Wildchild Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Heisann! Jeg går nå andre året på helsearbeiderlinjen, og jo mer vi lærer om kroppen, jo mer interessert blir jeg. Jeg er helt oppslukt i den friske og syke menneskekroppen! Har alltid tenkt at det var sykepleier som er tingen for meg, og derfor valgte jeg også å gå en yrkesfaglig linje istedenfor allmenn, da dette ikke er et krav på sykepleien. Jeg sikter nå høyere og vil satse på medisin. Jeg må riktignok ta noen fag som privatist, men det er jaggu meg verdt det også. Det jeg lurer på er om det er noen medisinstudenter her som kan fortelle meg litt om studiet, erfaringer og hva dere gikk av skole før dere kunne søke? Er det flere privatister der ute? Isåfall, hvordan var det å lese og lære seg fag helt alene? Matematikk R1, fysikk 1 og kjemi 1 og 2 er fagene jeg må ta som privatist, utrolig tunge fag som jeg ikke har noen forkunnskaper om, så dette kan bli krevende og utfordrende. Det høyeste snittet jeg har hatt er 4,8 - men jeg vet jeg kan mye bedre. Nå som jeg føler meg hundre prosent sikker på hva jeg vil, er det også så mye mer motiverende for meg! Dette skal jeg klare, om det så krever blod, svette og tårer. Innstillingen er ihvertfall på plass, og iløpet av påbygg vg3 og privatistfagene håper jeg at karakterene er på plass og slik jeg vil ha dem! Det er noen spørsmål jeg har angående studiet. Hva var snittet da du søkte, og hvor søkte du? Jeg vil helst ikke til utlandet, så fint om spesielt de som studerer i Norge kan svare :-)Er det noen her som går på UiB? Jeg bor selv i Bergen, og da jeg er så hjemmekjær og glad i den fine byen min, er det aller helst her jeg vil gå. Hvordan opplevde dere med. studenter det å komme inn i Bergen? Vanskelig, krevde det voldsomt gode karakterer osv? Om dere har andre ting dere vil dele angående medisinstudiet, spytt ut! Applaus til deg som leste hele dette uoversiktlige og rotete innlegget, og en stående applaus til deg som i tillegg svarer!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Medisin studiet er spennende det. det går noen timer hver dag med til lesing, men det er ikke uoverkommelig. alt kommer egentlig ann på hvor godt du tar til deg stoffet du leser, og hvor lett du tar diverse fag. UIB har litt annet opplegg en for eks NTNU og UIO. På Uib er de 2 første årene pre klinisk. det første året var det bare realfag. det er først på 3 året mann får pasient kontakt /behandling. mens på de andre universitetene er det pasientkontakt allerede fra første året. Det er litt varierende fra semester til semester, men vi har skjelden fulle dager med forelesninger, som oftest har vi bare noen timer med forelesninig, men det betyr at vi må selv ta ansvar for egen læring og lesing. og skal ikke legge skjul på at noen forelesere er verdensmestere i å klikke seg igjennom PP presentasjoner (altså du får se på bildene i ca 1 min før de hopper videre til neste) men til lengre opp vi kommer i studinene til lengre har dagene blitt, vi har ofte Forelesning først, etterfulgt av visitt runder og avd praksis. men dagene går i grunn fort så lenge du trives Mann lærer om kroppen bit for bit, Hvert semester har nye emner, men det man skal være obs på er at noen fag som avsluttes på 3 åert, har man alikevel eksamen i på slutten av 5 året. Du må også belage deg på å reise en del både innenlands og utenlands. du skal innom ulike sykehus, klinikker, legevakter, istutisjoner osv. Men i grunn er det bare kjekt å få reise litt rundt og se hvordan de arbeider og studere i andre land, det også veldig greit å få være innom ulike plasse (sykehus instuttisjoner osv) og se hvordan de jobber, det også en nødvendighet vite hvordan de jobber andre plasser. I grunn vil jeg påstå at hele studiet er spennende, ja det er en jobb. men veldig gøy, kjekt å få være med på ulike prosedyrer og behandlinger, se pasienter i bedring. selvfølgelig det finnes kjedelige situasjoner der pasientene ikke blir bedre, dette er noen du fort finner ut hvordan du takler. På enden av 5 åert kan man få lisens som lege (selv om det er et år igjen på studiet) da kan du jobbe inne på sykehuset og tjene penger som lisensiert lege. I Bergen er det slik at når mann kommer til 3 året, så blir klassen delt i 2. halve klassen fortsetter direkte på studiet, den andre halvdelen har fri i 6 mnd (disse fulfører studet selvfølgelig 6 mnd senere en A Puljen) i jan/feb på 6 året er det trekkefest på alle studentene som er ferdig det året pluss dem som ikke fikk turnus plass på forige runde. det er 500 plasser og i åe var det 1200 søkere. det taes også inn søkere fra utlandet (både norske og utenlandske studenter..... arg) vi måtte vi ha fagene. matte 2mx. evt 2mz og 3mz. Kjemi 1 og 2 og Fysikk 1. og gennerell studiekompetanse. Håper dette var til noe hjelp. ligger ved linken til UIB (selv om du sikkert har vært der allerede) http://www.uib.no/studieprogram/PRMEDISIN#introduksjon
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Heisann! Jeg går nå andre året på helsearbeiderlinjen, og jo mer vi lærer om kroppen, jo mer interessert blir jeg. Jeg er helt oppslukt i den friske og syke menneskekroppen! Har alltid tenkt at det var sykepleier som er tingen for meg, og derfor valgte jeg også å gå en yrkesfaglig linje istedenfor allmenn, da dette ikke er et krav på sykepleien. Jeg sikter nå høyere og vil satse på medisin. Jeg må riktignok ta noen fag som privatist, men det er jaggu meg verdt det også. Det jeg lurer på er om det er noen medisinstudenter her som kan fortelle meg litt om studiet, erfaringer og hva dere gikk av skole før dere kunne søke? Er det flere privatister der ute? Isåfall, hvordan var det å lese og lære seg fag helt alene? Matematikk R1, fysikk 1 og kjemi 1 og 2 er fagene jeg må ta som privatist, utrolig tunge fag som jeg ikke har noen forkunnskaper om, så dette kan bli krevende og utfordrende. Det høyeste snittet jeg har hatt er 4,8 - men jeg vet jeg kan mye bedre. Nå som jeg føler meg hundre prosent sikker på hva jeg vil, er det også så mye mer motiverende for meg! Dette skal jeg klare, om det så krever blod, svette og tårer. Innstillingen er ihvertfall på plass, og iløpet av påbygg vg3 og privatistfagene håper jeg at karakterene er på plass og slik jeg vil ha dem! Det er noen spørsmål jeg har angående studiet. Hva var snittet da du søkte, og hvor søkte du? Jeg vil helst ikke til utlandet, så fint om spesielt de som studerer i Norge kan svare :-)Er det noen her som går på UiB? Jeg bor selv i Bergen, og da jeg er så hjemmekjær og glad i den fine byen min, er det aller helst her jeg vil gå. Hvordan opplevde dere med. studenter det å komme inn i Bergen? Vanskelig, krevde det voldsomt gode karakterer osv? Om dere har andre ting dere vil dele angående medisinstudiet, spytt ut! Applaus til deg som leste hele dette uoversiktlige og rotete innlegget, og en stående applaus til deg som i tillegg svarer! Dersom du er bekymret for at noen av realfagene blir for tunge kan du alltids betale for undervisning i de fagene, og ta resten som privatist Undervisningstidlbudet varierer i ulike deler av landet. Noen steder finnes det gode alternativer til Bjørknes og Sonans som for mange kan bli dyrt. Jeg går på en privat skole i trondheim som tar inn studenter fra hele landet. De fleste er der for å forbedre fag, og/eller oppnå spesiell studiekompetanse. Et 5-timersfag på denne skolen koster 2500 kr . På sonans koster samme fag 11 200 kr, og på bjørknes 13 200 ! Undervisningen er som i ordinær videregående, med klasseromsundervisning, prøver og standpunktkarakter. du MÅ altså ikke nødvendigvis opp i eksamen. Jeg tok nye realfag ved denne skolen, og gjorde forbedringene som privatist. I ettertid ser jeg at jeg godt kunne tatt realfagene på VG2-nivå (og BI2 fra VG3) som privatist. Er mye mer jeg kunne forklart, men du får heller si ifra om du lurer på noe
Tullepia Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Heisann! Jeg går nå andre året på helsearbeiderlinjen, og jo mer vi lærer om kroppen, jo mer interessert blir jeg. Jeg er helt oppslukt i den friske og syke menneskekroppen! Har alltid tenkt at det var sykepleier som er tingen for meg, og derfor valgte jeg også å gå en yrkesfaglig linje istedenfor allmenn, da dette ikke er et krav på sykepleien. Jeg sikter nå høyere og vil satse på medisin. Jeg må riktignok ta noen fag som privatist, men det er jaggu meg verdt det også. Det jeg lurer på er om det er noen medisinstudenter her som kan fortelle meg litt om studiet, erfaringer og hva dere gikk av skole før dere kunne søke? Er det flere privatister der ute? Isåfall, hvordan var det å lese og lære seg fag helt alene? Matematikk R1, fysikk 1 og kjemi 1 og 2 er fagene jeg må ta som privatist, utrolig tunge fag som jeg ikke har noen forkunnskaper om, så dette kan bli krevende og utfordrende. Det høyeste snittet jeg har hatt er 4,8 - men jeg vet jeg kan mye bedre. Nå som jeg føler meg hundre prosent sikker på hva jeg vil, er det også så mye mer motiverende for meg! Dette skal jeg klare, om det så krever blod, svette og tårer. Innstillingen er ihvertfall på plass, og iløpet av påbygg vg3 og privatistfagene håper jeg at karakterene er på plass og slik jeg vil ha dem! Det er noen spørsmål jeg har angående studiet. Hva var snittet da du søkte, og hvor søkte du? Jeg vil helst ikke til utlandet, så fint om spesielt de som studerer i Norge kan svare :-)Er det noen her som går på UiB? Jeg bor selv i Bergen, og da jeg er så hjemmekjær og glad i den fine byen min, er det aller helst her jeg vil gå. Hvordan opplevde dere med. studenter det å komme inn i Bergen? Vanskelig, krevde det voldsomt gode karakterer osv? Om dere har andre ting dere vil dele angående medisinstudiet, spytt ut! Applaus til deg som leste hele dette uoversiktlige og rotete innlegget, og en stående applaus til deg som i tillegg svarer! Det er verdt å tenke over at det etterhvert finnes overflod av leger i Norge. På det verste nå vil ventetida på turnustjeneste være halvannet år! Dette systemet er nå foreslått endret slik at du må søke. I verste fall kan det bety seks utdanningsår rett i dass hvis du ikke utmerker deg på søknaden. På den annen side er det glimrende hvis dette er noe du virkelig er innstilt på. Så lenge du er klar over utfordringene som sannsynligvis vil komme i fremtiden er det bare å satse!
Witten Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Hvis du skal forbedre fag i Bergen, vil jeg anbefale deg å forbedre de tyngste fagene ved Danielsen Intensivgymnas. Har selv forbedret fag der i 1,5år, og er kjempe fornøyd med skolen, lærerne og miljøet. Skolen får 50% statsstøtte, noe som gjør at det er MYE billigere enn f.eks Sonans. I tillegg får du standpunktkarakter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå