Gå til innhold

Hvordan vet man hva man forbrenner per dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså kalori inn vs ut? Hvis jeg spiser 1500 kalorier, hvordan vet jeg hva jeg forbrenner per dag så jeg vet at jeg forbrenner mer inn det jeg tar inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Altså kalori inn vs ut? Hvis jeg spiser 1500 kalorier, hvordan vet jeg hva jeg forbrenner per dag så jeg vet at jeg forbrenner mer inn det jeg tar inn?

Det nøyaktige tallet får du aldri. Du kan gjøre enkle beregninger utifra deg selv og din daglige aktivitet.

Den letteste måten er å bruke en slags kalkulator som du finner på internett.

Et kvikt søk på google gir disse resultatene:

http://www.google.no/#hl=nn&biw=1277&bih=680&q=calorie+calculator&fp=7455958270ac5efb

Endret av Supraspinatus
Skrevet

De forskjellige kalkulatorene du finner på ulike nettsider er veldig omtrentlige, det gir deg i beste fall en pekepinn.

En mye bedre metode er om du har et ganske stabilt kosthold og stabil vekt. Da kan du finne ditt samlede energiinntak over f. eks. to uker og deretter dele det på 14. Hvis du har en stabil vekt betyr det at du forbrenner omtrent like mye som du inntar, dermed vil denne metoden gi deg en ganske god indikator om hva forbrenningen din er.

Grunnen til at du bør ta det over flere dager, helst uker, er at du selvsagt varierer aktivitet og energiinntak fra dag til dag, så for å få et representativt gjennomsnitt må du midle det over flere dager.

For å få bedre nøyaktighet må du veie de ulike påleggssortene du bruker, notere vekten til å begynne med og til slutt, da er differansen det du har spist. Det gir mye bedre nøyaktighet enn å bruke cirkatall for hvor mye smør du har på én brødskive.

MEN: Hva skal du egentlig med dette tallet? Hvis du begynner å trene mer så endres det jo straks. Det er mye mer nyttig å ha et stabilt kosthold og se om vekta ligger stabilt, eller om den går opp eller ned. Er vekta for høy må du mosjonere mer, og muligens spise litt mindre.

Skrevet

Linken funker ikke :(

søk på vektklubben + formel i Google, og se på det første treffet som kommer opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...