Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #141 Skrevet 24. februar 2011 Vi har det kjempe fint:) Har studentvenner både med og uten barn. I tillegg til det er jeg med i en barselgruppe sammen med 5 andre på min alder med barn på ca samme alder, og en trillegruppe med folk i alle aldrer med barn. Jeg var "lei" av å gå ut på fest hver helg da jeg var 17,5 år, da begynte jeg på folkehøgskole og fikk helt andre interesser. 1. året på høgskolen var jeg mye ute frem til jul, og da ble jeg kjempelei og merket at jeg var "ferdig" med det. Man kan fortsatt gå ut på byen og fest når man har barn, bare ikke hver helg. Ingen av de jeg henger sammen med til vanlig heller er festemennesker. Vi synes det er mye koseligere å gå på kino, ut å spise, møtes hjemme hos en av oss, se film+++. Noen av disse vennene er venner jeg har hatt siden ungdomsskolen, så det er ikke bare jeg som har blitt "kjedelig" Likevel. selv om du har disse interessene så er det ikke dermed sagt at du må få barn fordet. Veldig fint at det går bra for deg, og jeg er imponert over de unge som ble uplanlagt gravide og som klærer seg kjempefint, men jeg syns det er galt å oppfordre andre tenåringer til å planlegge barn, når de har tatt sine aller første skritt inn i voksenlivet. 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #142 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er ikke trådstarter, men jeg er 19 år med ca. samme livssituasjon som henne - dvs. jeg er godt etablert. I motsetning til henne studerer jeg, og jeg ønsker meg ikke barn før om minst 5 år. Men - selv om min favoritthobby er "å være hjemme og kose meg", så føler jeg ikke at jeg lever et kjedelig liv. Livet jeg og samboeren har her i vår hule er akkurat slik jeg vil at det skal være. Jeg har få (les: ingen) venner, reising prioriterer jeg ikke for øyeblikket og den ene hobbyen jeg har kan jeg dyrke i mitt eget hjem. Poenget mitt er egentlig bare at det er ikke alle som prioriterer ting som et barn vil vanskeliggjøre, f.eks. reising. Dessuten kan man reise både når barna er små og når barna er ute av redet. Jeg oppfordrer ikke TS til å få barn nå, men jeg mener at hun ikke nødvendigvis ødelegger ungdomstida si ved å få barn nå. Hvis barn er hennes prioritering og største ønske, da synes jeg det er helt greit. Kanskje er barn nettopp det hun og kjæresten trenger for å gjøre hverdagen til noe annet enn å sitte hjemme. Det viktigste er at de vil og kan ta seg av et barn, og det virker (utifra det TS skriver) som om de vil/kan det. Det er jo et elendig argument for å få barn da. Om de har det så kjipt at de bare sitter hjemme så kan de ikke bruke et barn for at de ikke skal kjede seg. Da får de heller skaffe seg noen hobbyer og forsøke å få flere venner. Om de bare skal sitte hjemme og dulle med ungen så lærer ikke ungen heller sosiale ferdigheter og vokser heller opp og blir overavhengig av foreldrene. og det er iallefall ikke bra 1
Envy Skrevet 24. februar 2011 #143 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Det er jo et elendig argument for å få barn da. Om de har det så kjipt at de bare sitter hjemme så kan de ikke bruke et barn for at de ikke skal kjede seg. Da får de heller skaffe seg noen hobbyer og forsøke å få flere venner. Om de bare skal sitte hjemme og dulle med ungen så lærer ikke ungen heller sosiale ferdigheter og vokser heller opp og blir overavhengig av foreldrene. og det er iallefall ikke bra Det er jo alt annet enn et elendig argument. Det er så absolutt sant at det er mange unge (meg selv og min samboer inkludert) som faktisk trives mer enn godt nok med et koselig, "kjedelig" hjemmeliv. Vi finnes ikke intressert i å reise (og det må jo faktisk få lov til å være vårt valg) og nå som vi godt og vel har rundet 20 er vi ferdig med ut-på-byen-livet også. Man skal da ikke på død og liv MÅTTE strebe etter nye venner og nye hobbyer, når man trives godt med det man har? Er jeg og sambo også uskikket til å få barn da, på tross av god økonomi og alt annet på plass? Bare fordi vi ikke er noen store tilhengere av å være supersosiale til enhver tid? Barn av i dag begynner i barnehage når de er undt ett år, blir de ikke sosiale av det, så vet ikke jeg! Dessuten kan man da være sosial med venner og familie uten nødvendigvis å reise mye, drive med sport eller andre hobbyer? Merket bare jeg ble litt irritert av det utsagnet der. Jeg oppfordrer ikke TS til å få barn i hennes unge alder, men det at de trives hjemme må de faktisk få lov til å velge selv, og det er så absolutt ikke noen negativ! Endret 24. februar 2011 av Envy
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #144 Skrevet 24. februar 2011 Jeg blir provosert jeg. Det er utrolig mange her inne som skal snakke så negativt om unge mennesker som vil ha barn. Yes, den gjennomsnittlige 18-19åring er IKKE klar til å få barn. Det er jeg helt enig i. MEN det finnes unntak, har dere tenkt på det?! Jeg synes de som bare har negative ting å si kan holde kjeft, og slutte å dømme andre mennesker de ikke kjenner og ikke vet en dritt om. Dere er bare unger, er det rart folk ikke tar dere seriøst?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #145 Skrevet 24. februar 2011 Har det aldri falt deg inn at det ikke er alle unge som er interessert i å feste og rase? Alle er ikke festetype, mengle iker å være hjemme og kose seg selv om de er undommer. Kaster de bort livet, da? Hvordan kan du vite at du ikke skifter mening? Jeg var kjemperolig på ungd skolen og videregående og likte ikke å feste, men så begynte jeg å studere og det var fadderuke, åpningsuke og studentuka og jeg bodde i studentbolig og der var det nærmest påkrevd å være med på fester og ting for i det hele tatt å bli kjent med nye folk. Og da snudde det helt for meg og jeg var med på forskjellige studentaktiviteter og hadde det kjempegøy. Det er ikke sånn opplegg på videregående. Du aner ikke hva du går glipp av.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #146 Skrevet 24. februar 2011 Takker for mange fine svar med mange gode poenger! Som sagt så skjønner jeg godt at mange mener at det blir helt feil å få barn når man er så ung, men for noen er det rett. Og til alle dere som nevner flere ganger at det er mye annet enn festing man forsaker når man får barn så skjønner jeg godt dette. Jeg vet også at jeg ikke kan si at jeg vet hvordan et liv med barn kommer til å bli, for det vet man ikke som 18 åring eller 25 åring. Det eneste jeg/vi kan gjøre er å tenke på alle utfordringer og alt ansvaret det vil/kan bringe for å så finne ut sikkert om dette er noe som passer nå, og om dette er noe vi er 100% klar for. En ting er hvis man blir gravid ved et uhell, da takler man det på best mulig måte, men hvis det er planlagt så må virkelig alt være tenkt igjennom. Man kan ikke bare bestemme seg for at man vil bli foreldre også sette i gang. Til brukeren som lurte på hva jeg mener med stabil økonomi, leilighet og bil: så har vi til sammen en månedsinntekt på 30 tusen kr. Vi leier en 80kvadrats leilighet, som i dag har kun ett soverom, men dette er tidligere to, og kan deles igjen hvis det er ønskelig. Vi har en Nissan Primera 2000 modell som vi eier sammen, leien deler vi. Og så har vi en felleskonto som vi overfører et likt beløp til hver måned som går til felles utgifter, og det som er igjen neste måned overføres til en felles sparekonto. I tillegg vi har en buffer til uforventede utgifter. I tillegg har vi hver vår spare konto som det spares på hver måned. Til en annen bruker som mente jeg burde vente til jeg fikk meg en jobb slik at jeg får permisjonspenger, så har jeg en jobb og har jobbet lenge nok til å få dette
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #147 Skrevet 24. februar 2011 (endret) Takker for mange fine svar med mange gode poenger! Som sagt så skjønner jeg godt at mange mener at det blir helt feil å få barn når man er så ung, men for noen er det rett. Og til alle dere som nevner flere ganger at det er mye annet enn festing man forsaker når man får barn så skjønner jeg godt dette. Jeg vet også at jeg ikke kan si at jeg vet hvordan et liv med barn kommer til å bli, for det vet man ikke som 18 åring eller 25 åring. Det eneste jeg/vi kan gjøre er å tenke på alle utfordringer og alt ansvaret det vil/kan bringe for å så finne ut sikkert om dette er noe som passer nå, og om dette er noe vi er 100% klar for. En ting er hvis man blir gravid ved et uhell, da takler man det på best mulig måte, men hvis det er planlagt så må virkelig alt være tenkt igjennom. Man kan ikke bare bestemme seg for at man vil bli foreldre også sette i gang. Til brukeren som lurte på hva jeg mener med stabil økonomi, leilighet og bil: så har vi til sammen en månedsinntekt på 30 tusen kr. Vi leier en 80kvadrats leilighet, som i dag har kun ett soverom, men dette er tidligere to, og kan deles igjen hvis det er ønskelig. Vi har en Nissan Primera 2000 modell som vi eier sammen, leien deler vi. Og så har vi en felleskonto som vi overfører et likt beløp til hver måned som går til felles utgifter, og det som er igjen neste måned overføres til en felles sparekonto. I tillegg vi har en buffer til uforventede utgifter. I tillegg har vi hver vår spare konto som det spares på hver måned. Til en annen bruker som mente jeg burde vente til jeg fikk meg en jobb slik at jeg får permisjonspenger, så har jeg en jobb og har jobbet lenge nok til å få dette Jamen du er for ung til å vite om dette er rett eller ikke for deg. Dette burde samboeren din vite. Han er 24 og voksen. han burde vite bedre enn å la deg få et barn nå. Han er jammen uansvarlig. Endret 24. februar 2011 av BettyBoop28
Poppsilopp Skrevet 24. februar 2011 #148 Skrevet 24. februar 2011 Bare så det er sagt så planlegger vi på INGEN måte å få barn for å ha en hobby, da kunne jeg begynt å danse. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #149 Skrevet 24. februar 2011 Eg må seie eg reagerar litt på innlegga du skriv på KG. Dei er alltid i ein belærande tone, fullstendig utan forståelse for andres problemer. Denne debatten er ikkje eit unntak i så måte. Klart ein kan gjere nokon desse tinga sjølv om ein har ungar, det har eg heller aldri skrivi at ein ikkje kan. Ein kan vere saman med vener, feste, reise, dyrke hobbyar, studere osv. Men - det krev uendeleg mykje meir planlegging! Ting som å sove lenge, slappe av når ein føler for det, sove heile natta osv, er derimot ting ein ikkje kan gjere som ein vil med - der er ein totalt avhengig av samarbeidsvillige ungar. Du får ikkje ein unge til å sove til 9 om morgonen kvar helg, og viss ungen ropar akkurat då du sank utslitt ned i godstolen, er det berre å reise seg opp igjen. Muleg du har fått 8 prakteksemplar som oppførar seg akkurat som du vil, men for oss andre som lev i den verkelege verda, er det ikkje slik. På hvilken måte er jeg belærende og uten empati? Kan du utdype det litt?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #150 Skrevet 24. februar 2011 Bare så det er sagt så planlegger vi på INGEN måte å få barn for å ha en hobby, da kunne jeg begynt å danse. Høres nå sånn ut..
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #151 Skrevet 24. februar 2011 På hvilken måte er jeg belærende og uten empati? Kan du utdype det litt? Anonymbruker er bare sur fordi hun ikke får de svarene hun er ute etter..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #152 Skrevet 24. februar 2011 Takker for mange fine svar med mange gode poenger! Som sagt så skjønner jeg godt at mange mener at det blir helt feil å få barn når man er så ung, men for noen er det rett. Og til alle dere som nevner flere ganger at det er mye annet enn festing man forsaker når man får barn så skjønner jeg godt dette. Jeg vet også at jeg ikke kan si at jeg vet hvordan et liv med barn kommer til å bli, for det vet man ikke som 18 åring eller 25 åring. Det eneste jeg/vi kan gjøre er å tenke på alle utfordringer og alt ansvaret det vil/kan bringe for å så finne ut sikkert om dette er noe som passer nå, og om dette er noe vi er 100% klar for. En ting er hvis man blir gravid ved et uhell, da takler man det på best mulig måte, men hvis det er planlagt så må virkelig alt være tenkt igjennom. Man kan ikke bare bestemme seg for at man vil bli foreldre også sette i gang. Til brukeren som lurte på hva jeg mener med stabil økonomi, leilighet og bil: så har vi til sammen en månedsinntekt på 30 tusen kr. Vi leier en 80kvadrats leilighet, som i dag har kun ett soverom, men dette er tidligere to, og kan deles igjen hvis det er ønskelig. Vi har en Nissan Primera 2000 modell som vi eier sammen, leien deler vi. Og så har vi en felleskonto som vi overfører et likt beløp til hver måned som går til felles utgifter, og det som er igjen neste måned overføres til en felles sparekonto. I tillegg vi har en buffer til uforventede utgifter. I tillegg har vi hver vår spare konto som det spares på hver måned. Til en annen bruker som mente jeg burde vente til jeg fikk meg en jobb slik at jeg får permisjonspenger, så har jeg en jobb og har jobbet lenge nok til å få dette Har du sett på unge mødre? sett deg ned å se noe programmer, så vil du kanse forstå hva de fleste mener her inne. Pga sykdom for tiden, så ser eg veldig mye dritt på tv for tiden. Bla unge mødre som går på tvn. Det er til tider pinlig. Det er helt på ræva å høre disse entene fra 17 til 21 år som har fått barn. Når man er 18 år og fri,som vil ha barn...da ringer tullingalarmen til meg. Han typen din....han på 24..er han ikke helt god som vil planlegge graviditet med en 18 åring?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #153 Skrevet 24. februar 2011 Har du sett på unge mødre? sett deg ned å se noe programmer, så vil du kanse forstå hva de fleste mener her inne. Pga sykdom for tiden, så ser eg veldig mye dritt på tv for tiden. Bla unge mødre som går på tvn. Det er til tider pinlig. Det er helt på ræva å høre disse entene fra 17 til 21 år som har fått barn. Når man er 18 år og fri,som vil ha barn...da ringer tullingalarmen til meg. Han typen din....han på 24..er han ikke helt god som vil planlegge graviditet med en 18 åring? Jeg er klar over at man har forskjellige meninger. Men jeg synes at det er litt drøyt. Ingen av dere her inne kjenner meg. Men han kjenner meg godt, og vet om jeg er klar for dette eller ikke. Det eneste dere kan bedømme ting ut i fra er alderen min, og du burde jo skjønne at det ikke har alt å si.
Envy Skrevet 24. februar 2011 #154 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er klar over at man har forskjellige meninger. Men jeg synes at det er litt drøyt. Ingen av dere her inne kjenner meg. Men han kjenner meg godt, og vet om jeg er klar for dette eller ikke. Det eneste dere kan bedømme ting ut i fra er alderen min, og du burde jo skjønne at det ikke har alt å si. Men det har veldig mye å si, fordi man går igjennom en enorm modningsprossess fra ca 18 til rundt 22. Dette vet ikke du pr. dags dato fordi du såvidt er begynt på den prossessen, men dette vet jeg fordi jeg nettopp er ferdig med den. Virkelig, du vil skjønne det bedre etterhvert. Jeg skjønner hvor stort og sårt ønsket ditt er, men du taper ingenting på å vente et par år
Gjesten Skrevet 24. februar 2011 #155 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er klar over at man har forskjellige meninger. Men jeg synes at det er litt drøyt. Ingen av dere her inne kjenner meg. Men han kjenner meg godt, og vet om jeg er klar for dette eller ikke. Det eneste dere kan bedømme ting ut i fra er alderen min, og du burde jo skjønne at det ikke har alt å si. Hvoror spør du oss om råd hvis du mener vi ikke har grunnlag til å gi deg det? 1
Gjest Serena Skrevet 24. februar 2011 #156 Skrevet 24. februar 2011 Hva er vitsen med å spørre om råd når du allerede har bestemt deg? Det gjelder forresten ikke bare deg, det er så mange på KG som gjør det samme.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #157 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er klar over at man har forskjellige meninger. Men jeg synes at det er litt drøyt. Ingen av dere her inne kjenner meg. Men han kjenner meg godt, og vet om jeg er klar for dette eller ikke. Det eneste dere kan bedømme ting ut i fra er alderen min, og du burde jo skjønne at det ikke har alt å si. Det at han er 24 og tror en jentunge på 18 er voksen nok for å få barn beviser jo at han ikke er ansvarsfull nok til å bli far 1
Gjest imli Skrevet 24. februar 2011 #158 Skrevet 24. februar 2011 På hvilken måte er jeg belærende og uten empati? Kan du utdype det litt? Det innlegget skreiv eg til Asterix. Nå er du anonym, og eg anar ikkje kven du er. Stå fram med nick så kan eg forklare
Poppsilopp Skrevet 24. februar 2011 #159 Skrevet 24. februar 2011 Det innlegget skreiv eg til Asterix. Nå er du anonym, og eg anar ikkje kven du er. Stå fram med nick så kan eg forklare Jeg er TS
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. februar 2011 #160 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er TS Hvorfor driver du å veksler mellom å være anonymbruker og å bruke brukernavnet ditt? Det er temmelig forvirrende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå