Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vært prøver en stund, og har veldig sjelden menstruasjon. TR kommer med mellom 40 og 60 dagers mellomrom, så jeg har vært usikker på om jeg kan ha PCOS. Og i går var jeg hos gynekolog, og fikk konstatert at jeg har perfekt livmor og perfekte eggstokker! Utrolig deilig beskjed å få! :hoppendeglad:

Men så ville gynekologen ha sædprøve fra herr Pinkyh... Jeg fortalte det til han i går, og i starten tror jeg ikke han helt klarte å ta det innover seg, og at det måtte synke inn litt, for han ble så rar. På slutten av dagen så snakket vi litt om det, og han leste skrivet jeg fikk fra legen. Gynekologen sa at han kunne ta det hjemme, og bare ta det med til riksen. Men problemet er jo at det er så kaldt ute.... Må jo være vanskelig å klare å holde prøven varm hele veien? Og tanken på at han måtte gjøre det på et offentlig toalett gjorde at han satt seg på bakbeina, og det virket som han ikke ville gjøre det likevel. Så da får jeg kanskje ikke begynt på Pergo, med mindre han ombestemmer seg. :( Syns forresten det er rart at han MÅ ha sædprøve fra mannen, siden det tydeligvis er noe galt med meg som har så sjelden mens.

Er det noen som har noen erfaringer å komme med med tanke på sædprøve-avlevering?

Endret av Pinkyh
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært prøver en stund, og har veldig sjelden menstruasjon. TR kommer med mellom 40 og 60 dagers mellomrom, så jeg har vært usikker på om jeg kan ha PCOS. Og i går var jeg hos gynekolog, og fikk konstatert at jeg har perfekt livmor og perfekte eggstokker! Utrolig deilig beskjed å få! :hoppendeglad:

Men så ville gynekologen ha sædprøve fra herr Pinkyh... Jeg fortalte det til han i går, og i starten tror jeg ikke han helt klarte å ta det innover seg, og at det måtte synke inn litt, for han ble så rar. På slutten av dagen så snakket vi litt om det, og han leste skrivet jeg fikk fra legen. Gynekologen sa at han kunne ta det hjemme, og bare ta det med til riksen. Men problemet er jo at det er så kaldt ute.... Må jo være vanskelig å klare å holde prøven varm hele veien? Og tanken på at han måtte gjøre det på et offentlig toalett gjorde at han satt seg på bakbeina, og det virket som han ikke ville gjøre det likevel. Så da får jeg kanskje ikke begynt på Pergo, med mindre han ombestemmer seg. :( Syns forresten det er rart at han MÅ ha sædprøve fra mannen, siden det tydeligvis er noe galt med meg som har så sjelden mens.

Er det noen som har noen erfaringer å komme med med tanke på sædprøve-avlevering?

Mannen bør absolutt ta sædprøve, det er en utrolig liten "påkjenning" i forhold til det du har foran deg. Det er ikke noe problem å frakte hjemmefra. Frakt i armhulen, og ta prøven rett inn i ferdig oppvarmet bil.

Jeg har også skjeldent mens selv, uten diagnose eller fysiske årsaker. Min gynekolog kjørte på med pergo på meg, noe som førte til syv mer eller mindre plagsomme sykluser. Deretter fant vi ut at mannen har så dårlig kvalitet at vi neppe vil lykkes på egenhånd uansett. Altså var syv måneder med sterke hormoner i kroppen min fullstendig unødvendig, så jeg har stor respekt for de gyenkologene som krever sædprøve først. Det kan være at begge har fruktbarhetsproblemer, mange par har opplevd det før.

Endret av Atheene
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for din erfaring. Jeg har faktisk ikke satt meg inn i hvordan pergokuren kan virke inn på meg, og tenkt at det bare setter eggløsningen i gang regelmessig. Tror jeg må lese meg litt opp....

Ferdig oppvarmet bil er ikke så dumt nei! Får snakke mer med han i kveld. Det må være mye mer behagelig og mindre flaut å gjøre det hjemme, tenker jeg!

Skrevet

Tusen takk for din erfaring. Jeg har faktisk ikke satt meg inn i hvordan pergokuren kan virke inn på meg, og tenkt at det bare setter eggløsningen i gang regelmessig. Tror jeg må lese meg litt opp....

Ferdig oppvarmet bil er ikke så dumt nei! Får snakke mer med han i kveld. Det må være mye mer behagelig og mindre flaut å gjøre det hjemme, tenker jeg!

Min har i alle fall tatt sine runder hjemmefra =)

Pergo virker veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, man må ofte prøve seg frem med dosering og tilleggsmedisinering. Veldig mange opplever hetetokter, hodepine, humørsvingninger, ubehag i livmor, søvnproblemer osv. For meg var det værste de første to syklusene, deretter ble kroppen vant til det. Men jeg slet med avbrutt søvn, hetetokter og hodepine i alle syv månedene, men ikke i den grad at det gikk vesentlig utover livskvaliteten.

I tillegg er det aldri heldig for kroppen å tilføre såpass med hormoner, og i værste fall kan en pergokur virke mot sin hensikt da det svekker livmorslimhinnen. Det er altså ikke et preparat man skal skrive ut i hytt og pine slik enkelte gynekologer gjør.

Skrevet

Uff.. det høres jo veldig slitsomt ut. Jeg går på ganske tunge medisiner fra før av pga en sykdom, som også kan ha endel dumme bivirkninger. Mulig jeg venter til jeg er ferdig med første runde av disse medisinene før jeg starter på en pergokur. Jeg må uansett lese litt mer om det kjenner jeg...

Skrevet

Var gjennom akkurat det samme som deg i går, dvs UL + beskjed om prøve for gubben. Han skal også til riksen, og var overhodet ikke happy ved tanken, men tross alt, ikke verre enn innvendig UL, vel?

Blir pergo på oss snart også, har regelmessig mens, men blir ikke gravid og litt annet syklustull, så nå er jeg lei av å vente..

Skrevet

Var gjennom akkurat det samme som deg i går, dvs UL + beskjed om prøve for gubben. Han skal også til riksen, og var overhodet ikke happy ved tanken, men tross alt, ikke verre enn innvendig UL, vel?

Blir pergo på oss snart også, har regelmessig mens, men blir ikke gravid og litt annet syklustull, så nå er jeg lei av å vente..

Prøvde å fortelle han at det er veldig normalt og at de sannsynligvis mottar et titalls prøver hver dag. Kan skjønne at det å stå å runke på et offentlig sykehus mens det står noen å venter på å få prøven er litt merkelig. Men hvis han kan gjøre det hjemme, og klare å holde prøven i kroppstemp til han kommer fram til riksen må det jo være mye greier. Syns også innvendig UL er mye værre enn det de må gjennom, men det er jo så vanlig så..... :ironi:

Skrevet

Håper du får overbevist ham om at det er hans tur til å ta ansvar!

Min har faktisk (etter bare en anelse mas fra min side ;) ) bestilt seg time i dag. Et par ukers ventetid, så det er bare å sparke ham i gang!.

Skrevet

Min mann tok også sædprøve om vinteren. Han gjorde det hjemme, putta boksen i innerlomma på jakka og leverte den selv hos gynekologen. Gikk kjempefint, og han fikk perfekt resultat. :) Det var forøvrig en 10 min gåtur bort til gynekologen, hvis det spiller noen rolle.. Absolutt ingen problem ;)

Skrevet

Kjenner jeg blir litt småirritert når jeg leser sånne innlegg om pinglete mannfolk. Hva tror de vi jenter må igjennom? Hvis dere må videre til IVF så er det der en utrolig liten ting iforhold til hva du må.

Mannen min har tatt prøve hjemme og på sykhuset når vi skulle ha IVF. At det ikke er morsomt det skjønner jeg godt, men kjære vene, ingen skal da stå å se på han.

Det er ganske så viktig å få sjekket mannen også så du ikke kanskje må gå på masse hormoner uten at det er noe vits.

Skrevet

min mann har tatt testen på sykehuset han. da vi bor laaangt fra sykehuset vi går til..

det er en veldig rar setting, kan ikke nekte for det.

Men må man så må man faktisk. Vil man gjøre det man kan for å få barn, så må man ofre litt..

Skrevet

Og om du er med så tar du bare urinprøveglasset med prøven i og plasserer det mellom puppene, perfekt kroppstemperatur ;)

Det er som de andre sier en filleting de må gjennom!! Ja, settingen kan være bittelitt spesiell i og med at de skal testes, men om de hadde fått lett innførig i hva vi må gjennom underveis og spesielt dersom det blir ivf så hadde de nok levert sædprøver uten å mukke! Tenk på de mennene som må til pers med tesa der de hente sædceller ut fra pungen, da snakker vi litt mer forståelse!

Syns Atheene sier veldig mye bra vedrøende Pergo! Uten skikkelige forundersøkelser av begge og ikke minst oppfølging underveis for å kartlegge den faktiske effekten så har ikke Pergo alltid så stor effekt.

Jeg er en av dem som ikke lovpriser Pergo pga. elendig oppfølging fra gyn. underveis og utrolig mange plagsomme bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...