Gjest BabyBlue Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Hodebunnen min er tørr og sår, og har vært det ca. en og en halv måned nå. Vet ikke hva som er galt, for håret og hodebunnen min har alltid tålt det meste. Tror ganske enkelt jeg burde bytte om til litt mer naturlige produkter. Så kan noen anbefale meg en god shampo for sensitiv hodebunn (som dere har prøvd og vet virker), og hva jeg kan gjøre for at hodebunnen min skal slutte å være så tørr? Noe jeg kan gni inn i skallen eller noe? :gjeiper:
SmallTalk Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Hvilken shampo bruker du nå? Det er nemlig en del shampoer som er kjent for å fremkalle virkelig sår hodebunn. Jeg har f.eks ikke spesielt sensitiv hodebunn, men Redken-produkter får hodebunnen min sår. Mamma har veldig sensitiv hodebunn, og jeg vet at hun buker Einerlåg shampo fra helsekosten. Denne er fri for det meste av tilsetningsstoffer. Som balsam så er det bare å bruke en som passe hårtypen din. Bare unngå å få den i hodebunnen.
Virvel Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Jeg sliter med det samme; har plutselig begynt å reagere på "alt" som er av shampoo. Foreløpig er Kérastase Bain Gommage (flasshampoo) den som har vært snillest mot hodebunnen, men det er jo strengt tatt ikke flass jeg sliter med, så jeg er fortsatt på leting etter den perfekte shampooen. Ettersom jeg har vært fornøyd med det meste fra Kérastase tidligere prøvde jeg meg på Dermo Calm for tørt hår, men merker ingen forskjell. Antar derfor at det er sulfater jeg har begynt å reagere på. Teit. Har aldri hatt sensitiv hodebunn (eller hud, for den saks skyld) før. Jeg har sett at frisøren min bruker en del produkter fra Pureology, og MOP har jeg også hørt mye positivt om, så det er neste på listen, tror jeg.
Gjest Airi Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Jeg har slitt med det samme, men bruker Einerlåg, som SmallTalk nevnte over, og det har virket bra så langt i alle fall
Gjest BabyBlue Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Takk for svar =) Jeg har Aussie sin volume shampo i dusjen, og en grønn volumeshampo fra lóreal pluss den rosa fra sunsilk. Jeg tror det er først og sistnevnte jeg kan reagere på. Men er ikke disse shampoene dere nevner litt dyre? Er de drøye i bruk?
Gjest Spinell Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Jeg har hatt suksess med Goldwells flassjampo (Inner Effect Regulate Anti-Dandruff), nederst på denne siden. Den er ikke billig, men veldig drøy. Jeg har ikke flass, men sensitiv hodebunn som kan bli tørr og klø.
Gjest Airi Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Einerlåg koster vel rundt 70 kroner, tror jeg. Du trenger bare bittelitt av den for hver hårvask, så den er veldig drøy.
Gjest Chanè Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Dermo Calm fra Kerastase. Fantastisk god, hadde samme problem som deg og fikk denne anbefalt av en hudlege. Har aldri hatt sånne plager siden.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #10 Skrevet 22. februar 2011 Jeg har noe av det samme, og for min del funker det å bruke fungoral en gang i uka siden kløe og sårhet kommer av noe annet enn sjampoen jeg bruker til vanlig.
Virvel Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 Men er ikke disse shampoene dere nevner litt dyre? Er de drøye i bruk? De er ikke så dyre hvis du handler på nett. Dermo Calm fra Kérastase betalte jeg vel rundt 170 kroner for (til sammenligning koster den mellom 250 og 300 hos frisør).
Cata Skrevet 22. februar 2011 #12 Skrevet 22. februar 2011 Kommer med samme anbefaling som alltid når det er snakk om tørr hodebunn: SebaMed shampo fra apoteket. Den er en av få shampoer som klarer å holde min tørre hodebunn noenlunde i sjakk.
Bex Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Hei! Jeg slet med tørr hodebunn/flass i over et år, og var innom mange forskjellige shampoer. Fra apotek, mot flass, fra frisør etc. Men ingenting hjalp, og håret blir ikke så veldig fint av sånne naturlige shampoer... Så snakket jeg med legen, som sa at jeg har fått hodebunns-psoriassis. Fikk et middel på resept, og nå er hele problemet borte og jeg kan bruke shampoer som lukter deilig og gjør håret blankt og mykt igjen Siden du skrev du hadde småsår, tenkte jeg at det kanskje kan være det samme? Finner hvertfall fort ut om det er flass om en runde med Fungoral ikke virker. For meg gjorde det jo bare vondt verre...
skandale Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Sånn var hodebunnen min også. Bytta til desert essence hydrating shea butter sjampo, og problemet var løst. Funka for meg iallefall, og verdt å prøve ut, da den bare koster rundt 30 kr på iherb.
Skylines Skrevet 23. februar 2011 #15 Skrevet 23. februar 2011 For min del va det nok å kutte ut Sodium Laureth Sulfat. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #16 Skrevet 12. april 2014 Hodebunnen min er tørr og sår, og har vært det ca. en og en halv måned nå. Vet ikke hva som er galt, for håret og hodebunnen min har alltid tålt det meste. Tror ganske enkelt jeg burde bytte om til litt mer naturlige produkter. Så kan noen anbefale meg en god shampo for sensitiv hodebunn (som dere har prøvd og vet virker), og hva jeg kan gjøre for at hodebunnen min skal slutte å være så tørr? Noe jeg kan gni inn i skallen eller noe? Fant du noe som hjalp? Jeg gjorde et søk på forumet før jeg opprettet en egen tråd. Anonymous poster hash: 78610...341
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #17 Skrevet 12. april 2014 For min del va det nok å kutte ut Sodium Laureth Sulfat. men det er vel en sentral ingrediens i de aller fleste shampoer? Tips om merke? Anonymous poster hash: 163b3...452
Gjest Tjoppa Skrevet 12. april 2014 #18 Skrevet 12. april 2014 Hei! Jeg slet med tørr hodebunn/flass i over et år, og var innom mange forskjellige shampoer. Fra apotek, mot flass, fra frisør etc. Men ingenting hjalp, og håret blir ikke så veldig fint av sånne naturlige shampoer... Så snakket jeg med legen, som sa at jeg har fått hodebunns-psoriassis. Fikk et middel på resept, og nå er hele problemet borte og jeg kan bruke shampoer som lukter deilig og gjør håret blankt og mykt igjen Siden du skrev du hadde småsår, tenkte jeg at det kanskje kan være det samme? Finner hvertfall fort ut om det er flass om en runde med Fungoral ikke virker. For meg gjorde det jo bare vondt verre... Hva fikk du av legen? Jeg bruker Betnovat og Selukos, men syns ikke de fungerer.
Bex Skrevet 12. april 2014 #19 Skrevet 12. april 2014 Hva fikk du av legen? Jeg bruker Betnovat og Selukos, men syns ikke de fungerer. Det heter Locoid liniment. Funker veldig bra for meg! Får det på blå resept.
Gjest Tjoppa Skrevet 12. april 2014 #20 Skrevet 12. april 2014 Det heter Locoid liniment. Funker veldig bra for meg! Får det på blå resept. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå