AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 jeg er jo en av de mindre lure jeg da, som har tatt høyere utdannelse og har lån. Ser at det er mange her inne som sier at man ikke får økonomisk uttelling for høyere utdannelse i Norge, men er det ikke slik at det blir færre og færre jobber for de som ikke har utdannelse? Og er det ikke slik at lønnsforskjellene blir større etterhvert som man blir eldre, dvs at utdannelse lønner seg i det lange løp? Håper det 1
Gjest Heloise Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 I min jobb får man et eller to høyere lønnstrinn enn de uten utdannelse, men det er et nivå hvor det stopper for alle. La oss si lønnstrinn 40 (bare et eksempel). Alle stopper der uansett utdannelse eller ei...
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Utdannelse lønner seg nok i det lange løp, ja. Det er klart det finnes folk med liten/ingen utdanning som jobber seg til godt betalte jobber, men som regel vil en med utdanning klare å karre seg til en enda bedre betalt jobb etter hvert, selv om h*n ikke begynner med noe som reflekterer all den tida som er brukt på studier.
Gjest navnelapp Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 I min jobb får man et eller to høyere lønnstrinn enn de uten utdannelse, men det er et nivå hvor det stopper for alle. La oss si lønnstrinn 40 (bare et eksempel). Alle stopper der uansett utdannelse eller ei... Hæ? Eg stig stort sett med eit til to lønnstrinn per år. Og har høgare utdanning.
Gjest Heloise Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Ja, man stiger hvert annet år ca. men jeg mener et høyeste lønnstrinn. Det er ikke uendelige lønnstrinn. De bestemmes også etter anseenitet og utdannelse, men de fleste stillinger har et trinn der det stopper. Noen høyere og lavere enn andre stillinger.
feuerstein Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Jeg kjenner flere som har jobber som krever minimalt av utdannelse, f.eks. førerkort klasse B og truckførerbevis, men som på den annen side må tåle skitt, kulde og rare arbeidstider. Mange av disse tjener mer enn folk med bachelor som er "dumme nok" til å jobbe i kvinneyrker og/eller i kommunen. I tillegg kommer disse tidligere ut i arbeid og har ikke studielån som skal betales tilbake, noe som støtter opp under påstanden om at utdannelse ikke lønner seg. Førskolelærere er jo prakteksempelet på å studere til ingen økonomisk nytte. På den annen side kan man med utdannelse tjene mye mer dersom man tar de økonomisk riktige valgene innen både utdannelse og arbeidsgiver. 1
Athene Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Tja, kommer jo ann på hvilken utdannelse man har tatt og hvilken jobb man har. Selv tjener jeg (med to mastergrader i økonomi og juss) omtrent 3-4 ganger så mye som flere jeg kjenner som ikke har tatt utdannelse etter videregående. Samtidig har jeg tapt 5-6 år med inntektsgivende arbeid og sitter igjen med studielån. Jeg håper de fleste velger utdannelse/ikke utdannelse basert på hva de ønsker å bruke livet sitt på, og ikke hvor mye man tjener. Jeg føler ikke at mer utdannelse automatisk burde medføre mye høyere lønn. Jeg ser på studietiden som en fantastisk erfaring i seg selv, og gleder meg hver dag til å gå på jobb da jeg elsker jobben min, og jeg ville gjort den samme jobben og tatt den samme utdanningen med betydelig lavere lønn som resultat. 1
Gjest Mynona83 Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 (endret) Jeg kjenner flere som har jobber som krever minimalt av utdannelse, f.eks. førerkort klasse B og truckførerbevis, men som på den annen side må tåle skitt, kulde og rare arbeidstider. Mange av disse tjener mer enn folk med bachelor som er "dumme nok" til å jobbe i kvinneyrker og/eller i kommunen. I tillegg kommer disse tidligere ut i arbeid og har ikke studielån som skal betales tilbake, noe som støtter opp under påstanden om at utdannelse ikke lønner seg. Førskolelærere er jo prakteksempelet på å studere til ingen økonomisk nytte. På den annen side kan man med utdannelse tjene mye mer dersom man tar de økonomisk riktige valgene innen både utdannelse og arbeidsgiver. Det kommer jo an på hva man vil jobbe med da... Jeg ville aldri i mitt liv satt rompa mi i en truck for å jobbe med det, så om jeg hadde troppet opp på kontoret mitt med førerkort og truckførerbevis hadde ikke jeg fått noen jobb i hvertfall. Lite truckkjøring i økonomibransjen! Og tror min jobb er mer intellektuel stimulerende enn å kjøre truck og. Det betyr en del for meg. Jeg har et familiemedlem som nå vil bytte jobb - h*n er over 50, har ingen utdannelse, og mistrives i sin stilling. Hadde vært greit med en utdannelse å peke på da, for de som har det blir prioritert. En jeg kjenner er sykepleier med bachelor, og hun tjener mye mer som nyutdannet enn kollegaer som har 20 års ansenitet uten bachelor (autorisasjon). Så det kan jo kanskje lønne seg.... Det kommer an på hvilken bransje man vil jobbe i. Lagerarbeider trenger ikke utdannelse, lege trenger det. Endret 22. februar 2011 av Mynona83
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Et annet aspekt er at man uten utdanning oftere havner i fysisk slitsomt arbeid, noe som kan resultere i at man forsvinner ut av arbeidslivet tidligere, på mer eller mindre gode ordninger. Det hjelper jo ikke at man tjener nesten like mye som noen med utdannelse når man ikke kan jobbe lenger enn til 45 fordi kroppen er utslitt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 I mitt yrke er det nesten ikke grenser. Jeg har en master i realfag, og nå etter 8 år tjener jeg 700 000. Det er klart muligheter for mye mer, og det kommer helt an på egeninnsatsen min. Å sitte i truck eller sjaue på lager for å tjene "gode" penger i unge år og slippe studielån er vel knapt verdt det når du nærmer deg 40 og er utslitt og helt uten utdannelse å falle tilbake på.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #11 Skrevet 25. februar 2011 TS her, godt å høre disse historiene, i de siste har jeg nemlig hørt så mange kommentarer a la "så dumt å studere og få studielån", men dette er jo fra folk som ikke har studert selv, så det kan jo være litt misunnelse som ligger bak det og. Det med fysisk krevende jobber er et godt poeng, som jeg ikke har tenkt på.
Emmaa Skrevet 25. februar 2011 #12 Skrevet 25. februar 2011 Tror det er ganske stor forskjell mellom de forskjellige yrkene man kan utdanne seg til. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10034051
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #13 Skrevet 25. februar 2011 en ting er den økonomiske uttellingen som for min del kanskje er ganske liten, men for meg var det utenkelig det å ikke skulle utdanne seg
Pingting Skrevet 25. februar 2011 #14 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har utdannet meg til et yrke (arkeologi) hvor både jobbmulighetene er relativt dårlige og lønna ikke er spesielt høy. Jeg blir litt oppgitt over de som ser ut til å tro at bedre lønn er den eneste grunnen til at man burde velge høyere utdanning. Klart det kan ha noe å si for mange, men jeg tror også at de aller fleste i tillegg drives av interessen for faget og ønsket om å jobbe innenfor noe de synes er spennende. For min del blir det nok ikke noe økonomisk utteling, men jeg er rik på andre ting - og det er viktigere for meg, og var et bevisst valg. Jeg ville aldri vært foruten utdannelsen min.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #15 Skrevet 25. februar 2011 Heija Jeg har ingen litteratur/kilder å henvise til, men for noen år siden hørte jeg om et prosjekt gjort av studenter (universitet i Østfold eller Oslo eller rundt der) hvor de intervjuet flere bedrifter rundt i landsdelen. Svarene de fikk var at bedriftseierne ikke ville ansette en med master fremfor en med bachelor, av den enkle årsak at de da måtte betale ut mer lønn. Så der kom de frem til at om man ikke var villig til å flytte ut av østlandsområdet, var det egentlig helt bortkastet å ta opp lån for å få seg en mastergrad. Kan selvfølgelig ha endret seg nå, og det var jo ikke akkurat en større vitenskapelig studie, men greit å tenke på likevel. Ellers, må jeg si at jeg holder på med en bachelorutdannelse nå, som jeg har tatt lån til. Sykdom har gjort at jeg ikke har fått på langt nær så gode resultater som jeg skulle ønske, og jeg får heller ikke fullført på normert tid, så for meg har hele "studielånstiden" vært totalt mislykket, sukk. Men, jeg tror da absolutt at det kan lønne seg økonomisk å ta høyere utdannelse, er mer all de valgene man gjør underveis som avgjør om det har vært verdt det eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #16 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har treårig bachelor innen helse, og tjener like mye som en faglært med 4 års mer annsienietet. Ja, utdanning lønner seg virkelig
babord Skrevet 25. februar 2011 #17 Skrevet 25. februar 2011 Jeg holder på med en bachelor nå, og skal inn igjen i den samme bransjen som jeg jobbet i før jeg begynte på graden. Jeg kommer nok ikke til å tjene mer i en typisk førstejobb for de med min utdanning, men jeg kommer til å jobbe mindre og med andre ting. I alle fall i min bransje kommer mye av lønnen til lavt utdannede fra overtid. Så jeg får en bedre grunnlønn med utdanning, og muligheten til å klatre videre til veldig godt betalte stillinger.
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. februar 2011 #18 Skrevet 27. februar 2011 jeg er jo en av de mindre lure jeg da, som har tatt høyere utdannelse og har lån. Ser at det er mange her inne som sier at man ikke får økonomisk uttelling for høyere utdannelse i Norge, men er det ikke slik at det blir færre og færre jobber for de som ikke har utdannelse? Og er det ikke slik at lønnsforskjellene blir større etterhvert som man blir eldre, dvs at utdannelse lønner seg i det lange løp? Håper det Det er enkelt og greit slik at tradisjonelle håndtverks-fag som tømrer, elektriker, rørlegger. etc. har en mye høyere etterspørsel idag enn for si 10år siden. Dette kommer av at det er satt inn regler og normer og krav til alt som skal bygges idag. Dette hemmer muligheten folk har selv til å gjøre inngrep i sin bolig, bil etc. Samtidig så har det vært nedgang i antall ferdigutdannede håndtverkere. I samme periode tar flere høyere utdanning og konkurransen om jobbene som krever høyere utdanning blir sterkere. Tilgang og etterspørsel. Problemet er at høyere utdanning ofte medfører studielån og en etterhengende gjeld, noe som de fleste yrkesfag ikke gjør. På den lyse siden så er det svingninger i forhold til etterspørsel også i fag som krever høyere utdanning. Og da er jo svaret enkelt, da vil det på sikt lønne seg med høyere utdanning =)
Zoë Castillo Skrevet 27. februar 2011 #19 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har også tenkt mye på dette. Jeg var mye sammen med en guttegjeng på ungdomsskolen, som verken lærere eller foreldre mente det var håp for. I dag er de snekkere, rørleggere og elektrikere, med fine hus og fine biler. Jobben er sikkert tung, men det er jo der de har interessen sin. Samtidig er jeg, som en gang var skolelys og som liksom skulle bli noe "stort", en evig student som vil havne helt middelmådig på lønnsstigen med min adjunkt-stilling. Men jeg ville jo ikke blitt lærer uten å ta høyere utdanning og studielån, og jeg vil bli lærer. I andre yrker, som hjelpepleier kontra sykepleier, kan kanskje motivasjonen for å ta høyere utdanning virke mer diffus. På sykehjem og i hjemmesykepleie har disse ganske like arbeidsoppgaver, men sykepleierne håndterer medisin og har mer ansvar. Samtidig tjener nyutdannede sykepleiere mye mindre enn hjelpepleiere med full ansennitet. Sykepleieren har dessuten opparbeidet seg et studielån på 150 000, mens hjelpepleieren har tjent nesten en million i samme tidsrom.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #20 Skrevet 27. februar 2011 I andre yrker, som hjelpepleier kontra sykepleier, kan kanskje motivasjonen for å ta høyere utdanning virke mer diffus. På sykehjem og i hjemmesykepleie har disse ganske like arbeidsoppgaver, men sykepleierne håndterer medisin og har mer ansvar. Samtidig tjener nyutdannede sykepleiere mye mindre enn hjelpepleiere med full ansennitet. Sykepleieren har dessuten opparbeidet seg et studielån på 150 000, mens hjelpepleieren har tjent nesten en million i samme tidsrom. Jeg tror det er en del høyere utdannelser som ligger litt på grensen av hva som "lønner seg", fordi det er ganske gjennomsnittlig betalt og fysisk tungt (som er det som sliter ut folk). Sykepleier er jo ett av dem, for som du sier er ikke arbeidet nødvendigvis lettere enn en hjelpepleiers, man tjener ikke så mye mer og har studielånet å betale ned på. Men jo lenger unna fysisk arbeid man kommer, jo mer lønner det seg, tror jeg. Jeg har mastergrad i økonomi, og jeg tjente allerede fra begynnelsen ganske mye mer enn de ufaglærte regnskapsansatte hos oss. Og det skillet kommer jo bare til å øke. En sykepleier har vel også andre videreutdannelsesmuligheter enn en hjelpepleier, som gjør det enklere å få ikke-fysisk arbeid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå