AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Hei. Vi på 1 året på sykepleien skal nå hvertøyeblikk ut i vår første praksisperiode. Jeg har hørt av studenter som går 2 og 3 året og diverse forumer at studenter blir sett på som uvitende tenåringer. og at vi blir nedprioritert og ingen liker oss. er det noen her som har noen gode eller dårlige erfaringer å dele? oppmuntrende eller litt om realiteten?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Der jeg var på utplassering, så fikk jeg 1 dag med opplæring i stell og pleie, og etter det mått jeg jobbe helt selvstendig. fikk så vidt litt innblikk i administrering av medisiner. men det var ikke rare greiene. Vær obs nå når du skal ut i praksis. husk du er student og du har rett på skikkelig opplæring i sykepleiers oppgave både ute med brukerne og inne på kontoret, de skal IKKE sette deg på vaktplanen og bruke deg som en fast ansatt i stede for å ta inn vikarer (detter er ikke fordi dere er studenter, men dersom det skal skje noe med en pasient de har satt deg opp som ansvarlig for, så kan du faktisk få problemer, du er student og skal skjermes for hoved ansvar)
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 må rette setningen min. der er fordi du er student at du skal skjermes for hoved ansvar.
Kooko Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 (endret) dobbel post.... Endret 21. februar 2011 av Kooko
Kooko Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 å herregud... Ikke la deg/dere skremme av andres historier!! Jeg vil tro at de fleste praksissstedene er ikke imot å ta spl.studenter... Kan ikke si at jeg hadde dårliger opplevelser på sykehjem men det spørs jo hva slags mennesker som jobber der... Siden det var vår først praksis og i et sykehjem så var vi mest med hjelpepleiere enn sykepleiere (tror det er for å lære om stell/pleie/omsorg) og vi hadde egentlig veldig lite å gjøre med det medisinske delen... JEg synes at de fleste hjelpepleiere var veldig imøtekommende og flinke til å lære oss men jeg husker at studentene kan bli noe "uglesett" om de kommer med forslag/innspill/ideer... Det er sånn jeg erfarte det i hvertfall... Alt som er nytt blir jo sett som skremmende... I den sykehjem jeg ble utplassert i, så fikk jeg skikkelig god opplæring og jeg heldigvis fikk mer enn 1 dags opplæring (det var nærmere 1 uke!)... Synes de kunne har vært flinkere å lære meg opp om hva jeg skal gjøre i ulike situasjoner for det er jo ikke så lett men men... Uansett, lykke til til deg/dere... Ikke la dere skremme og det er bare å stå på... Det finnes jo gamle kjerringer som har jobbet på samme sted i en evighet som kan sikkert finne på dumme kommentarer men det er bare å la det være og ikke hør på dem!! Bare fokusere på det du vil lære og erfare!!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Ikke hør på skremmsel historier, hverken om praksis, skolen eller lærere. Jeg hadde det kjempefint på praksisen på sykehjem. Jeg var stort sett alltid med en sykepleier og ble tatt kjempegodt i mot av alle på avdelingen. Jeg fikk god opplæring og trivdes kjempegodt. Det er viktig at du tør å si i fra hvis du føler du ikke får den oppfølgingen du faktisk har krav på, kanskje du da kan få byttet praksislærer. (jeg hadde noen i mitt kull som fikk det). Gå inn i praksisen med åpent sinn, mest sannsynlig så får du det fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå