Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en nøtt å tygge på i dag. På jobb er vi 3 engasjerte på forholdsvis kort kontrakt. Vi har fått indikasjoner på at i allefall 2 av oss kan bli tilbytt faststilling i løpet av våren.

(Av tilbakemeldinger føler jeg meg igrunn ganske trygg- men vet jo inderlig hvem av mine to jeg helst vi ha jobbet med videre- både pga trivsel, men mest pga moral, innsats og faglig styrke)

I dag har jeg oppdaget at den ene kollegaen min direkte har løyet til sjefen- sagt at h*n er syk- mens vedkommende i realiteten fremdeles er på diverse opplevelser i byen h*n skulle tilbringe helgen (dette kommer frem av dennes facebookposter).

(Jeg satt ved siden av sjefen da telefonen kom i dag tidlig- så vet at det var sykdom som ble meldt).

Denne personen er også den som sitter på facebook i arbeidstiden, ute å røyker en gang i timen, lager ekstraarbeid for oss andre pga manglende kompetanse Dette merker ikke sjefen (i allefall ikke i det daglige)- da vi alle har egne kontorer og felles rapporering)

Hvordan forholde seg til dette?

Skal jeg holde kjeft? Skal jeg hinte så sjefen kanskje plukker opp at det er ugler i mosen? Skal jeg ta det opp med sjefen direkte? Skal jeg først si til vedkommende at jeg kommer til å ta det med sjefen?

Innspill mottas med takk:-)

Skrevet

Jeg vil tro at en sjef som skal foreta en ansettelse vil se dere nøye i kortene - hver enkelt.

Pass på å ha ditt på det rene og ta ansvar for deg selv. Din kollega vil før eller siden få merke følgene av å være lat.

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde sagt i fra. kommer an på forholdet til sjefen din.. men kanskje noe som om at 'åja.. ser på facebook at ***** koser seg på tur fremdeles! :) h*n har vel kanskje tatt noen dager ekstra fri da eller?'

jeg har såpass godt forhold til min sjef at jeg hadde gått dirkete å sagt 'tror kanskje du skulle tatt en prat med ****. vett du hva jeg leste på facebook i går??'

Skrevet

Med mindre du blir spurt av sjefen om å uttale deg om kollegaen din, synes jeg du bør la være å si noe som helst.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt dette opp med sjefen. Eller ihvertfall hintet litt frampå. Spesielt hvis dette er en person som sjefen ikke får mulighet til å jobbe side om side med, og derfor ikke vil plukke opp signalene. Jeg synes ikke man bare skal sitte og se på, tilfelle den late får jobben den aktive fortjener. Kan hende du angrer på det i etterkant, men gjør du ingenting, og det går som du ikke håper på, så angrer du hvertfall.

Tror jeg, men aldri enkelt med sånne ting :/

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å sladre på andre ut i fra noe du selv setter sammen i hodet ditt. For alt du vet kan personen f.eks slite med noe psykisk som sjefen er informert om og da gjør det ofte mer skade å sitte inne hjemme. At man er syk trenger ikke å bety at personen ikke kommer seg opp av senga. Og dessuten kan formen bedre seg utover dagen, og da synes jeg folk skal slippe å bure seg inn hjemem i frykt for at kollegaer skal sladre til sjefen.

Men mindre du vet med sikkerhet at dette dreier seg om missbruk av egenmelding, så ville jeg latt være å sagt noe, da det meste av det slår tilbake på deg selv. Dere i gruppen aksepterer jo at vedkommede til stadighet er ute og røyker, dere har ikke evne til å videreformidle kunnskap til andre medarbeidere, dere skaper aksept for å sitte på facebook osv.

Dette er selvfølgelig satt på spissen, men kan fort være måten en sjef i ansettelsesfasen kan se på. Vet du 100% at personen er psykisk og fysisk frisk, og at det dreier seg om skulking så bør du si ifra, men ellers ville jeg tenkt mer på meg selv istedet.

Hilsen en som aldri har vært borte fra jobben :)

• Liker 1
Skrevet

Er enig. Med mindre du blir spurt om din kollega, så synes jeg du ikke skal si noe. Du bør heller tenke på deg og at du får kontrakt.

Skrevet

Jeg sier meg enig med de andre her, og ville absolutt ikke sladret på kollegaen!

Jeg skjønner at det vil føles urettferdig dersom denne personen faktisk skulker og ikke bidrar særlig, og likevel ender med å få jobben foran en av dere to andre som er ærlige, redelige og jobber hardt, men det er ikke deres valg.

Gjør ditt aller beste for at du får jobb, og snakk med den andre du ønsker, og si til vedkommende at fokusen må være på at DERE viser dere som de beste.

Det å sladre er ikke en god kvalitet på en person synes jeg. Hadde du vært fast ansatt, kunne du godt gitt leder tips om hvem du personlig syntes passet best inn i miljøet, pga kunnskap, moral og passer i gruppa, men da også ved å vise det positive i den du vil ha med, ikke ved å vise det negative ved den du ikke vil ha med videre. Og siden du ikke er garantert noen jobb selv heller, så ville jeg trådt utrolig forsiktig.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Å sladre på andre for å fremme sitt eget kandidatur er en såpass dårlig egenskap at den kan virke diskvalifiserende.

Legg energien din i å vise fram dine egne gode egenskaper og innsatsvilje og la avgjørelsen om ansettelse være sjefens sak.

• Liker 1
Skrevet

Tror heller ikke at det å si noe på kollegaen vil være noe smart. Kan skape problemer med både sjef og arbeidsmiljø.

Men det er ekstremt irriterende med slike mennesker og jeg har møtt mange. Hadde en slik i en tidligere jobb. Han har byttet jobb strategisk en mengde ganger (og det er jo lov) og har fått en godt betalt lederstilling. Men han har meg bekjent ikke gjort en dritt i hele sitt liv. Ja litt overdrevet da, men ikke mye. Ute og handler ofte i arbeidstiden, kommer sent, lar kollegene ta støyten.

Min erfaring er at man dessverre bare må stå på og gjøre det beste man kan selv. Og så får man av og til trøkker i trynet og livet er urettferdig. :kjefte: Noen av disse menneskene er ganske ustoppelige, det må man kanskje være for å ha så dårlig arbeidsmoral i utgangspunktet. Et tegn på egoisme.

Men en gang har jeg gått amokk på en kollega som var ovenpå og tok æren for ting som hun ikke hadde gjort (men jeg). Etter et par slike episoder tok jeg affære. Men da ikke på sjefen, men direkte mot kollegaen. Det hjalp. Men ikke i hennes neste jobb har jeg hørt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...