Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest VictoriaSecret*
Skrevet (endret)

Hei,

Har et problem med en oppdragsgiver/sjef som begynner å eskalere. Long story short; jeg er ikke fast ansatt, så det gjør det vanskelig å "ta ham" på noe vis. Siden han benytter tjenestene mine på timesbasis, tror jeg han kan være truende til å slutte å bruke meg helt om jeg drar denne saken oppover i systemet. Men det har gått så langt, og jeg er så lei av hans gjentatte dårlige/respektløse oppførsel, at jeg føler for å markere dette.

Et annet problem er at han jobber hos en oppdragsgiver som benytter meg også på andre områder. Hvis jeg får dårlig rykte hos ham, kan jeg få dårlig rykte på resten av huset. Begynner snart i fulltidsjobb med mitt eget prosjekt, men jeg kommer til å ha småoppdrag for ham videre, så føler at jeg må finne en løsning på dette.

Eksempel 1: Jeg har ringt til lønningsavdelingen og klaget på at min faktura ikke ble betalt. Dama på lønn blir rasende, og kontakter sjefen min. Han påstår at han ikke har mottatt kravet mitt, og blir irritert på meg. Jeg har bevis på at det er sendt, men det tror han ikke på (han beskylder meg for å lyve). Så den diskusjonen droppet jeg. Han ringer meg så for å si at dersom jeg ikke gjør noe for ham (vil ikke si hva - da blir dette for lett å identifisere), så legger han lønnskravet mitt bakerst i bunken. Det vil si at det tar mye lenger tid for at jeg får betalt. Jeg sender en mail til ham og gir beskjed om at dette bryter med avtalen vi har inngått, og at jeg reagerer på oppførselen. Han skriver da at jeg totalt har misforstått ham. Jeg svarer videre hvordan jeg oppfattet trusselen, og han sier da at jeg lyver (igjen). Jeg legger ballen død.

Eksempel 2: Vi hadde avtalt en pris for et oppdrag. Jeg sendte dette per mail. Oppdraget ble gjort, så begynner han å krangle på prisen. Påstår at han aldri har inngått avtale om så høy pris. Dette ble løst, og jeg fikk pengene jeg hadde krav på.

Eksempel 3: Jeg var syk i 2 uker, men hadde et oppdrag jeg ikke kunne si fra meg. Forklarte tydelig at jeg var syk, men at jeg følgelig skulle følge opp så godt som mulig. Han gir uttrykk for å være fornøyd med dette. Alt går greit - men når jeg leverer, er det en liten ting jeg ikke har rukket. Presiserer dette. Han blir da rasende. Jeg tar kritikken, men fastholder at jeg sa at jeg kunne si fra meg oppdraget, noe han ikke ønsket.

Eksempel 4: Han lover meg en relativt dårlig pris for et oppdrag. Siden oppdraget er av lite omfang, sier jeg ja - under forutsetning om at det kun benyttes to steder. Han selger likevel mitt materiale, bearbeidet (til det verre) til andre aktører. Jeg påpeker dette, han tar ingen kritikk. Vurderer å sende en faktura for videreutnyttelsen, men da vet jeg at det er det siste oppdraget jeg har gjort for ham. Han har ved flere anledninger vist at han ikke liker "vanskelige" mennesker.

Dette er bare fire eksempler, jeg har enda flere. Et alternativ er jo å slutte å jobbe for ham - noe jeg planlegger å gjøre i stor grad. Likevel - denne jobben er en perfekt mulighet for meg, og et supert springbrett videre, så jeg vil ikke miste alle ben innenfor den bransjen. Men, det er vel ikke greit at han behandler medarbeidere slik? Er for øvrig redd for at han avfeier alt og beskylder meg for å lyve hvis jeg drar det lenger.

Det oppstår altså gjentatte avtalebrudd, fordi han påstår at han ikke er kjent med avtalen. Jeg har det meste skriftlig, men da kommer han med innvendinger om at vi muntlig avtalte noe annet. Det meste av trusler er blitt gjort via telefon, så jeg får dessverre ikke visst til så mye annet enn en mail der han beskylder meg rett ut for å lyve, i en svært lite hyggelig tone.

Edit: Måtte legge til litt info.

Forslag, innspill?

Endret av VictoriaSecret*
Gjest Spinell
Skrevet

Sørg for at all kommunikasjon foregår skriftlig slik at du har dokumentasjon både på dine tilbud og hans ordre. Vil han ikke bestille skriftlig fra deg, send skriftlig ordrebekreftelse der du henviser til muntlig/telefonbestilling. Da kan han i alle fall ikke bestride hva som er avtalt.

Fakturaer som ikke blir betalt på forfall purrer du på, og sender til inkasso etter gjeldende regler.

Forsinkelser pga sykdom eller andre hendelser kommuniseres også skriftlig. Tilby gjerne "dellevering", altså at du leverer deler av oppdraget til avtalt tid, og supplerer med resten, dersom dette er mulig. Be om skriftlig tilbakemelding.

Skill mellom sak og person når du forholder deg til ham, og ikke bland det at du reagerer på hans oppførsel inn i sakene. Da kommer vedkommende bare i forsvarsposisjon og blir enda verre å forholde seg til.

• Liker 3
Gjest VictoriaSecret*
Skrevet

Sørg for at all kommunikasjon foregår skriftlig slik at du har dokumentasjon både på dine tilbud og hans ordre. Vil han ikke bestille skriftlig fra deg, send skriftlig ordrebekreftelse der du henviser til muntlig/telefonbestilling. Da kan han i alle fall ikke bestride hva som er avtalt.

Fakturaer som ikke blir betalt på forfall purrer du på, og sender til inkasso etter gjeldende regler.

Forsinkelser pga sykdom eller andre hendelser kommuniseres også skriftlig. Tilby gjerne "dellevering", altså at du leverer deler av oppdraget til avtalt tid, og supplerer med resten, dersom dette er mulig. Be om skriftlig tilbakemelding.

Skill mellom sak og person når du forholder deg til ham, og ikke bland det at du reagerer på hans oppførsel inn i sakene. Da kommer vedkommende bare i forsvarsposisjon og blir enda verre å forholde seg til.

Takk for god tilbakemelding. Har i det siste ikke tatt telefonen når han ringer. Han er av typen som elsker å inngå avtaler - og å skjelle ut folk, muntlig. Dette har jeg etter hvert innsett, og prøver å få ham til å benytte e-post så mye som mulig. Resultatet er at han fortsetter å ringe for å få tak i meg - og han er den av mine oppdragsgivere som betaler desidert best (kanskje ikke rart tjenestene må overprises).

Jeg sender alltid skriftlige ordrebekreftelser etter at bestilling er gjort. Ved noen anledninger får jeg svar, andre ganger må jeg purre, uten at det alltid går gjennom. Juridisk har han jo ingenting å gå på om han ikke motstrider dem, så jeg har slått meg til ro med at han ikke alltid besvarer dem. Har mast på det gjentatte ganger, men han gjør det bare ikke.

Del-leveringen er avtalt skriftlig, så her har jeg mitt på det tørre. Likevel ble han irritert, fordi han måtte bruke unødvendig mye tid på å fikse dette. Til opplysning tar det cirka 40 minutter, og jeg lå rett ut med 40 i feber de siste dagene, noe jeg også har sykemelding på. Har ikke noe krav på å sende det til ham, men det har jeg gjort.

Må vel bare prøve å bite i meg hans oppførsel, ja. Det er utrolig irriterende, men jeg har jo innsett at det ikke nytter å kommunisere med ham. Synd at det skal bli sånn, men.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke tatt bryderiet med å ta problemet videre og kanskje risikere å ikke få oppdrag senere eller fra andre avdelinger. Han virker jo som en person som overhodet ikke har selvinnsikt. Da må du nesten bare spille hans spill så godt det lar seg gjøre.

Enig med Spinell der, jeg ville insistert på å ta alt skriftlig. Si at du på grunn av gjentatte misforståelser heretter ser det nødvendig å ha all kontakt via mail. (Ettersom han tydeligvis har interesse av å benytte dine tjenester, så skal det vel mer til før han kutter deg ut eller begynner å ødelegge for deg?)

Ikke gå inn på personlige konflikter og tidligere hendelser i detalj, kun referer til det som misforståelser og at det er årsaken til at du nå kun forholder deg skriftlig. Og vær konsekvent, ikke gi etter på det under noen omstendigheter. Da har han jo ikke noe valg.

Huff, vanskelig med sånne folk - håper du snart slipper å ha noe med ham å gjøre :kjefte:

Skrevet

Eksempel 4: Han lover meg en relativt dårlig pris for et oppdrag. Siden oppdraget er av lite omfang, sier jeg ja - under forutsetning om at det kun benyttes to steder. Han selger likevel mitt materiale, bearbeidet (til det verre) til andre aktører. Jeg påpeker dette, han tar ingen kritikk. Vurderer å sende en faktura for videreutnyttelsen, men da vet jeg at det er det siste oppdraget jeg har gjort for ham. Han har ved flere anledninger vist at han ikke liker "vanskelige" mennesker.

Enig med Spinell. Kommuniser utelukkende skriftlig. Ingen avtaler skal gjøres muntlig. Dersom oppdrag likevel blir gitt slik, send ordrebekreftelse som du krever svar på før du starter arbeidet. Husk å nevne alle vilkår her.

Dersom du har det skriftlig at et av vilkårene var å kun bruke materialet to steder og han videresolgte det så kan du ha krav på den ev tapte fortjenesten du kunne ha hatt ved å selge dette til disse andre aktørene.

Vil også tipse deg litt om overskriften. Jeg får ikke inntrykk av at han du kaller "sjef" (i virkeligheten oppdragsgiver) er spydig. Det virker mer som han er vanskelig og uprofesjonell.

Gjest VictoriaSecret*
Skrevet (endret)

Dersom du har det skriftlig at et av vilkårene var å kun bruke materialet to steder og han videresolgte det så kan du ha krav på den ev tapte fortjenesten du kunne ha hatt ved å selge dette til disse andre aktørene.

Vil også tipse deg litt om overskriften. Jeg får ikke inntrykk av at han du kaller "sjef" (i virkeligheten oppdragsgiver) er spydig. Det virker mer som han er vanskelig og uprofesjonell.

Ja - er klar over dette. Vurderer nå om jeg skal gjøre krav på dette.

Angående overskriften, så er mye av det han sier til meg spydighet. Han avfeier mye av det jeg sier/mener, og beskylder meg for å lyve/ikke oppfatte meningsinnholdet i opplagte diskusjoner/avtaler. Dette er helt klart uprofesjonell og vanskelig oppførsel, men han reagerer også (som nevnt i første post) med barnslige reaksjoner som å nekte å godkjenne lønnskravene mine, besvare e-posthenvendelser etc.

Så ja, han er både uprofesjonell og spydig.

Mitt arbeidsforhold er komplisert. Jeg er midlertidig ansatt i form av at jeg får prosjekter av en viss varighet. Jeg er altså både midlertidig ansatt (altså han er min sjef) og jobber for ham på selvstendig basis - han er oppdragsgiver. I tillegg mottar jeg deler av lønnen som lønnsmottaker, mens andre deler må faktureres.

Endret av VictoriaSecret*
Gjest Spinell
Skrevet

Eksempel 4 la du inn etter at jeg skrev mitt første svar, og det synes jeg nesten er det groveste. Du bør vise til kontraktsbrudd og gjøre krav på tapt fortjeneste som følge av hans mislighold.

Forstår at du er i en komplisert situasjon, der du er avhengig av et godt forhold til denne virksomheten, samtidig som den personen som du skal forholde deg til opptrer uredelig på mange måter.

Var jeg deg ville jeg "solgt meg inn" hos andre avdelinger i dette firmaet hvis mulig (det du antyder i hovedinnlegget skulle tilsi noe slikt). Et positivt rykte og en ryddig og solid jobb i andre avdelinger kan danne grunnlag for framtidige oppdrag, samtidig som du får minst mulig med den nåværende kontaktpersonen/sjefen å gjøre.

Gjest VictoriaSecret*
Skrevet

Eksempel 4 la du inn etter at jeg skrev mitt første svar, og det synes jeg nesten er det groveste. Du bør vise til kontraktsbrudd og gjøre krav på tapt fortjeneste som følge av hans mislighold.

Forstår at du er i en komplisert situasjon, der du er avhengig av et godt forhold til denne virksomheten, samtidig som den personen som du skal forholde deg til opptrer uredelig på mange måter.

Var jeg deg ville jeg "solgt meg inn" hos andre avdelinger i dette firmaet hvis mulig (det du antyder i hovedinnlegget skulle tilsi noe slikt). Et positivt rykte og en ryddig og solid jobb i andre avdelinger kan danne grunnlag for framtidige oppdrag, samtidig som du får minst mulig med den nåværende kontaktpersonen/sjefen å gjøre.

Ja, jeg synes også punkt 4 er det groveste. Om jeg krever erstatning kan det være snakk om ganske høy erstatning også.

Har allerede (heldigvis!) et utrolig godt forhold til andre avdelinger i dette firmaet. Vet at de andre er svært fornøyde med kvaliteten jeg leverer.

Problemet er at disse avdelingene ikke er like relevante for meg med tanke på det jeg ønsker å jobbe med. Det er vanskelig å forklare uten å gi så detaljert beskrivelse at alle skjønner hva jeg jobber med. I tillegg betaler hans avdeling mye bedre enn andre avdelinger. Jobbene er egentlig latterlig overbetalte.

Begynner heldigvis, som nevnt i åpningsinnlegget, med mitt eget prosjekt snart, så da blir antall oppdrag for ham redusert drastisk. Utrolig synd, for selve arbeidsoppgavene er kjempespennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...