azndmp Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Hvor kan man søke jobb som Laborant? Jeg holder på som lærling på folkehelseinstituttet og tar fagbrev som Laborant til sommeren. Har vanskeligheter å finne jobb som laborant i Oslo/Østfold. For meg virker det som et dødt yrke, man ser jo hvor få skoler man kan ta den utdannelsen. Tenkte skulle da kanskje ta utdannelse som Bioingeniør eller Kjemiingeniør med tanke på lettere å få jobb og bedre betalt. Kan dette stemme?
MiniMjau Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er bioingeniør. Har aldri sett noen laboranter. Hva er arbeidsoppgavene til en laborant? På noen lab'er er det noen som vasker reagensglass og kolber og slik, de er lab-assistenter.
azndmp Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2011 Jeg har ansvar med skifte benkpapir kaste risikoavfall, det er bare enn liten del av det jeg gjør til daglig på jobben. Laboranter kan gjøre enn del forskjelige ting, siden de driver med forskning her så variere det hva jeg gjør. Det kommer helt ann på hva slags forskning prosjekt de har. Arbeidsoppgavene som jeg har hatt i periode er kjøre Comet Assay metoden for å måle DNA-skader i humane celler eller celler fra dyr, for å vite hvor mye skade man kan ta av bli eksponert av et stoff. Da bruker man fluorosens-mikroskop. Sperm Chromatin Structure Assay(Flow cytometry),Celle dyrking/telling og Splitting av Celler. DNA isolering(PCR),Evenson Clip (Generate single cell suspensions of testicular cells). In vivo and in vitro studies. Osv, gjør ganske mye rart Kort sagt vi jobber med å kjøre analyse,lager løsninger og holder orden på lab`en. Alt det som skjer til vanlig på lab, det eneste vi ikke får lov til å gjøre er å ta blodprøve eller avlive mus.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 På Nycomed er det flere laboranter som kjører HPLC og titreringer, i tillegg til diverse småanalyser. De tar inn lærlinger av og til også.
azndmp Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2011 Hva ligger årslønn sånn ca på bioingeniør eller timelønn?
bioing Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Hva ligger årslønn sånn ca på bioingeniør eller timelønn? Bioingeniører tjener ganske dårlig, men sikkert bedre enn en laborat, og det ser ut til at man gjør mye av det samme arbeidet.. Hvis jeg hadde vært deg ville jeg heller gått kjemi og prosess. Jeg tror du kan tjene mer som det, og det er kortere utdanning. Jeg vet ikke hva alle bioingeiører tjener i landet, men min startlønn på et sykehus var 317 000 kr i året, men en annen jeg kjenner har 350 000 kr i nybegynnerlønn. Men det vanlige er litt over 300 000 kr i startlønn. Mitt tips til deg hvis du er interessert i penger er å velge kjemiingeniør/kjemi og prosess, hvis det ikke betyr så mye velger du bioingeniør. Da tenker jeg på at det er lettere å få jobb i det private som kjemiing. og det vanlige er offentlige sykehus som bioingeiør, hvor vi tjener dårligere enn sykepleiere!
azndmp Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2011 Er ikke helt interessert i penger akkurat, men jeg tenkte at man bør bli litt belønna for å gå 3år på høyskolen. Som laborant tjener jeg ca 290 000 kr i året hos staten. Jeg har også tatt ferdig utdanning som kjemi og prosess på videregående å jobb et som prosessopertør(lærling). Ble ikke ferdig med utdanning pga tålte ikke jobb 5 skift, ble direkte syk av nattvaktene. Vet ikke helt åssen yrke er for kjemiingeniør/kjemi og prosess, men det virker ikke som om det er noe for meg. Pga man må sikkert holde orden på flytskjema og optimalisere prosessen. Som virker ganske slittsomt og du har veldig stort ansvar. Det var en dude på gammle jobb min som var kjemiingeniør/kjemi og prosess og det så ut som han trengte 1 år med ferie. Han jobbet ganske mye overtid og han måtte ofte ta med jobben hjem. Vanlig kjemiingeniør kunne jeg kanskje tenke meg. Synd at bioingeniør tjener mindre enn andre, fordi jeg har lyst å bli bioingeniør. For meg virker som det lettest få jobb som bioingeniør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå