Gå til innhold

Dere som kan juss, hva trenger jeg for å politianmelde noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen sender meg meldinger nesten hver dag, selv om det ble slutt i sommer. I en periode svarte jeg på kanskje 1/3 av meldingene, der jeg ba han slutte å kontakte meg.

Nå har jeg ikke svart på flere måneder, men han gir seg ikke.

Han er ikke truende, men det er veldig slitsomt at han ikke gir seg. Jeg kan ikke si til han klarere at jeg ikke ønsker kontakt.

Hadde håpet at politiet kunne hjelpe, men hva kan de gjøre og hva trenger jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke juss, men jeg har tanker om saken.

Dersom han sender meldinger til deg over lengre tid, som du ikke responderer på, og har gitt beskjed om at du ønsker han skal slutte, så vil nok det være god nok grunn til å søke om besøksforbud. Har uthevet det relevante. Dersom saken er slik du fremstiller den, ville jeg søkt om besøksforbud på dagen!

Besøksforbud kan nedlegges dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil

begå en straffbar handling overfor en annen person,

forfølge en annen person, eller

på annet vis krenke en annens fred.

Besøksforbudet kan gå ut på at den forbudet retter seg mot, forbys

å oppholde seg på et bestemt sted, eller

å forfølge, besøke eller på annet vis eller kontakte en annen person.

Som bevis må du medbringe dokumentasjon fra teleselskapet ditt på hvem du har mottatt meldinger fra, og hva du har sendt ut. Har du meldinger på telefonen du mener er ubehagelige, vil nok politiet gjerne se disse.

Hvis du vil lese mer om det, ligger det i straffeprosessloven kap 17a. Besøksforbud, oppholdsforbud m.v. Skal kunne finnes i lovboka eller lovdata :popcorn:

Endret av Moia
Skrevet

Man trenger ikke kunne juss for å se at det å sende meldinger ikke kan politianmeldes med mindre han truer deg.

Har ikke du hørt om muligheten for å bytte nr og skjule det fra søkekatalogene som gulesider.no o.l? Er ganske enkelt og greit, og du slipper å blande inn politiet i sånne småting. Det er ingen måte for han å finne ut det nye nr ditt med mindre dere har felles venner og en av vennene dine er så dumme og gir han det.

Gjest Heloise
Skrevet

Er han ikke truende er det ikke noe å anmelde. Innpåslitne mennesker er kanskje plagsomme men gjør ikke noe straffbart bare ved å kontakte folk.

Gjest Mahareth
Skrevet

Kan du ikke kjøpe deg en telefon der du kan sperre enkelte telefonnr fra å kunne komme igjennom på telefonen? Den funksjonen har jeg hatt på flere Samsung-telefoner.

Gjest Consensio
Skrevet

Er han ikke truende er det ikke noe å anmelde. Innpåslitne mennesker er kanskje plagsomme men gjør ikke noe straffbart bare ved å kontakte folk.

Det er faktisk straffbart å kontakte folk uten å komme med trusler, dersom kontakten går hardt utover den som blir kontaktet.

Om det er snakk om flere meldinger hver dag, spesielt om personen har sagt i fra at han/hun ikke ønsker kontakt.

Forfølgelse? Om en mann forfølger en kvinne, står på andre siden av gaten og titter inn vinduene, sender henne brev (fortsatt uten trusler), ringer henne.... tror du virkelig ikke at det hadde vært straffbart?

TS - prat med politiet, men for all del, ta vare på alle meldinger og skriv ned eventuelle telefonsamtaler og andre ganger han tar kontakt med deg. Selv om det kanskje ikke kan bevises, så har du iallefall skrevet det ned og det går ikke så fort i glemmeboken.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Det er uaktuelt å bytte nummer, da jeg jobber som selger og bruker telefonen mye i jobb (jobbtelefon).

Jeg har allerede funnet en applikasjon til telefonen som hindrer han i å ringe meg, den har jeg brukt i mange måneder. Men han kommer fortsatt igjennom på sms.

Skrevet

Kan aldri tro du får noe besøksforbud på dette grunnlaget!

Jobber på krisesenter for voldsutsatte, og det skal MYE til for å få besøksforbud!!

Gjest Consensio
Skrevet

Kan aldri tro du får noe besøksforbud på dette grunnlaget!

Jobber på krisesenter for voldsutsatte, og det skal MYE til for å få besøksforbud!!

Da tror du feil.

Jeg har fått besøksforbud på et mye tynnere grunnlag enn hva som kommer frem i TS sitt innlegg. Men det kan nok avhenge litt på hvilken by/landsdel man bor i da, samt hva slags type person man møter på politistasjonen og ikke minst, hva slags holdning man selv har.

Det er ganske mange personer som nærmest sier at det er kanskje ikke sååå ille likevel når man er nede å anmelder en person.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Det er uaktuelt å bytte nummer, da jeg jobber som selger og bruker telefonen mye i jobb (jobbtelefon).

Jeg har allerede funnet en applikasjon til telefonen som hindrer han i å ringe meg, den har jeg brukt i mange måneder. Men han kommer fortsatt igjennom på sms.

Hvor mange måneder har han holdt på å sendt SMS da, uten noe svar fra deg?

Hva er det han skriver i disse SMS'ene egentlig?

Hvis du ringte han opp nå (jeg skjønner at du sikkert ikke har noe lyst å måtte prate til fyren her, men hypotetisk sett) og sa "Hvorfor sender du meg meldinger fortsatt? Jeg ser at jeg har fått en melding her idag igjen, og jeg vil at du skal slutte med det her. Fortsetter det å tikke inn meldinger på mobilen min igjen så tar jeg med meg mobiltelefonen ned på politistasjonen og hører med de hva jeg kan gjøre for at du skal stoppe med å plage meg. Takk."

Enkelte mennesker må høre det klart og tydelig at de skal slutte for at de faktisk skal forstå det. Å si det over tekst er ikke det samme som face to face,eller at han hører deg si det klart og tydelig, en gang til, til det synker inn.

Skrevet

Hvor mange måneder har han holdt på å sendt SMS da, uten noe svar fra deg?

Hva er det han skriver i disse SMS'ene egentlig?

Hvis du ringte han opp nå (jeg skjønner at du sikkert ikke har noe lyst å måtte prate til fyren her, men hypotetisk sett) og sa "Hvorfor sender du meg meldinger fortsatt? Jeg ser at jeg har fått en melding her idag igjen, og jeg vil at du skal slutte med det her. Fortsetter det å tikke inn meldinger på mobilen min igjen så tar jeg med meg mobiltelefonen ned på politistasjonen og hører med de hva jeg kan gjøre for at du skal stoppe med å plage meg. Takk."

Enkelte mennesker må høre det klart og tydelig at de skal slutte for at de faktisk skal forstå det. Å si det over tekst er ikke det samme som face to face,eller at han hører deg si det klart og tydelig, en gang til, til det synker inn.

Jeg har gjort det du foreslår, for flere måneder siden. Jeg har også sagt dette på mail. Klart og tydelig, flere ganger. Det er ikke slik at han kan misforstå.

Det er kun meldinger av typen: Savner deg så sinnsykt, eller Kan du ikke komme tilbake, eller Du må aldri glemme oss osv. Men jeg skulle virkelig ønske han kunne slutte.

Skrevet

Du har vel ikke lånt penger av ham?

Skrevet

Du har vel ikke lånt penger av ham?

Hehe, nei. Han skylder meg penger, men jeg har ikke orket å mase om dem (det er ikke så store summen, jeg vil heller klare meg uten dem enn å ha kontakt med han).

Skrevet

Kan du ikke fortelle ham at du har begynt å like negere eller at du har ligget med masse halvkriminelle som gjør at han holder seg unna?

Skrevet

Jeg ville sendt ham en kort rett-fram-melding om at hvis han ikke slutter å kontakte deg, så går du til politiet. Fortsetter han likevel, så har du vel en enda bedre sak. Og slutter han så er jo problemet løst.

Skrevet

Kanskje du kan få sperret nummeret gjennom teleoperatøren din?

• Liker 1
Skrevet

Man trenger ikke kunne juss for å se at det å sende meldinger ikke kan politianmeldes med mindre han truer deg.

Det var da fælt til synsing uten noe som helst grunnlag? Hørt om Telefonsjikanedommmen? Rt. 1952 s. 989. Denne dommen var bakgrunnen til en lovendring i 1955, med en ny §390a i strl. som klart rammer slike forhold:

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Du kan ta kontakt med teleoperatøren din og få nummeret hans sperret slik at han ikke kan sende deg flere SMS. Imidlertid ville jeg gått til politiet først, du trenger ikke å ha med deg annet enn telefonen din. Det er viktig at du ikke sletter meldinger du mottar fra ham. Du trenger ikke gi vedkommende flere varsler.

Lykke til!

Skrevet

Det var da fælt til synsing uten noe som helst grunnlag? Hørt om Telefonsjikanedommmen? Rt. 1952 s. 989. Denne dommen var bakgrunnen til en lovendring i 1955, med en ny §390a i strl. som klart rammer slike forhold:

Som om jeg skulle skrevet det selv. Utrolig irriterende for oss med juridisk bakgrunn når andre bastant hevder noe uten grunnlag overhodet!

Selvfølgelig kan det være straffbart å kontakte folk uten å opptre truende, og det er nettopp slike tilfeller strl. § 390a tar sikte på ramme, og bestemmelsen er en direkte konsekvens av telefonsjikanedommen.

I dette tilfellet er det alternativet "plagsom opptreden" som er aktuelt, og dette kan bl.a. omfatte sjikanøse telefonoppringninger. Men alternativet er ikke begrenset til dette. Det kan f.eks. også omfatte utidige personlige eller skriftlige henvendelser. Stadige støy-forstyrrelser kan også rammes – særlig dersom den skjer i sjikanehensikt. Det følger imidlertid at kravet om at en annens fred må være krenket at bestemmelsen bare kan anvendes når gjerningspersonens forsett omfatter at fornærmede skal oppfatte krenkelsen.

Overtredelse av bestemmelsen er en forseelse (altså ikke forbrytelse) og det er to vilkår som begge må være oppfylt for at saken kan påtales offentlig:

1) påtale må begjæres av fornærmede og

2) påtale må finnes påkrevet av almene hensyn

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet (endret)

Teleoperatører kan ikke sperre for utvalgte nummer, de kan tilby bytte av nummer til et hemmelig nummer, men det er jo ikke aktuelt for TS. Jeg ville, som nevnt av andre, sendt en melding hvor det står at hvis han ikke slutter å kontakte deg vil du gå til politiet. Dersom han ikke slutter å kontakte deg gjør du alvor av det.

Jo, noen operatøren har åpnet for denne muligheten. Noen operatører tilbyr en tjeneste som kalles "mobbefilter", Telenor og djuice gjør blant annet dette. Her kan man legge inn de nummer man ikke ønsker sms fra, og det blir da ikke mulig for dem å plage en via sms. Siden ts allerede har en applikasjon som sperrer for innkommende samtaler fra denne personen som plager henne, vil det være lurt å også legge til dette mobbefilteret. Den er gratis og man administrere den selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...