be huseier om å kontakte henne. Huseier er pliktig til å vite hvem som bor i leiligheten der til enhver tid. Hva om det ble brann der? Brannvesent får opplyst at det bor to personer der.....man risikerer at noen blir meldt savnet i en brann

Skrevet

Det er noe som heter å vise skjønn i saksbehandling. Det vil jeg si burde vært tilfelle hos deg. Man kan ikke gi avslag på bostøtte uten å undersøke saken nærmere. Kan neppe tenke meg at det avslaget er gyldig. Ville anket jeg og lagt med bekreftelse fra huseier at det bare er du som bor her.

urkkk saksbehandlere og parkeringsvakter er uten evne til skjønn.

Skrevet

Det er noe som heter å vise skjønn i saksbehandling. Det vil jeg si burde vært tilfelle hos deg. Man kan ikke gi avslag på bostøtte uten å undersøke saken nærmere. Kan neppe tenke meg at det avslaget er gyldig. Ville anket jeg og lagt med bekreftelse fra huseier at det bare er du som bor her.

urkkk saksbehandlere og parkeringsvakter er uten evne til skjønn.

Når det gjelder bostøtte er det ingen mulghet for saksbehandler å vise skjønn. Reglene bare er sånn. Det hadde du visst dersom du satte deg inn i regelverket.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder bostøtte er det ingen mulghet for saksbehandler å vise skjønn. Reglene bare er sånn. Det hadde du visst dersom du satte deg inn i regelverket.

dette kan jeg bekrefte, reglene for bostøtte er utrolig rigide og det er veldig få som får det

Skrevet

Når man oppgir i søknaden at man bor alene, og folkeregisteret sier noen annet, syns du ikke saksbehandlerene burde undersøke saken?

Skrevet

Når man oppgir i søknaden at man bor alene, og folkeregisteret sier noen annet, syns du ikke saksbehandlerene burde undersøke saken?

Det er nettopp det saksbehandler gjør når h*n sjekker mot folkeregisteret. Hva mer forventer du?

• Liker 1
Skrevet

Sia ein per definisjon bur på den staden ein er folkeregistrert, så syns eg ikkje at dei skal bruke tid på det, nei.

Ein skal ellers vere glad for at reglane for bustønad er så konktrete. Utan så klare reglar ville jo berre sjarmørane, som eigentleg ikkje har krav på denne stønaden få han, mens dei som verkeleg trong den ville ikke fått noko.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...