AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er nå nødt til å ta et valg. Jeg står overfor et veiskille, og vet ikke helt hva jeg skal velge. I fjor høst flyttet jeg til Oslo for å studere men jeg fant ut etter jul at dette studiet ikke var noe for meg. I tillegg har jeg slitt litt med konsentrasjonen (av medisinske grunner) og bestemte meg da for å ta en pause fra studeringen. Jeg har tenkt masse om alt mulig og jeg har funnet ut at jeg gjerne vil studere noe annet. Selvfølgelig så er det ganske vanskelig å komme inn på dette studiet(psykologistudie). Jeg tror ikke at jeg vil komme inn med mine karakterer fra vgs slik som de er nå. Men det er jo 2 måter å komme inn på psykologi-studie, nr. 1 er å søke rett på profesjonsstudiet med karakterer fra vgs, dette gjelder bare i Oslo. Nr.2 er å søke på årsstudium i Bergen, Trondheim, eller Tromsø. Det er lettere å komme seg inn der, men man må ha bare A for å komme inn på profesjonsstudiumet.. Jeg vil helst studere i Oslo siden det er nærmest til hjembyen. Men jeg vet ikke om jeg burde flytte hjem å ta opp fag fra vgs, eller om jeg burde ta opp fag her i Oslo.. Jeg har jobb i Oslo, men den er ikke så god at den vil dekke husleien og alle utgifter uten studielånet.. Hjelp, hva skal jeg gjøre? Har noen noe innspill? Tas godt i mot!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Fra og med høsten 2011 blir profesjonsstudiet ved NTNU et seksårig integrert studieløp med opptak direkte fra videregående skole via Samordna Opptak. I det nye studieløpet vil kliniske emner bli introdusert for studentene allerede det første semesteret. Som en overgangsordning vil det høsten 2011 også bli tatt opp 58 studenter med introduksjonsstudiet som opptaksgrunnlag.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Jeg låner tråden litt. Jeg holder på med bachelor i psykologi, er etter planen ferdig våren 2012. Men jeg har veldig lyst til å bli psykolog. Her hvor jeg studerer er det årsstudiumet som avgjør om man går videre til profesjon. Jeg har forsøkt meg to ganger, og andre gangen var jeg 0,2 poeng fra å komme inn. Dersom jeg søker meg til f.eks. Oslo eller Trondheim som har integrert studieløp, vil mine fag fra Bergen i psykologi telle, eller må jeg ta fag på nytt - tenker da på fag som ligger på første året i psykologiutdannelsen?
kanel23 Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 (endret) Jeg tror jeg ville valgt å ta opp igjen videregåendefag. For min del har det aldri vært vanskelig å få gode karakterer på videregående, har derimot lest at årsstudiet er det studiet som er vanskeligst å få gode karakterer på ved mange universiteter. Endret 22. februar 2011 av kanel23 1
kanel23 Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 (endret) .... Endret 22. februar 2011 av kanel23
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Jeg tror også at det enkleste er å ta opp igjen videregåendefag. Der konkurrerer du ikke med et hav av andre studenter som har som mål å få A, og snittet blir ikke presset opp på samme måte som på årsstudiet. Eventuelt vil jeg anbefale å ta årsstudiet i Oslo. Da kan du søke deg inn i Bergen, Trondheim og Tromsø på disse karakterene. Oslo har litt mindre pensum enn iallefall Bergen og Trondheim. Det er også mulig å ta psykologstudiet i Danmark. Da tror jeg imidlertid du må ta praksis der en stund etterpå. De legger også mer vekt på psykodynamisk teori enn i Norge, og personlig mener jeg norsk og svensk utdanning er mer vitenskaplig basert, noe jeg verdsetter. Om du velger å begynne på årsstudiet, sørg for at du får en god seminarleder (bytt om du må) og gå på seminar! Viktig, viktig, da årsstudiet legger vekt på litt spesielle ting når det gjelder innleveringer og eksamen sammenlignet med andre samfunnsfag, og dette får du lettest teken på om du går på seminar. Anbefaler også å kjøpe hjelpehefter til fagene. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg tror valget blir enklere nå, og jeg tror det blir å ta opp fag. Jeg kan også flytte hjem litt, jobbe og spare penger. Men det blir jo litt krøll med lånekassen, håper alt ordner seg med det. Tusen takk for all råd, det tas med stor takknemlighet! :-) Ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå