Tøsen Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Jeg er på jakt etter hormonfritt prevansjonsmiddel. Jeg har tidligere prøvd kobberspiral, men fikk så sterke blødninger og smerter at jeg måtte fjerne denne igjen. Jeg var nettopp hos gynekolog for å diskutere pessar. Jeg har funnet ut at man kan bestille dette hos milex.no, men da trenger man å vite størrelse på pessaret. Dette kunne ikke gynekologen hjelpe meg med, så hun skrev ut noen p-piller til meg som jeg ikke tåler Så leste jeg om femcap. Men på hjemmesiden deres står det at jeg må vite størrelsen på livmorhalsen min og ha en henvisning for å kunne bestille en femcap hos dem. Er det noen her som har femcap og kan dele erfaringer med meg? Hvordan går jeg frem for å få tak i dette? Legen min er jo ikke særlig hjelpsom. Finnes det andre hormonfrie alternativer? Er en smule lei kondomer...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 FemCap må bestilles fra utlandet da den ikke selges i Norge. Man trenger ikke resept for å bestille. FemCap kommer i tre størrelser: * 22mm - If you have NEVER been pregnant. * 26mm - If you have been pregnant for even just two weeks. * 30mm - If you have delivered a full-term baby vaginally. Jeg har god erfaring med pessar, men såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å finne en lege som kan tilpasse det. Jeg fikk tilpasset pessar hos fastlegen i 2006. Har du prøvd å ringe rundt?
Tøsen Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2011 Vet du hvor kan man bestille femcap uten resept? På hjemmesiden til femcap står det nemlig at man må ha resept/henvisning. Jeg var inne på en kanadisk side som ble anbefalt på et forum, men de selger ikke femcap lenger. De fleste emnene jeg finner om femcap i diverse forum er fra 2006-2008, så ting kan jo ha endret seg... Jeg skal prøve å ringe litt rundt og prøve å finne noen som kan tilpasse pessar. Var på Volvat i går, men de hadde ikke hørt om pessar på mange år
Fantomina Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Tøsen Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2011 Ser dette nå! Takk for hjelpen, da skal jeg få bestilt meg en FemCap! :-D
Tøsen Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2011 Kan også kjøpes her: www.femcap.se
Gjest første gjest Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Tøsen, hadde vært flott om du hadde oppdatert oss om hva du synes etter at du har prøvd ut FemCap.
Tøsen Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. mars 2011 Da har jeg bestilt og mottatt FemCap fra femcap.se. Det tok tre dager så var den kommet i posten! Hun som driver siden er lege, og hun er kjempehjelpsom og gav meg masse informasjon. Hun sendte dessuten varen privat slik at jeg slapp toll! Jeg betalte under 1000 kr for en FemCap og to tuber pessargel. Den typen pessargel hun selger er en annen enn den som vanligvis selges sammen med pessar. Denne typen gir ikke de samme plagene, og skal faktisk være ganske bra for oss kvinner (den er laget av melkesyrebakterier). Så da gjenstår det bare å prøve ut greiene så snart jeg er ferdig med tante rød Oppdatering kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Dette er jeg veldig spent på, er veldig interessert i å kutte ut hormonprevensjonen, så hvis dette funker ok for deg, skal jeg også prøve! Det virket jo litt knotete å sette den på plass (jeg bruker divacup og synes det er kjempeknotete), så jeg ser for meg at jeg hadde blitt å ty til kondom relativt ofte også (de dagene man er lat og bare skal ha en kjapp en ), men det hadde vært fint å hatt den som et alternativ til kondom.
Tøsen Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2011 Da er den prøvd og det fungerte kjempefint! Lett å sette inn etter å ha øvd seg et par ganger. Når den først er satt inn kan den være inne i 48 timer. Man må bare føre inn litt ekstra spermdrepende krem før hvert nye samleie. Det eneste som var litt knotete, var å fjerne vakuumet når man skulle ta ut femcapen, men det kommer vel med litt trening. Tror det er en fordel å "kjenne seg selv" litt hvis man skal bruke et slikt prevansjonsmiddel. Men det går nok greit å bruke den hvis man bare øver seg noen ganger. Hun som solgte den til meg har vært veldig hjelpsom i ettertid og svarer raskt på mail om man har noen spørsmål. Så dette kan jeg anbefale! Aldri mer p-piller!
Tøsen Skrevet 11. april 2011 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2011 Nå har jeg fått litt problemer med FemCapen min. Den sitter ikke helt på plass slik den skal. Dette skyldes visst at jeg har bakovervendt livmor og jeg bør derfor ha størrelse medium og ikke liten på FemCap. Tok kontakt med femcap.se og fantastiske Birgit vil sende meg en ny FemCap i riktig størrelse helt gratis! Egentlig betaler man halv pris for en ny om man først bestiller feil størrelse. Så nå håper jeg at det ordner seg, for jeg vil gjerne fortsette å bruke dette prevansjonsmiddelet! Kan virkelig anbefale å handle hos femcap.se. Jeg har fått veldig god oppfølging og har skrevet en del mail med legen som driver siden.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 Hvordan funker det nå, regner med du har fått den nye størrelsen? Jeg har lyst å bestille, men det står på den svenske siden at man må kunne finne livmortappen sin skal man bruke denne, og det har jeg ikke greid hittil (utenom når jeg har mensen), fingrene mine er ikke lange nok... Men jeg tenkte jeg kanskje skulle sende en mail til de svenske og høre hva de anbefaler.
fridr Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 Hei! Jippi, jeg fant denne tråden! Kan du oppdatere oss igjen? Hvordan funker dette for deg nå? Jeg skal fjerne p-staven - orker ikke mer sinne og ustabilt humør. Derfor ble jeg veldig gira da jeg så dette.
Tøsen Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2012 Det funket dessverre ikke for meg å bruke Femcap, selvom jeg fikk en ny størrelse. Den vil ikke sitte på plass der den skal. I hvert fall ikke lenge nok. Den siger bare ned. Dette er fordi jeg har bakovervendt livmor. I følge legen som selger Femcap i Sverige så er det dessverre ikke alle som kan bruke Femcap, men for de fleste går dette helt greit. Så jeg vet liksom ikke helt om jeg skal anbefale den eller ikke. Hadde den fungert for meg så hadde det vært det beste prevansjonsmiddelet. Jeg vil anbefale dere som er interessert i å prøve femcap å ta en tur til gynekolog for å sjekke om dere har bakovervendt livmor først. Hvis dere har det (det er mange som har det) så ville jeg ikke brukt penger på femcap, fordi sjansen da er stor for at det blir vanskelig å bruke den. Ellers er erfaringene jeg sitter igjen med er at det er litt knotete å få den på plass, så det er en stor fordel å "kjenne seg selv" for å få dette til å funke. Er vankeligere å få til enn å sette inn tampong eller moon cup, så litt trening må til. Men man får utrolig bra service og informasjon fra Birgit som driver femcap.se. Så ta gjerne kontakt med henne på mail hvis dere har spørsmål, hun er svært hyggelig! :-)
Tøsen Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 25. januar 2012 Kondom. Ble singel, så ga opp hele prevensjonsmaset :-/ Fastlegen vil at jeg skal prøve hormonspiral neste gang jeg er i et forhold. Han sier at man får mye mindre bivirkninger enn ved p-piller fordi det er mindre hormoner. Men vet ikke helt om jeg tror på det siden jeg har lest om så mange som er plaget med hormonspiralen også... Har tidligere prøvd kobberspiral, men da fikk jeg så sterke smerter og så voldsomme blødninger at jeg måtte ta den ut igjen etter 6 mnd. Birgit hos femcap mente at jeg kunne bruke vanlig pessar selvom femcapen ikke passet. Men det er det jo litt vanskelig å få tak i...
fridr Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Vel, jeg har p-stav nå (som også har lite hormoner) og jeg er blitt et troll uten like Så skal få fjerna den i morgen. Jeg har brukt p-stav uten plager siden jeg var 17. Er 25 nå... Har hørt om flere som blør i mnd i strekk når de har fått hormonspiral. Jeg tør heller ikke prøve kobberspiral, for jeg har nesten bare hørt negativt om den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå